artikel

Hoe stel ik mijn snackassortiment samen?

Horeca

Hoe ga ik als bezitter van een kleine cafetaria (minder dan €150.000,- omzet) te werk bij het samenstellen van het ideale assortiment aan snacks? Houd rekening met ligging, regio en doelgroep. Voer aanpassingen stap voor stap door.

Hoe stel ik mijn snackassortiment samen?

Hoe groter uw assortiment, hoe meer uw klanten besteden. De gemiddelde besteding in een cafetaria met 25 snacks is ongeveer €2,-. Bij een cafetaria met 38 snacks ligt dit op €6,-. Maar liefst drie keer zoveel! Dit is gebleken uit onderzoek. Uw assortiment verdient derhalve aandacht. Hoe gaat u te werk bij de samenstelling?

Het zou roekeloos zijn om op goed geluk een enorm assortiment snacks samen te stellen. Het is beter om dat assortiment stap voor stap uit te breiden. U zult tenslotte ook aan de randvoorwaarden, zoals meer opslagcapaciteit, moeten voldoen. Daarnaast moeten uw klanten – tenzij u geen vaste klanten heeft – ook de tijd krijgen om aan de nieuwe snacks te wennen. En u moet de gelegenheid krijgen om die snacks te introduceren. U zou die introductie kracht bij kunnen zetten door middel van acties. De kans van slagen is dan groter.

Gewenste omvang
De gewenste omvang en de samenstelling van het assortiment snacks is sterk afhankelijk van drie factoren: ligging, doelgroep en regio. De ligging is bepalend voor het type klanten en hun snackgedrag. In de winkelstraat zijn uw klanten passanten, die veelal kiezen voor standaardsnacks. Een uitgebreid assortiment is hier niet echt nodig. Ligt uw cafetaria in een woonwijk, dan heeft u veel vaste klanten. Zij wensen variatie en zijn ook geïnteresseerd in complete maaltijden.

Uw doelgroep is zeer bepalend. Daarom is het goed om de samenstelling van uw klantenkring te kennen. Als veel gezinnen uw zaak bezoeken, zult u over een groot assortiment moeten beschikken en complete maaltijden aan moeten bieden. Allochtonen kunnen een voorkeur hebben voor kipproducten, terwijl werkende jongeren zich vaak extra aangetrokken voelen tot luxere snacks.

Daarnaast bestaan er grote verschillen tussen de regio’s. In Zuid-Nederland bestaat het gemiddelde assortiment uit maar liefst 38 snacks, terwijl het landelijk gemiddelde voor de kleine cafetaria op 31 ligt. De reden: in het zuiden heerst een sterkere snackcultuur.

Samenstelling assortiment
Hoe bepaalt u welke snacks – naast de populaire standaardsnacks – in het assortiment zitten? Vooral de kleinere cafetaria’s zijn erg intensief bezig met het zoeken naar de juiste samenstelling van het snackassortiment. Nieuwe snacks worden uitgeprobeerd, andere uit het assortiment gehaald. Per jaar neemt de gemiddelde cafetaria 4 nieuwe snacks op en worden er 2 uit het assortiment gehaald.

De hardlopers mogen blijven, de tegenvallende producten maken plaats. En zo bouwt u gedegen aan het ideale assortiment. Het is belangrijk om daar veel aandacht aan te besteden, want snacks vormen de belangrijkste productgroep voor een cafetaria. Ruim eenderde van de omzet is hiermee gemoeid. In het zuiden is dit zelfs 40 procent.

Luxe kroket komt besteding in uw zaak ten goede

Het aanbieden van meerdere soorten kroketten – of andere snacks – kan de gemiddelde besteding in uw zaak ten goede komen. Mensen hebben namelijk graag het idee dat ze kunnen kiezen. Ze zullen dan al snel voor de luxe kroket opteren. Bijna de helft van de kroketten die in cafetaria’s worden verkocht, bestaat uit luxe kroketten en kroketvarianten.