artikel

Nippen aan een cognacje van €6400,-

Horeca

Het schijnt dat een Amerikaanse hotelbar één dollar berekent aan klanten die alleen maar even aan de kurk willen ruiken. De Louis XIII van Rémy Martin is één van de exclusiefste en duurste cognacs ter wereld. Hanos in Apeldoorn ontving de enige twee voor Nederland beschikbare flessen van de speciale Diamant collectie. De prijs? €6400,-.

Nippen aan een cognacje van €6400,-

De Rémy Martin cognac Louis XIII is normaal al geen cognac die iedereen in huis heeft. In de speciale vitrine vol met exclusieve whisky’s, grappa en cognacs bij groothandel Hanos in Apeldoorn maakt het prijskaartje duidelijk waarom, €1989,- voor 0,7 liter cognac. En alsof dat nog niet exclusief genoeg is werd recent de Diamant collectie geïntroduceerd. In de stop van de kristallen Baccarat karaf werd een cognackleurige diamant gedaan die, als de fles leeg is, tot collier of ring verwerkt kan worden.

De prijs van €6400 is hoog, maar een schijntje vergeleken bij die van de 1,5 liter tellende magnum met 4 karaat diamant, €33.300,-. Al vanaf 1874 is de naar Lodewijk de 13e genoemde cognac het topproduct van Rémy Martin. Om de Louis XIII te maken worden cognacs van diverse jaargangen bij elkaar gevoegd. De jongste cognacs minimaal veertig jaar oud, de oudste cognacs werden een eeuw geleden gedistilleerd.

‘Wat we hier proeven is gemaakt door drie generaties keldermeesters’, geeft international brand ambassador Jason Bowden zijn gezelschap mee voordat er uit de glazen genipt mag worden. ‘Niet meteen een slok nemen’, doceert hij. Eerst licht walsen, ruiken met je neus een paar centimeter boven het glas. Dan een klein slokje. Om als het ware een laagje over de tong te leggen.

Pas bij de tweede slok proef je het prachtige aroma van deze cognac. Krachtig maar elegant. Een ultieme harmonie van smaken en een afdronk die zeker een uur blijft hangen.’ Bowden heeft gelijk. De mahoniekleurige drank beschikt over een verrassende fruitigheid, ondanks zijn leeftijd. Passievrucht en lychee, narcis en jasmijn, kruidengeuren, maar ook eikenhout en dus tonen van vanille zijn waarneembaar. Bowden: ‘Dit is geen cognac, maar een moment.’

De Rémy Martin cognac Louis XIII is normaal al geen cognac die iedereen in huis heeft. In de speciale vitrine vol met exclusieve whisky’s, grappa en cognacs bij groothandel Hanos in Apeldoorn maakt het prijskaartje duidelijk waarom, €1989,- voor 0,7 liter cognac. En alsof dat nog niet exclusief genoeg is werd recent de Diamant collectie geïntroduceerd. In de stop van de kristallen Baccarat karaf werd een cognackleurige diamant gedaan die, als de fles leeg is, tot collier of ring verwerkt kan worden.

De prijs van €6400 is hoog, maar een schijntje vergeleken bij die van de 1,5 liter tellende magnum met 4 karaat diamant, €33.300,-. Al vanaf 1874 is de naar Lodewijk de 13e genoemde cognac het topproduct van Rémy Martin. Om de Louis XIII te maken worden cognacs van diverse jaargangen bij elkaar gevoegd. De jongste cognacs minimaal veertig jaar oud, de oudste cognacs werden een eeuw geleden gedistilleerd.

‘Wat we hier proeven is gemaakt door drie generaties keldermeesters’, geeft international brand ambassador Jason Bowden zijn gezelschap mee voordat er uit de glazen genipt mag worden. ‘Niet meteen een slok nemen’, doceert hij. Eerst licht walsen, ruiken met je neus een paar centimeter boven het glas. Dan een klein slokje. Om als het ware een laagje over de tong te leggen.

Pas bij de tweede slok proef je het prachtige aroma van deze cognac. Krachtig maar elegant. Een ultieme harmonie van smaken en een afdronk die zeker een uur blijft hangen.’ Bowden heeft gelijk. De mahoniekleurige drank beschikt over een verrassende fruitigheid, ondanks zijn leeftijd. Passievrucht en lychee, narcis en jasmijn, kruidengeuren, maar ook eikenhout en dus tonen van vanille zijn waarneembaar. Bowden: ‘Dit is geen cognac, maar een moment.’