artikel

Internet in de horeca in 2010

Horeca

Een nieuw jaar is net gestart en dus nog net even tijd voor een moment van overdenking. Daarom eenmalig afwijken van het vaste stramien van een praktijkgericht internetartikel in deze pragmatische internetserie. Wel nu. We pakken de grote glazen bol uit de kast en kijken wat internet horecaondernemers brengt in de toekomst. Voor zover dit mogelijk is natuurlijk. Want internet ontwikkelt zich supersnel, versmelt nieuwe technologieën in hoog tempo met elkaar en is daardoor moeilijk te voorspellen. Toch een poging. In dit artikel bekijken we de rol van internet in 2010 binnen de horeca aan de hand van voorspellingen van diverse internetdeskundigen.

Personal Digital Assistent
Always-on, mobiel, intelligent, zelfredzaam. De steekwoorden voor de komende internetjaren. Zoals de telefoon zich van vast naar mobiel ontwikkelde in de jaren negentig, zo zal internet dezelfde weg betreden de komende jaren. De eerste draadloze internetinitiatieven (wap, i-mode en wifi) zagen het levenslicht en vormen de eerste stappen naar een volwaardig systeem. De consument draagt een PDA (Personal Digital Assistent) op zak waarmee hij kan internetten, e-mailen, telefoneren/sms’en en betalen. Door intelligente software en een koppeling met het locatiebepalende GPS-systeem krijgt de PDA zelfs een adviserende werking.

En daar liggen voor de horecaondernemer interessante mogelijkheden. Met maatwerk kunnen zelfs kleine horecaondernemers de strijd aangaan met de grote ketens. Het werkt als volgt. Een consument komt in de buurt van uw snackbar en zijn PDA merkt dit haarfijn op en maakt hier melding van. Uw aantrekkelijke geprijsde Vlaamse frites verschijnt als aanbieding in kleurenfoto op zijn ‘mobieltje’. Verwarmde oliën in de PDA scheiden de geur van het smakelijke gerecht af en de gesproken routebeschrijving leidt de overtuigde consument vervolgens regelrecht naar uw horecabedrijf.

On line-voorraadbeheer
Binnen een horecabedrijf nemen on line-progamma’s de volledige goederenstroom over. Bereikt uw voorraad kroketten na kassa-aanslagen een voorgeprogrammeerde minimum hoeveelheid? Dan bestelt uw computer automatisch nieuwe kroketten, uiteraard bij de meest gunstige aanbieder. Producenten en distributeurs van keukenapparatuur gebruiken internet niet alleen om efficiënter producten te kopen en verkopen, ze gebruiken internet steeds vaker als een educatieve tool. On line geven ze seminars, zodat personeel geen verre reizen hoeft te maken voor een cursus.

Streaming video
Op een groot beeldscherm in uw zaak toont u evenementen, die mijlenver van huis plaatsvinden, aan uw gasten met bewegende beelden en geluid (streaming video) via internet. Een popconcert in Los Angeles, een modeshow in Parijs of een sportevenement in Peking. Met een groot beeldscherm en een goede promotie is het genot voor uw gasten en de omzet voor u. In de pauze bepalen uw gasten de achtergrondmuziek. Met hun PDA zenden ze de keuze van hun favoriete plaatje door naar de computer die dienst doet als DJ. Per aanvraag schrijft de PDA €0,50 over naar uw rekening.

One-to-one marketing
‘one-to-one marketing’ viert door internet hoogtijdagen. Bewezen is dat in ruil voor Air Miles of bonuspunten Nederlanders probleemloos hun persoonsgegevens en interesses verstrekken. Met gedetailleerde aangemaakte profielen selecteert u interessegroepen en kunt u elke bezoeker individueel en op maat bewerken. Liefhebbers van uw vernieuwde fritesschotel nodigt u eenvoudig uit met een persoonlijke videoboodschap per e-mail. Aan de hand van de on line bestellingen vooruitkomend uit uw mailing, meet u direct het effect van uw actie.

Door veel contact met de doelgroep creëert u een gemeenschap (community) met een frequenter en gelijkmatiger verdeeld cafetariabezoek als gevolg. De dan nog aanwezig dalmomenten in de dag maakt u rendabel met een bestel- en bezorgservice. Met een interactieve menukaart op het web bestellen hongerige en naburige bouwvakkers en kantoormedewerkers eenvoudig hun hap. Uw ‘middagdip’ is hiermee voorgoed verdwenen.

Internet zal een belangrijk gereedschap zijn om gasten in uw zaak te krijgen. Is de gast eenmaal binnen, dan is de rol van het medium niet of nauwelijks meer zichtbaar. Want gastvrijheid is en blijft immers een zaak van persoonlijke aandacht.

De zes belangrijkste ontwikkelingen op het gebied van internet de komende jaren:
- snellere verbindingen
- betere grafische weergave
- eenvoudiger toegang
- intelligentere programma’s
- geïntegreerde apparaten
- mobiele betaalsystemen