artikel

Geruzie over prijzen voorbij

Horeca

oninklijk Horeca Nederland (KHN) en de Consumentenbond hebben de strijdbijl rond de prijsverhogingen in de horeca begraven. In een gezamenlijke verklaring manen ze horecaondernemers die bij de invoering van de euro de prijzen buitensporig hebben opgeschroefd, om de verhogingen in heroverweging te nemen.

Ondernemers die de prijzen bovenmatig hebben verhoogd, hebben de horeca een slechte dienst bewezen’, zei KHN-directeur Jeu Claes maandag. Zowel KHN als de Consumentenbond vinden dat de verwijten over en weer en de berichten daarover in de media zowel de horeca als de consument schade berokkenen.

De twee organisaties gaan al een paar maanden rollebollend over straat. Het geruzie begon toen de Consumentenbond dit voorjaar verkondigde dat horecaondernemers bij de invoering van de euro op grote schaal hun prijzen buitensporig hadden verhoogd. De belangenorganisatie voor consumenten baseerde zich op eigen onderzoek. Ook ontving ze een grote stroom klachten van leden.

KHN sprak steeds van onterechte ‘aantijgingen’. Prijsverhogingen waren volgens de brancheorganisatie onvermijdelijk, gelet op de snelle stijging van de kosten voor horecaondernemers.

De verklaring van de Nederlandsche Bank, twee weken geleden, dat de euro wel degelijk een negatief effect heeft gehad, was voor de bond aanleiding opnieuw aan de bel te trekken. Ze wist zich bovendien gesteund door cijfers van het NIPO. Dat deed recent onderzoek naar prijsstijgingen in de horeca, en concludeert dat de helft van de horecaondernemers in Nederland bij de invoering van de euro de prijzen heeft verhoogd en naar boven afgerond.

Ook nu weer stelt de Consumentenbond dat veel ondernemers de prijzen ten onrechte hebben verhoogd, maar KHN spreekt dat met kracht tegen. ‘Het gaat om een paar ondernemers, en die verpesten het voor de overgrote meerderheid die het goed doet’’, aldus Claes. Claes zet vraagtekens bij de kwaliteit van de NIPO-enquête.

In hun gezamenlijke verklaring manen KHN en de Consumentenbond ondernemers die misbruik hebben gemaakt van het moment en de verwarring bij de consument, om hun prijsstelling in heroverweging te nemen. Het gaat Claes te ver druk uit te oefenen op de individuele ondernemer die met de prijzen sjoemelt. ‘Dat mogen we ook niet. We doen een nadrukkelijk beroep op de branche en daar blijft het bij.’