artikel

Groei in geuren en kleuren

Horeca

De Amersfoortse hotelketen AHM Hotel Groep opereert een beetje geruisloos, maar wel heel slagvaardig. Een mooi voorbeeld van waar dat toe kan leiden, is Belevingshotel Bad Boekelo. Dat resort in het buitengebied van Boekelo had eind jaren negentig veel weg van een Oost-Duitse hotelbunker. Wie er tegenwoordig komt, kijkt z’n ogen uit.

‘Een bedrijf om in de gaten te houden’, riepen we vorig jaar in de Misset Horeca Top 100. We hadden het nog niet opgeschreven of AHM Hotel Groep maakte bekend samen met Golden Tulip Worldwide de exploitatie van zes Europese Hotels over te nemen.De Amersfoortse hotelketen AHM Hotel Groep opereert een beetje geruisloos, maar wel heel slagvaardig. In 2001 nam het bedrijf van voormalig bouwondernemer Job Heilijgers ook al een drietal hotelbedrijven over.

Ooit bouwde het bouwbedrijf van de familie Heilijgers in Amersfoort een kantoorpand, met op de begane grond een brasserie en acht zalen. Een van de broers, Job, bedacht toen dat de horeca ook best lucratief kon zijn. Sindsdien heeft hij een uitstekend bedrijf opgebouwd dat, met een jaaromzet van €40 miljoen, ergens op plek 25 staat in de Misset Horeca Top 100.

Inmiddels telt AHM vier congrescentra en zeven hotels. De forse verscheidenheid aan locaties en het voeren van twee merken – Best Western en Golden Tulip – doet wat onsamenhangend aan. Tot de keten behoren onder meer het Best Western Berghotel in Amersfoort, het Best Western Rotterdam Airport Hotel, Golden Tulip Zaltbommel, Congrescentrum de Eenhoorn in Amersfoort, Planetarium Gaasperplas in Amsterdam en Golden Tulip Belevingshotel Bad Boekelo.

Bij nader inzien valt het met die samenhang wel mee. De strategie van AHM is als volgt: het verkrijgen van landelijke dekking met locaties met minimaal vier sterren, waarbij niet het aantal bedden de leidraad is, maar het aantal én de grootte van de vergaderruimtes. Want met vergaderingen voor het hoger en middenmanagement is volgens AHM het geld te verdienen. En wat die merken betreft: vanwege de beperkte naamsbekendheid van AHM sluit de keten zich aan bij organisaties als Golden Tulip en Best Western. Maar dat geldt alleen voor de consumentenmarkt. In de zakelijke markt gebruikt het concern de eigen naam wel degelijk.

Bunker
Een belangrijk onderdeel van AHM Hotel Groep is het projectontwikkelingsbedrijf AHM Leisure. Deze ‘business unit’ is verantwoordelijk voor de ontwikkeling van nieuwe hotels, renovaties en het ontwikkelen van nieuwe concepten. Dat doet AHM Leisure trouwens niet alleen voor de eigen hotels, maar ook voor derden.

Een mooi voorbeeld van waar dat toe kan leiden is Belevingshotel Bad Boekelo. Dat resort in het buitengebied van Boekelo had eind jaren negentig veel weg van een Oost-Duitse hotelbunker. Wie er tegenwoordig komt, kijkt z’n ogen uit. En dat is ook precies de bedoeling. Zintuiglijke ervaringen, dat is waar het bij het belevingshotel om draait. Vestigingsdirecteur Jeroen Drabbe: ‘Eind jaren negentig moesten we renoveren. We besloten toen om niet te kiezen voor de gebruikelijke lik verf en nieuwe vloerbedekking.’

Wie een kamer reserveert, kan kiezen uit verschillende geuren: in de minibar staat niet alleen drank, maar ook een complete geurlijn van het merk Rituals. Rood voor energie, blauw voor puurheid, groen voor ontspannen en geel voor concentratie.Ook kan de gast kiezen uit verschillende hoofdkussens en soorten bedlinnen.En zo gaat het maar door.

In de Tasty Food Company kiezen gasten hun gerechten door middel van smaaksymbolen op de menukaart.

In het tweede restaurant, In The Mood genaamd, werkt het belevingshotel met een heuse ‘stemmingskeuken’. Gasten kunnen kiezen uit gerechten die avontuurlijk zijn, ontspannen, zintuiglijk of romantisch. Wat overigens niet betekent dat bij de laatste stemming alleen oesters, kaviaar en champagne op de kaart staat.

De komende jaren wil het belevingshotel ook in de buitenlucht de zintuigen prikkelen. Op het eigen terrein van 25 hectare wordt op dit moment het Labyrinth der Zinnen vervolmaakt. Verschillende labyrinten nodigen volgens de brochure jong en oud uit ‘om een speels avontuur aan te gaan’.

Opleuken
Het Belevingshotel Bad Boekelo mag dan een op zichzelf staande formule zijn, de concepten die er zijn ontwikkeld, zijn wel degelijk bedoeld om ook in andere AHM-vestigingen in te voeren. Drabbe: ‘Bad Boekelo is deels een proeftuin voor andere hotels.’ Zo zou de koffiebar Coffee, Tea & Me – 30 soorten koffie, 20 soorten thee – gemakkelijk in andere hotels kunnen worden geplaatst.

Ook het in Boekelo verzonnen vergaderconcept – ‘Meet and Create’ genoemd – zou in andere congrescentra best toe te passen zijn. De extra geuren, beelden en kleuren die de vergaderaars in Boekelo krijgen aangeboden, zou het doorgaans zo saaie Hollandse vergadercultuurtje best wat op kunnen leuken.

Profiel

Naam
AHM Hotelgroep BV
Koningin Wilhelminastraat 35
3818 HN Amersfoort
tel. (033) 465 50 00
www.ahmhotels.nl

Type bedrijf
Hotels, vergader- en congrescentra

Eigendom
Job Heilijgers

Aantal vestigingen
11 (9 eigendom, 1 deelneming, 1 samenwerking)

OMZET
€40 miljoen

Aantal medewerkers
500