artikel

Naam AC verdwijnt, roer gaat drastisch om

Horeca

AC Restaurants & Hotels gaat drastisch onder het mes. Autogrill, de Italiaanse moederorganisatie, investeert de komende drie jaar 30 miljoen euro in de ingrijpende vernieuwingsoperatie.

Alle AC-restaurants worden de komende jaren omgebouwd naar een zogenaamd ‘food-court’: verschillende restaurantconcepten onder één dak. In Nederweert-Noord – de vestiging die dienst doet als pilot – is AC inmiddels begonnen met de ombouw. Begin 2003 moet die afgerond zijn. Daarna zullen de andere restaurants onder handen genomen worden.

De naam AC verdwijnt en wordt vervangen door Autogrill. Ook het kenmerkende stolpdak zal – waar dat bouwtechnisch gezien mogelijk is – aangepast worden. AC heeft een drietal architectenbureaus gevraagd een ontwerp te maken voor de nieuwe buitenkant. De parkeerplaatsen moeten een vriendelijker uitstraling krijgen met meer groen en veiliger parkeerplaatsen.

Autogrill zal zich met de nieuwe stijl meer richten op verschillende leeftijdsgroepen en verschillende eetmomenten. Zo zal er in elke vestiging een snackbar zijn, een broodjescorner, een winkeltje en een speelhoek. Het zelfbedieningsrestaurant blijft, maar krijgt een flinke opfrisbeurt.

Met de miljoenenoperatie hoopt AC de weggebruiker weer aan zich te binden. De wegrestaurants hebben de laatste jaren veel concurrentie gekregen van de pompstations. Benzinereuzen Shell, Texaco, BP en Esso maken vette winsten op de verkoop van fris, broodjes en hamburgers en breiden hun foodactiviteiten steeds verder uit.

Double digits
De koerswijziging is het gevolg van een grootschalig onderzoek dat de Italiaanse restaurantorganisatie twee jaar geleden heeft verricht onder 10.000 snelweggebruikers. Daaruit kwam onder meer naar voren dat consumenten meer keuze willen en comfortabelere parkeerplaatsen.

In Frankrijk heeft Autogrill de afgelopen vijf jaar de drie slechtlopende formules Côté France, Relais en 4 Pentes op dezelfde manier op de schop genomen. Volgens operationeel directeur Benoît Jans heeft de conceptwijziging in Frankrijk inmiddels geleid tot een verdubbeling van de groei.

In Nederland heeft AC 21 wegrestaurants, in België 18 en in Luxemburg 8. Verder heeft AC in Nederland nog eens 7 hotels. In de toekomst zal Autogrill zich meer richten op het restaurantgedeelte. De hotels blijven in eigendom, maar ook daar verdwijnt de naam AC. Voor de verkoop van de kamers zoekt Autogrill naar aansluiting bij een bestaande hotelorganisatie. De totale omzet in de Benelux bedroeg in 2001 ruim 102 miljoen euro.