artikel

Schoolcatering

Horeca

Stelling:

Schoolcateraars zijn niet flexibel in hun aanbod.

Reacties:

Edward Bulte, Manager Scholen Top Ten Catering Doesburg
Moet je innoveren en je marge ondermijnen, terwijl fabrikanten vaak vernieuwen om juist hun marge te verbeteren? Voor dit dilemma staan we in de schoolcatering vaak. Belangrijk is de invalshoek van de onderwijsinstelling. Gedegen kennis van de visie op catering is dus onontbeerlijk.

Dit kan zijn: een maximale winstmarge of de leerlingen binnenhouden en het hen zoveel mogelijk naar de zin maken. De ervaring leert echter dat veel leerlingen gewone gasten zijn, die van regelmaat en vaste patronen houden. De meerderheid zit niet te wachten op nieuwe of andere producten. Heeft u wel eens een schoolrestaurant gezien zonder gevulde koeken of saucijzenbroodjes? Hoe dol moet je het maken?

Na de gewone Marsreep kwamen het Marsijs en de Marsdrink op de markt. Het wachten is nu op de Mars in gas vorm, die je alleen maar hoeft te inhaleren. Gezonder dan roken en ook nog eens goed voor de lijn.

Onze gasten in het onderwijs weten heel goed wat ze willen en zijn mondig genoeg om ons dat te vertellen. Goede voorbeelden zijn de halal snacks en ‘Fair Trade’ gerelateerde producten. Conclusie is dat zeker kleine cateringbedrijven als Top Ten Catering uiterst flexibel in het aanbod kunnen zijn en echt maatwerk leveren. Terwijl grote cateraars door hun omvang gedwongen zijn confectiematen te leveren (one size fits all). Iedere school zijn cateraar!

Marcel P.J. Strijp, Regiodirecteur Prorest Catering BV
Ik ben het niet eens met deze stelling. Als cateraar probeer je juist in te spelen op de wensen van de scholieren. Studenten zijn consumenten met een beperkt budget, die zeer kritisch zijn op het assortiment. Natuurlijk zal altijd een klein gedeelte van het assortiment op scholen vast zijn en zal dit niet door iedere scholier en/of ouder gewaardeerd worden, maar het huidige aanbod is nog nooit zo uitgebreid geweest. Kijk bijvoorbeeld alleen maar eens naar het aantal zuivelproducten.

De doelgroep studenten en scholieren leent zich juist uitstekend voor nieuwe concepten. Indien er scholen zijn waar een apart assortiment gewenst is, denk aan een dansacademie of een conservatorium, zal het aanbod overeenkomstig de wensen van de studenten aangepast worden. Dit kan in de vorm van verschillende concepten.

Studenten en scholieren vragen om veel creativiteit en dit kan absoluut in het assortiment tot uitdrukking komen. Door fusies worden scholen steeds groter en daarbij ook meteen de mogelijkheden voor de cateraar. Uiteindelijk past een cateraar zich steeds aan de wensen van de consumerende jongeren aan. Dit kan per school en per seizoen verschillen.

Martin Pieterman, praktijkbegeleider S.A.M. Christelijke Hogeschool Nederland in Leeuwarden
Als ik kijk naar het assortiment van Salle a Manger, het bedrijfsrestaurant van de Christelijke Hogeschool Nederland (CHN) in Leeuwarden, kan ik deze stelling niet onderschrijven. Wellicht dat dit ook komt, omdat deze unit gemanaged wordt door Hotel Wyswert, het leerbedrijf van de CHN.

Regelmatig bezoeken wij andere locaties om onze producten en processen te kunnen benchmarken en dan zie ik een grote inspanning van de cateraar om een zo breed mogelijk assortiment aan te bieden. Echter, de cateraar is vaak gebonden aan een zeer sobere logistiek waardoor maar beperkt bereid kan worden, terwijl de contractformules de cateraar dwingen om producten te verkopen waar winst op behaald wordt. Gezien de doelgroep binnen (vooral mbo) scholen zullen dit toch veelal frituurwerk, snoepgoed en frisdranken zijn.

Omdat schoolcatering relatief een nieuwe markt is binnen de contractcatering, verwacht ik dat in de toekomst tijdens een verbouwing of nieuwbouw wel rekening zal worden houden met een uitgebreidere logistiek. Ook de Colleges van Bestuur van scholen dragen een stuk verantwoordelijkheid ten aanzien van het assortiment, via ruimere contracten met de cateraars.