artikel

Uit de Tex Mex-hoek naar de cafetaria

Horeca

In de Verenigde Staten zijn appetizers en guacamole niet meer weg te denken. Zover is het in Europa nog lang niet, weten ze bij Simplot in het Brabantse Oosterhout. Mexicaanse snacks en de guacomole (avocadosaus) zullen voorlopig dan ook niet bij iedere cafetaria op de kaart staan. Wellicht dat daar verandering in komt, want Mexican Food wint steeds meer terrein.

Uit de Tex Mex-hoek naar de cafetaria

Simplot, die naam zal de reguliere consument in Nederland weinig zeggen. Met een omzet van 3 miljard dollar ben je echt geen kleine jongen. Natuurlijk komt die omzet niet alleen uit Tex Mex-producten. Simplot is vooral een aardappelverwerker, maar heeft naast aardappels ook een volledig assortiment in groente en fruit, alles diepvries. Tevens is Simplot actief op het gebied van kunstmest, transport en vee en vlees (zie kader).

Sinds enkele jaren wordt de Europese markt bediend vanuit Oosterhout. Daar zetelt het Europese hoofdkantoor van Simplot Food Group, dat zich vooral richt op de verkoop van drie productgroepen: appetizers (mini-snacks), cornados (maïsfrites) en guacamole (avocadosaus).

Simplot heeft geen ambitie om op de Europese of Nederlandse markt frites te verkopen. ‘ Die markt zit behoorlijk vol’, meldt Ruud Meijer, General Manager Simplot Europe. ‘Er is te weinig ruimte voor nieuwe partijen. We hebben daarom een global alliance met Farm Frites. We verwijzen klanten naar elkaar. We kunnen in principe best frites leveren, maar dat moeten we dan importeren en dan zijn we een stuk duurder dan anderen.’

Horecabedrijven die momenteel producten van Simplot afnemen, moeten vooral gezocht worden in het restaurantwezen, zoals Mexicaanse restaurants, cateringbedrijven, wegrestaurants en grote (fastfood)ketens. De Nederlandse cafetariabranche is op dit moment nog een witte vlek voor Simplot, maar daar gaat waarschijnlijk wel verandering in komen. ‘Toen we hier zijn begonnen, hebben we marktonderzoek gedaan naar de fastfoodbranche. Onze producten zijn wat aan de dure kant voor de cafetariabranche. Guacamole kost nu eenmaal meer dan mayonaise of fritessaus.

Wij constateren wel dat de laatste tijd meer cafetaria’s zich ontwikkelen naar lunchrooms en familydiners zoals we die kennen in Amerika. Dan worden cafetaria’s ineens wel een interessante marktpartij voor ons. Voor cafetaria’s met een zo’n breed assortiment hebben we een reeks aantrekkelijke producten.’

Een tweede gunstige ontwikkeling doet zich voor. ‘Mexican of Tex Mex food is nu vooral nog ‘trendy’. Dat eet je in vooral in Mexicaanse restaurants. Langzaam wordt het echter meer gemeengoed. In supermarkten kom je ook vaker Mexican Food tegen. Dat verhoogt de algemene acceptatie.’

Volgens Meijer heeft de consument behoefte aan verandering van spijs. ‘Klanten willen ook wel eens iets anders eten. Daar passen onze producten prima in. Daarnaast willen consumenten ook vaker bewuster eten. Guacamole is dan wel duurder dan mayonaise of fritessaus, maar is ook gezonder. Klanten zijn bereid om een hogere prijs te betalen voor natuurlijke producten. Er zijn tal van mogelijkheden met Guacamole. Het kan bij frites worden genuttigd, op wraps, als saladedressing, maar ook op broodjes in plaats van boter.’

Appetizers en de Cornados lijken ook geschikt voor de cafetaria. Het gaat om producten die prima te frituren zijn. Maar ook hier geldt dat de kostprijs hoger ligt dan bij de reguliere snacks. ‘We zullen met onze appetizers nooit zo’n plaats kunnen verwerven als de bitterbal in Nederland. Dat hoeft ook niet, maar appetizers kunnen wel een leuke aanvulling in het assortiment zijn. Een Hot Cheese Pepper (kaassnackje met groene peper) is nauwelijks heeft bijna geen cafetaria.’

Dat geldt natuurlijk ook voor de maïsfrites van Simplot. ‘Cornados zijn voor de reguliere buurtcafetaria op dit moment waarschijnlijk geen optie, omdat het product een stuk duurder is dan frites. Je kunt Cornados echter niet met frites vergelijken, omdat er geen aardappel in zit. Cornados zijn puur gemaakt van maïs. Daarmee kun je als fastfoodondernemer wel iets heel nieuws op tafel zetten. Er is ook nog een scherpe versie van de Cornados op basis van de jalapeño peper.’

‘Het spreekt voor zich dat de producten in een stedenrijke, multiculturele omgeving waarschijnlijk beter zullen aanslaan, dan in een dorpscafetaria. Meijer: ‘Ik adviseer een cafetariahouder niet om in één klap al onze producten te gaan voeren. Je moet eerst je klanten bekend maken met Tex Mex-producten. Introduceer ze bijvoorbeeld eerst met een themaweek.’

Simplot, die naam zal de reguliere consument in Nederland weinig zeggen. Met een omzet van 3 miljard dollar ben je echt geen kleine jongen. Natuurlijk komt die omzet niet alleen uit Tex Mex-producten. Simplot is vooral een aardappelverwerker, maar heeft naast aardappels ook een volledig assortiment in groente en fruit, alles diepvries. Tevens is Simplot actief op het gebied van kunstmest, transport en vee en vlees (zie kader).

Sinds enkele jaren wordt de Europese markt bediend vanuit Oosterhout. Daar zetelt het Europese hoofdkantoor van Simplot Food Group, dat zich vooral richt op de verkoop van drie productgroepen: appetizers (mini-snacks), cornados (maïsfrites) en guacamole (avocadosaus).

Simplot heeft geen ambitie om op de Europese of Nederlandse markt frites te verkopen. ‘ Die markt zit behoorlijk vol’, meldt Ruud Meijer, General Manager Simplot Europe. ‘Er is te weinig ruimte voor nieuwe partijen. We hebben daarom een global alliance met Farm Frites. We verwijzen klanten naar elkaar. We kunnen in principe best frites leveren, maar dat moeten we dan importeren en dan zijn we een stuk duurder dan anderen.’

Horecabedrijven die momenteel producten van Simplot afnemen, moeten vooral gezocht worden in het restaurantwezen, zoals Mexicaanse restaurants, cateringbedrijven, wegrestaurants en grote (fastfood)ketens. De Nederlandse cafetariabranche is op dit moment nog een witte vlek voor Simplot, maar daar gaat waarschijnlijk wel verandering in komen. ‘Toen we hier zijn begonnen, hebben we marktonderzoek gedaan naar de fastfoodbranche. Onze producten zijn wat aan de dure kant voor de cafetariabranche. Guacamole kost nu eenmaal meer dan mayonaise of fritessaus.

Wij constateren wel dat de laatste tijd meer cafetaria’s zich ontwikkelen naar lunchrooms en familydiners zoals we die kennen in Amerika. Dan worden cafetaria’s ineens wel een interessante marktpartij voor ons. Voor cafetaria’s met een zo’n breed assortiment hebben we een reeks aantrekkelijke producten.’

Een tweede gunstige ontwikkeling doet zich voor. ‘Mexican of Tex Mex food is nu vooral nog ‘trendy’. Dat eet je in vooral in Mexicaanse restaurants. Langzaam wordt het echter meer gemeengoed. In supermarkten kom je ook vaker Mexican Food tegen. Dat verhoogt de algemene acceptatie.’

Volgens Meijer heeft de consument behoefte aan verandering van spijs. ‘Klanten willen ook wel eens iets anders eten. Daar passen onze producten prima in. Daarnaast willen consumenten ook vaker bewuster eten. Guacamole is dan wel duurder dan mayonaise of fritessaus, maar is ook gezonder. Klanten zijn bereid om een hogere prijs te betalen voor natuurlijke producten. Er zijn tal van mogelijkheden met Guacamole. Het kan bij frites worden genuttigd, op wraps, als saladedressing, maar ook op broodjes in plaats van boter.’

Appetizers en de Cornados lijken ook geschikt voor de cafetaria. Het gaat om producten die prima te frituren zijn. Maar ook hier geldt dat de kostprijs hoger ligt dan bij de reguliere snacks. ‘We zullen met onze appetizers nooit zo’n plaats kunnen verwerven als de bitterbal in Nederland. Dat hoeft ook niet, maar appetizers kunnen wel een leuke aanvulling in het assortiment zijn. Een Hot Cheese Pepper (kaassnackje met groene peper) is nauwelijks heeft bijna geen cafetaria.’

Dat geldt natuurlijk ook voor de maïsfrites van Simplot. ‘Cornados zijn voor de reguliere buurtcafetaria op dit moment waarschijnlijk geen optie, omdat het product een stuk duurder is dan frites. Je kunt Cornados echter niet met frites vergelijken, omdat er geen aardappel in zit. Cornados zijn puur gemaakt van maïs. Daarmee kun je als fastfoodondernemer wel iets heel nieuws op tafel zetten. Er is ook nog een scherpe versie van de Cornados op basis van de jalapeño peper.’

‘Het spreekt voor zich dat de producten in een stedenrijke, multiculturele omgeving waarschijnlijk beter zullen aanslaan, dan in een dorpscafetaria. Meijer: ‘Ik adviseer een cafetariahouder niet om in één klap al onze producten te gaan voeren. Je moet eerst je klanten bekend maken met Tex Mex-producten. Introduceer ze bijvoorbeeld eerst met een themaweek.’