artikel

Luken stopt definitief met hotelbon

Horeca

Chris Luken (36) is gestopt als directeur van de Hotelbon. Hij heeft zijn taken overgedragen aan Rob Hermans, voormalig marketingmanager van de Free Record Shop. Luken blijft wel 100 procent aandeelhouder van de Hotelbongroup NV.

Luken stopt definitief met hotelbon

Luken zegt zich meer te willen gaan bemoeien met de Fletcher Hotelgroep en de inkoopcombinatie Best Buy, waarvan hij aandeelhouder is. Verder is hij van plan ‘een facilitair concept voor de vergadermarkt’ op te zetten en gaat hij een boek schrijven. ‘Ik wil wel gewoon aan het werk blijven, en dat doe ik niet vanuit een zeiljacht in St. Tropez.’

Luken introduceerde begin jaren 90 het concept ‘drie hotelovernachtingen voor 75 gulden’ bij het grote publiek. Actrice Carry Tefsen figureerde als Mien Dobbelsteen in een succesvolle reclamecampagne voor de Hotelbon.Deze manier om hotelbedden in slappe tijden te vullen – waarbij gasten verplicht de maaltijden in het hotel moeten gebruiken – werd een miljoenenbusiness voor de Brabantse ondernemer, die geen concurrentie duldde en die eerder zijn geluk beproefde als kelner bij Van der Valk, colporteur en groothandelaar in brilmonturen.

Enkele jaren geleden verkocht hij het gros van de aandelen van het bedrijf ProVentura, waarin de Hotelbon was ondergebracht, aan Hans Breukhoven van de Free Record Shop en bleef zelf directeur van de toko. Twee jaar geleden kocht Luken de aandelen weer terug en reorganiseerde het concept dat toen was uitgebreid met de (inmiddels alweer opgedoekte) Golfbon.

Eind 2001 doopte hij Proventura om in de Hotelbongroup en introduceerde hij de Club Hotelbon (365 hotelovernachtingen voor 55 euro) die recentelijk werd omgezet in de Hotelbonjaarkaart. Houders kunnen het hele jaar tegen de condities van de Hotelbon overnachten in de aangesloten 1700 hotels die zijn verspreid over verschillende Europese landen.

Alle boekingen gaan tegenwoordig via één callcenter. Zo weet de hotelier direct dat het om een Hotelbongast gaat. De Hotelbon is recentelijk een nieuwe reclamecampagne gestart.