artikel

Snackpoint en FHC slaan handen ineen

Horeca

Cafetariaketen Snackpoint en formuleorganisatie FHC Formulebeheer, voorheen Snackworld, werken sinds enige tijd samen. Met het uitwisselen van kennis willen de organisaties de bedrijfsvoering van de in totaal zo’n 120 aangesloten cafetaria’s versterken.

Volgens FHC-directeur Wim Markwat kunnen cafetariahouders die zijn aangesloten bij de ketens Family en Merk Snack gebruik maken van de deskundigheid die Snackpoint heeft op het gebied van ondermeer promotie en menubeleid. ‘Op hun beurt mogen Snackpoint-ondernemers rekenen op onze kennis ten aanzien van bijvoorbeeld ondernemerstrainingen en rendementscursussen.’

Formulemanager Roger Gielen van Snackpoint voegt toe dat met de kennisuitwisseling het wiel niet steeds hoeft worden uitgevonden. ‘De deskundigheid van FHC op het gebied van bijvoorbeeld ondernemerscursussen is enorm. Waarom zou je daar dan geen gebruik van maken? Andersom is dat ook het geval ten aanzien van ons beleid ten aanzien van klantgerichtheid. We hebben daar specifieke ideeën over, die ons geen windeieren leggen. Ik vind dat je die niet per se tot je eigen organisatie moet beperken. Het gaat er uiteindelijk om dat de cafetariabranche in z’n totaliteit zich steeds verder blijft ontwikkelen.’

Beide formuleorganisatie willen aan de hand van de samenwerking bovendien hun inkoop bundelen. Hogere inkoopvolumes leveren voor de aangesloten cafetaria’s prijsvoordelen op. Volgens Gielen is dat tevens mogelijk doordat zowel Snackpoint als FHC inkoopt bij grossiers die zijn aangesloten bij groothandelscombinatie VHC.

Gielen en Markwat geven aan dat de samenwerking niet ten koste gaat van elkaars organisatie. ‘Snackpoint richt zich op Limburg en het oosten van Noord-Brabant. FHC Formulebeheer is hoofdzakelijk in het westen en noorden van het land actief. Dat bijt elkaar dus niet.’ Ze sluiten uit dat de aangesloten formules op korte termijn onder de paraplu van één organisatie gaan werken. Gielen: ‘Dat is de eerste drie jaar in ieder geval niet aan de orde. Temeer daar Snackpoint een besloten vennootschap is die onder de vlag van groothandel Rooswinkel valt, terwijl FHC een geheel zelfstandige organisatie is. Maar wellicht dat we ooit nog eens naar de mogelijkheden kijken om onze organisaties te laten fuseren.’