artikel

Hoe trek ik bezoekers naar m’n site?

Horeca

Mijn website ziet er prima uit, maar wordt nauwelijks bezocht. Hoe breng ik daar verandering in? Promoot uw website actief. Maak een gedegen promotieplan en benut alle mogelijkheden om uw bezoekersaantal op pijl te te brengen en te houden.

Hoe trek ik bezoekers naar m’n site?

Stel vooraf het doel vast van uw websitepromotie. Het doel bepaalt uw aanpak. Onderscheid drie hoofddoelen. Doel: aantrekken nieuwe klanten. Aanpak: nadruk op een verkoopactie op uw site. Plaats in de printadvertenties: ‘Kijk op www.uwbedrijf.nl voor het Snackmenu van de Week’. Doel: verhogen naamsbekendheid. Aanpak: breng uw website breed onder de aandacht van zo veel mogelijk mensen. Doel: service geven aan bestaande klanten. Aanpak: mail hen actief en gericht, in plaats van breed banners te plaatsen. Op www.zibb.nl/horeca staat een stappenplan.

ZoekmachinesMeld uw site aan bij zoekmachines. Doe dit elk kwartaal opnieuw. Zo weet u zeker dat surfers uw website vinden. Nadeel is dat veel gratis zoekmachines u via uw e-mailadres regelmatig bestoken met reclame. Kies voor betrouwbare zoekmachines (zie www.zoeken.nl) en koop eventueel een hoge positie. Voor €400,- garandeert Altavista.com u een top-20 plaats op de resultaatpagina.

Vergroot de trefkans door uw site zo veel mogelijk krachtige trefwoorden mee te geven; de zogehete meta tags. Verplaats u hiervoor in de schoenen van uw doelgroep. Welk trefwoord tikt iemand in om uw restaurant in Nunspeet zoeken? Restaurant? Nunspeet? Veluwe? Uw adres? (Voor)naam? Eendenlever? Truffeldressing? Bedenk vervolgens – indien mogelijk – talloze synoniemen voor uw trefwoorden en bouw deze in op uw site. Verder: veel zoekmachines bepalen uw positie op de resultaatpagina vaak aan de hand van de hoeveelheid links naar uw site. Hoe meer websites naar uw site verwijzen, hoe hoger u scoort. Benader dus actief interessante websites en vraag of ze een verwijzing naar u plaatsen.

Startpagina’s
Meld uw site aan bij de juiste startpagina’s: www.startpagina.nl, www.startpaginas.nl, www.boogo.nl, www.start.nu. Denk sowieso aan: horeca.pagina.nl, restaurant.pagina.nl, cafe.pagina.nl en hotel.pagina.nl. Startpagina’s zijn websites die zich toeleggen op het verzamelen van links die passen bij een bepaald onderwerp. Pas wel op dat de startpagina’s niet doorlinken naar andere startpagina’s. Dit irriteert, en bezoekers haken snel af. Ook een groot aantal links naar uw site toe is interessant. Hoe meer links, hoe hoger u scoort bij zoekmachines.

Maak actief gebruik van nieuwsgroepen. Bijvoorbeeld via www.google.nl (groep: nl.culinair). Een nieuwsgroep is een discussieplatform waar geïnteresseerden corresponderen over een favoriet onderwerp. Zorg wel dat u wat interessants meldt. Profileer u als deskundige en geef nuttige tips. Haak in op discussies, toon uw kennis en verwijs vervolgens naar aanvullende informatie op uw site. Pas op met het te opzichtig reclame maken. Bezoekers van nieuwsgroepen ergeren zich doorgaans sterk aan teksten vol reclameboodschappen.

Bericht uw gasten

Stuur uw gasten regelmatig een e-mailbericht met de mededeling dat u uw site hebt aangepast. Vertel wat u hebt veranderd en waarom het interessant is om te gaan kijken.