artikel

Cup & Cino is formule als een kameleon

Horeca

‘s Ochtends een ontbijcafé, overdag een lunchroom, ijssalon en koffiezaak, in de vooravond een pizzeria en ‘s avonds een cocktailbar. De Duitse formule Coffee House van Cup & Cino is een ware kameleon. ‘Het is bijna rendement rond de klok.

De hoofdkleur in de zaken van Cup & Cino is koffie/crème, met donker, houten meubilair met lichte, lederen bekleding. Het personeel draagt zwarte shirts met een strohoed of een cap. Het assortiment wisselt gedurende de dag.

Het assortiment bestaat uit besmeerde broodjes, salades, torilla’s en vooral koffie. Elf soorten om precies te zijn, inclusief een ijsvariant. Verder zijn er koude dranken.

In de middag wordt het assortiment broodjes uitgebreid, worden de eerste pizza’s in de oven gelegd. Later in de middag wordt ook het speciaal voor Cup & Cino bereide ijs en de tiramisu in het assortiment opgenomen. Alles kan ter plekke worden geconsumeerd of worden meegenomen.

In de avonduren verandert het concept volledig. Het licht wordt gedimd, de kaarsen gaan aan, de muziek verandert naar lounge en het assortiment wordt volledig omgegooid. Vers bereide cocktails, Italiaanse wijnen, allerlei likeuren en bier komen op het menu terecht en tot 1.00 ‘s nachts wil Cup & Cino onder de naam Cocktail House een belangrijke ontmoetingsplek voor de jeugdige, trendy bevolking zijn.

Dat is toch het onderscheidende van deze formule. Het biedt ondernemers de kans om van forensen ‘s morgens vroeg tot het uitgaanspubliek in de avond omzet te boeken met één formule’, zegt Epping. Het is echter lang niet altijd makkelijk om goede locaties te vinden. ‘Soms moeten we het Cocktail House-concept laten vallen omdat het niet mag of kan op die plek.’

De bedenker van de formule is de Duitser Frank Epping. Deze nazaat uit een Duits grossiersgeslacht werd rijk met introductie van Amerikaanse Miller Beer in Duitsland. Nadat de brouwer de distributie van het merk zelf in handen nam, begon Epping in 1995 met Cup & Cino. Het bedrijf levert koffieapparaten aan horeca en en het bedrijfsleven, levert shop-i-shops voor stations. tankstations en warenhuizen ontwikkelde een eigen horecaformule.

Epping liet zich daarbij inspireren door twee internationale trends. In de Verenigde Staten zag hij de opkomst van gespecialiseerde koffiezaken als Starbucks, terwijl hij in Londen zag dat jongeren de aloude pub de rug toekeerden en voor trendy winebars kozen. Op die manier ontstond langzaam het idee voor de Coffe House-formule van Cup & Cino.

In het jaar 2000 openden de eerste vestiging in het Duitse Paderborn, inmiddels zijn er acht vestingen in Duitsland en is het bedrijf geexpandeerd naar Oostenrijk, Zwitserland, Portugal en zelfs Koeweit.

Epping heeft ook veel interesse in de Nederlandse markt. ‘Er is al interesse van potentiële masterfranchisees. Daar gaan we binnenkort mee verder praten, zei hij onlangs tijdens de grote levensmiddelenbeurs Anuga in Keulen.