artikel

Hotelier betaalt classificatie zelf

Horeca

Hoteliers betalen voortaan zelf de kosten van de hotelclassificatie. Het nieuwe systeem gaat op 1 juli in en wordt niet langer uit de algemene middelen van het bedrijfschap Horeca en Catering betaald. De hoteliers krijgen nu via een deelheffing van het schap de rekening gepresenteerd. Het gaat om een jaarlijks basisbedrag en een toeslag per kamer.

Volgens voorzitter Luit Ezinga van de sector Hotels van Koninklijk Horeca Nederland (KHN) is de nieuwe financieringsstructuur voor de classificatie een stuk eerlijker. In het verleden betaalden álle horecaondernemers mee aan de classificatie via de vaste heffing van het bedrijfschap. Door de kosten voor de hotelclassificatie los te koppelen van die heffing hoeven ondernemers straks minder af te dragen aan het schap, terwijl alleen de hoteliers (2300) via de deelheffing de kosten voor het systeem gaan ophoesten.

Ezinga kan nog niet zeggen welk bedrag een individuele hotelier betaalt, maar duidelijk is wel dat een hotel met 400 kamers dieper in de buidel zal moeten tasten dan het kleine familiehotel met tien kamers. ‘Ik kan de hoteliers wél verzekeren dat ze er niet failliet aan zullen gaan. Het nieuwe classificatiesysteem pakt in z’n geheel een stuk voordeliger uit dan het oude.’ Aan de andere kant geeft hij toe dat de kosten per hotelier hoger zullen uitvallen dan de besparing die hij heeft van een lagere algemene heffing van het schap.

Verplicht
De sectorvoorzitter verwacht geen problemen als het gaat om de acceptatie van de classificatierekening. De hoteliers hebben zich via een enquête namelijk en masse uitgesproken vóór handhaving van een verplichte, maar wel soepeler, hotelclassificatie. Het nieuwe systeem is een combinatie van verplichte basisnormen en vrijwillige extra’s. Gezamenlijk leveren ze een aantal punten op. Op grond van het aantal punten wordt een hotel in een bepaalde categorie ingedeeld.

In de praktijk betekent het volgens Ezinga dat de hotelier zelf accenten kan leggen om de gasten tegemoet te komen, zonder dat hij daardoor in een lagere categorie terechtkomt. Met andere woorden: hij kan in plaats van een schoenpoetsmachine volstaan met schoenpoetsdoekjes. Aangevuld met andere vrijwillige voorzieningen kan hij toch aan zijn puntentotaal komen om bijvoorbeeld vier sterren te behouden.

TEST
Het bedrijfschap Horeca en Catering is inmiddels begonnen met het uittesten van de nieuwe normering. Daarvoor is projectleider Anton Vis aangesteld. Vis zegt dat de testfase onder meer nodig is om te kijken of door de nieuwe normering grote verschuivingen plaatsvinden. Het is niet uitgesloten dat een groot aantal driesterrenhotels door het nieuwe systeem plotseling allemaal een viersterrenstatus krijgen. Ezinga benadrukt dat zoiets niet de bedoeling is. ‘En ik verwacht dat eerlijk gezegd ook niet, hoewel ik wat kleine verschuivingen niet uitsluit.’

Vooruitlopend op de controle van álle hotels in het land, dienen de hoteliers een classificatieformulier in te vullen. Op basis hiervan volgt een voorlopige classificatie die de consument op internet kan raadplegen. Grote uitschieters, dat wil zeggen, hotels die een sprong maken van twee naar vier sterren, krijgen als eerste bezoek van de inspecteurs. Het opnieuw classificeren van de hotels moet binnen vier jaar zijn voltooid.