artikel

Uw doelgroep bepaalt uw internetsite

Horeca

Een doortimmerde wijze van aanpak vergroot het succes van internet in uw bedrijf. Begin niet zomaar aan internet, maar gebruik het medium als serieus onderdeel van uw bedrijfsvoering. Werk daarbij met een stappenplan waarin u geleidelijk de weg bewandelt van idee tot website.

Stap 1
Behoeftepeiling
Zit uw doelgroep wel te wachten op internet? Ja! Uit recent onderzoek blijkt dat de helft van de consumenten in Nederland beschikt over een PC met internetaansluiting. Vooral jongeren, de nieuwe generatie, groeien digitaal op en hebben internet (websites, e-mail en mobiele telefonie) al lang en breed omarmd. Bepaal daarom als eerst de behoefte binnen uw doelgroep. Vraag uw gasten of ze een enquête willen invullen waarin u in maximaal tien vragen hun animo voor internet in beeld krijgt. Gebruik vraag tien als een open vraag om de geënquêteerden ideeën te laten spuien.

Stap 2
Doelstelling
Maak een doelstelling aan de hand van wat uw gasten willen. Wilt u uitsluitend bestaande klanten behouden of bent u op zoek naar nieuwe klanten? Of misschien wel beiden? Bepaal in deze fase uw budget. Het werven van nieuwe klanten eist immers behoorlijk wat promotiekosten. Houd hier rekening mee. Budgetteer voor een eenvoudige site zo’n €3.500,- en voor een uitgebreide site met interactieve toepassingen, filmpjes en training ongeveer €10.000,-. Stel gasten nooit teleur. Ook niet op internet. Reageer daarom altijd op e-mailberichten afkomstig van uw site. Niet reageren werkt afbrekend en is nadelig voor het imago van uw bedrijf. Houd er rekening mee dat onderhoud aan de site noodzakelijk is om een stille dood tegen te gaan. Maak hiervoor tijd vrij.

Stap 3
Conceptontwikkeling
Voorkom teleurstellingen bij uw vaste klanten; laat de sfeer op uw website aansluiten op uw fastfoodonderneming. Schets op papier de pagina’s zoals u ze op uw website wilt hebben. Kijk ook bij collega’s. Surf over het net en doe inspiratie op. Combineer daarbij de goede onderdelen op de site van uw collega’s.

Stap 4
Toets concept
Behoed onnodig veel werk en tegenvallers door uw concept tijdig te testen aan uw doelgroep. In deze fase kunt u eenvoudig bijsturen en uw schetsen aanpassen. Besteed daarom voldoende tijd aan deze stap. Bent u tevreden? Maak dan uw concept concreet.

Stap 5
Bouw website
Creëer keuzemogelijkheden. Leg daarom uw concept en offerteaanvraag neer bij twee of drie websitebouwers. Spreek een vast bedrag af, dit voorkomt een afknapper. Op basis van uurtarieven kan de totaalprijs immers behoorlijk oplopen. Laat uw keuze niet alleen door de prijs bepalen. Zorg ervoor dat u voldoende momenten heeft om bij te sturen in dit stadium. Vraag bij de bouwer het internetadres, gebruikscode en wachtwoord van de bouwomgeving, zodat u altijd kunt meekijken tijdens de bouwfase.

Stap 6
Testen
Test technisch en functioneel. Verschijnt de menukaart daadwerkelijk wanneer u op de knop menukaart klikt? Laat bij het functioneel testen een collega of familielid de site bekijken. Deze ‘derde’ heeft een frisse en onbevangen kijk en zal kromme vervolgpagina’s opmerken.

Stap 7
‘Live’
Fantastisch! U bent op internet. Maar nu begint het eigenlijk pas. Maak kenbaar dat u een website bezit. Vermeld uw www.uwbedrijf.nl op menukaarten, sandwichborden, advertenties, visitekaartjes, rekeningen/kassabonnen, folders en promoartikelen. Meld u gratis aan bij zoekmachines (www.google.nl, www.ilse.nl, www.vindex.nl, www.altavista.nl, www.lycos.nl). Voor €450,- per jaar koopt u een service (www.gladior.nl) die ervoor zorgt dat uw website hoog in de resultatenlijst van een zoekmachine voorkomt. Meld u aan bij portals. Dit zijn websites met doorklikmogelijkheden naar andere sites, ingedeeld naar categorieën.

TIPS:
* Benoem één persoon uit uw organisatie als projectleider. Hierdoor verlopen de contacten met het internetbureau beter en kunt u sneller beslissingen nemen.
* Win gratis advies in bij het innovatienetwerk voor ondernemers, opgezet door de overheid (www.syntens.nl).
* Schrijf een handboek met daarin de richtlijnen voor uw personeel over het beheer van de mailbox en het verversschema van uw website.
* Houd uw site levendig door wekelijks de inhoud te verversen. Stel een publicatieschema op.
* Beschouw internet als een continueproces, niet als een project.
* Plaats een bestelformulier op uw site wanneer u op een bedrijvenpark bent gevestigd. Meld tevens uw telefoonnummer op het formulier. Hongerige mensen pakken snel de telefoon.
* Groothandels bieden vaak mogelijkheden om online te bestellen. Informeer bij uw grossier.