artikel

Baanbrekende dranken voor de horeca

Horeca

De Horeca Expo in het Belgische Gent is van 23 tot en met 27 november aan haar vijftiende editie toe. Naast demonstraties, wedstrijden en symposia brengen zo’n 600 exposanten een overzicht van het beste, het nieuwste en het lekkerste wat zij de horeca te bieden hebben. Opvallend is het grote aanbod dranken, met een belangrijke rol voor gezondheid.

Baanbrekende dranken voor de horeca

Per sector (café, hotel-restaurant, grootkeuken en snacks) reikt de Horeca Expo innovatie-awards uit aan het meest vernieuwende product of dienst. Maar liefst 40 items van de 100 inzendingen zijn hiervoor genomineerd, een beduidend hoger aantal dan vorige jaren. Ze staan prominent op de beurs te boek als Baanbreker voor de horeca. De bekendmaking van de winnaar in elke categorie vindt plaats op 23 november, de openingsdag van het beursevenement. Onder de Baanbrekers bevinden zich tal van dranken. In vocht zit blijkbaar nog volop innovatie. Een greep uit het aanbod.

Diabetici hoeven zich een verfrissend biertje niet meer te ontzeggen. Revogan, specialist in dieetvoeding, komt met Topvar-bier voor diabetici. Een blond bier van 4% alcohol in flesjes van 0,5 liter. Door het gebruik van suikervervanger Topvar bevat het slechts 0,75 gram suiker per 100 ml; door zijn alcoholgehalte heeft het de normale smaak van bier. De alcohol is geen bezwaar, meent Revogan. Een matige consumptie biedt ook aan diabetici een beschermend effect tegen hart- en vaatziekten. Behalve aan instellingen wordt dit bier aan cafés en drankenhandels geleverd.

Een trend is dat de energiedrankjes versterking krijgen van de zogenaamde wellnessdrankjes. Dat zijn ‘functionele’ drankjes die welzijn koppelen aan gezondheid. Carlsberg lanceert Tao Health & Energy en de Tao Youth & Vitality in 25 cl blikjes. Het gaat om twee verfrissende, licht bruisende en bovendien calorie-arme vruchtensappen, waaraan vitamines en plantenextracten zijn toegevoegd. Het concept is in België ontwikkeld.

Het toch al rijke Belgische bierlandschap wordt verrijkt met fruitbieren van twee verschillende brouwerijen. Bon Secours Framboise en Myrtille zijn twee nieuwe vruchtenbieren van hoge gisting van het Henegouwse Caulier. Zowel het frambozen- als het bosbessenbier hebben een alcoholvolume van 7%. Ze zijn beschikbaar in flesjes van 33 cl en in vaatjes van 20 liter.Een andere nieuwigheid is Ducassis van Brasserie des Géants. Een artisanaal fruitbier van hoge gisting op basis van cassisbessen. Cassis is een weinig gebruikte vrucht in de bierwereld. Bovendien legt de producent er de nadruk op dat in de productie geen gram suiker of ander zoetmiddel wordt toegevoegd. Dat maakt van Ducassis een interessant product voor mensen die op een suikerarme voeding zijn aangewezen.

Palm, één van de bekendste brouwerijen van onze zuiderburen, had tot nu toe vrijwel uitsluitend lichtere bieren in haar assortiment. Wat dat betreft is het nieuwe Royal met 7% alcohol een verrassing. Het blonde bier werd recent voor de legendarische brouwer Alfred van Roy gecreëerd voor zijn negentigste verjaardag met de naam ‘Royal Van Roy-ale’ en is nu door Palm in productie genomen. Het heeft een volle smaak en rijke aroma’s en zit in 33 cl flessen.

Aardig
Geen Baanbreker, maar ook nieuw zijn de volgende aardige dranken:Onder de naam Le Guindailleur lanceert Etablissements Gervin een originele drank die als aperitief en als digestief gedronken kan worden. Het gaat om een verfrissende citroenthee, waaraan de pèket Père Picot, een bekende Waalse jenever, is toegevoegd. Het alcoholgehalte is 19%. Als aperitief wordt de ‘thee’ het best ijskoud gedronken met een schijfje citroen, als digestief warm met een laagje slagroom.

De malt whisky-rage heeft ook een advokaatmerk aangestoken. Den Ouden Advokaat ontwierp een advocaat waarin Schotse single malt whisky het enige alcoholingrediënt vormt. Dat geeft het product een pittige en licht geturfte smaak. De advocaat is puur te gebruiken, maar ook in te zetten bij een whiskytasting of als afwerking van verfijnde desserts en gebak. In plaats van felgeel is de drank licht van kleur. Dit is te danken aan het gebruik van de zuivere malt whisky, zonder toevoegingen van kleurstoffen of bewaarmiddelen.

Ook Campari kan zich niet anders dan gewonnen geven aan de trend van mixdranken. De nieuwe Campari Mixx is een fruitige en licht alcoholische (5%) frisdrank op basis van Campari en grapefruitsap. De verpakking, een opvallende fuchsiakleurige fles, wil een jong en dynamisch imago uitstralen, gericht op de doelgroep 18 tot 25-jarigen.