artikel

Bootz: mixen met appelmoes

Horeca

De Nederlandse Bartenders Club zal het met afgrijzen aanzien. Met het nieuwe Mix-concept van BootZ wordt mixen met slagroom en zelfs appelmoes aangemoedigd. Het traditionele likeurbedrijf laat zich in de horeca middels een opvallende restylecampagne van de moderne kant zien.

De hippe club Off Corso in Rotterdam staat model voor de moderne benadering van BootZ (dochter van Bokma). Daar wordt het Mix-concept toegepast bij de party Weekend!. Het werkzame deel van de havenstad wordt uitgenodigd om daar het weekeinde in te luiden. Ook in dé strandzaak van de afgelopen Indian-summer, Republiek in Bloemendaal, stond een speciale BootZ-bar.

Het traditionele likeurbedrijf vond zichzelf een irrelevant merk geworden en het was tijd voor een nieuw jasje c.q. benadering. In proeflokaal De Drie Fleschjes in Amsterdam waar BootZ is ontstaan, is ook het Mix-concept begonnen. Anno 2003 is er een range van 22 smaken in opvallende, smalle flessen. De likeuren variëren van de aloude Tip van BootZ en rum tot bijna bizarre vindingen als Bittercookies.

De smaken zijn mixbaar met bijvoorbeeld cola of sodawater, maar ook met appelmoes of slagroom. Niets voor de traditionele bartenders, maar wel voor een jong bedrijf als het Rotterdamse Young Urbans, die de mixers levert. BootZ zet het concept in de horeca door de ondernemer te wijzen op het gemak. ‘De cocktailtrend blijft beperkt tot enkele vooraanstaande zaken’, legt brandmanager Joost Lindeman uit. ‘Veel horecabedrijven willen of kunnen niet investeren in extra personeel of het inrichten van een speciale bar. Met BootZ bieden we een scala aan smaken en het mixen zelf kent geen tijdverlies. Ook hoeven er geen andere ingrediënten voor worden gekocht.’

Verstoft ‘
Onze flessen likeuren stonden verstoft achter op een schap. Alleen Blue Curaçao en Tip waren redelijk bekend. Er is met het merk BootZ een lange tijd niets gedaan’, klinkt het zelfbewust. ‘De inhaalslag is nog lang niet gemaakt, want we komen van ver.’

Inmiddels hebben zo’n 50 zaken de nieuwe BootZ-likeuren in hun assortiment opgenomen. Dat zijn vooral cafés met de doelgroep 20+ die ‘feest en gezelligheid georiënteerd zijn’. ‘Discotheken worden echter niet uitgesloten’, aldus Lindeman.De likeurproducent past vooral de één op één-marketingbenadering toe. ‘In direct gesprek komen met de horecaondernemer. Wat we te bieden hebben aan extra’s? We proberen vooral heel dicht op het mixen te blijven zitten. In onderling overleg met de horecaondernemer het beste voor beide realiseren. Ondersteuning door bijvoorbeeld mixboekjes en een demonstratieavond.’

Lindeman hoopt dat ‘zijn’ concept het vervolg is op de readytodrink-hausse. Die werd vooral door Breezer en Smirnoff Ice ingezet. ‘Die markt lijkt aan het inzakken.’ Lindeman is zich bewust dat het vreemd overkomt als je zegt dat je product makkelijk te mixen is met appelmoes. ‘Maar als je van onze filosofie, ‘je kunt met álles mixen’, afweet is het juist weer niet vreemd.’Op de site www.bootz.nl staan maar liefst 88 mogelijke mixideeën, met ook aandacht voor de gevoelsmix (‘Zoet, Zuur, Zout, Zee’).