artikel

Boerenkool: dé wintergroente bij uitstek

Horeca

Stamppot boerenkool met worst. Dat prijkt bij menig gezin op het wintermenu. Zorgzame moeders weten ook waarom. Boerenkool is namelijk hofleverancier van de vitaminen A en C, calcium en ijzer. Heel belangrijk voor de gezondheid van de mens in de winter. Toch zie je boerenkool niet vaak op de menukaart van het restaurant. Te weinig origineel, te bewerkelijk, te ‘ordinair’. Raar eigenlijk want de krullerige wintergroente leent zich voor hele, bijzondere en evenzo gezonde gerechten. Wie durft?

Kopen, bewaren en schoonmaken
Boerenkool is volop verkrijgbaar in de wintermaanden tot en met februari. Een kleinere aanvoer is er in september en maart. Mooie boerenkool heeft een heldergroene kleur en een brede kroesrand aan de bladeren. Bewaar verse boerenkool enkele dagen in de koelkast of in een koele, donkere kelder.

Maak de boerenkool op de volgende manier schoon:
Snijd de bladeren van de stronk, was ze grondig en snijd ze klein. Heeft het nog niet gevroren zet dan de boerenkool een tijdje in zout water. Eventuele rupsen zijn dan gemakkelijk te verwijderen.

Hoeveel per persoon?
Reken voor ongesneden boerenkool op zo’n 400 g per persoon en op 200 g per persoon als u de groente gesneden koopt.

Voedingswaarde per 100 gram:
Kcal: 45
Eiwit: 3,3 gram
Vet: 0,7 gram
Koolhydraten: 6,2 gram
Vezels: 3,8 gram
Vit C: 120 mg
Calcium: 157 mg
IJzer: 1,7 mg