artikel

Super Snack heeft oog voor detail

Horeca

Super Snack hoort met haar zes vestigingen tot de kleinere fastfoodketens van Nederland. De keten heeft veel oog voor detail en valt op door inrichting, routing, eigen assortiment en verpakking. Directeur Paul van Leeuwen en licentiehouder Martijn Stallinga belichten de opvallende zaken van hun formule in de vestiging in Woerden.

Het interieur
De inrichting van de zaak is modern en strak, maar niet te strak. De kleuren in de zaak zijn zwart, geel, rood en houtbruin. De vitrine is geïntegreerd in de counter. De vitrine is laag, niet schuin, maar recht. Daardoor springen volgens de directeur de snacks beter in het oog.

In Super Snack Woerden zijn bewust een leestafel met acht stoelen en twee tafels met zes en vier stoelen geplaatst. ‘Door grote tafels krijg je een gezellige sfeer in je zaak omdat mensen bij elkaar gaan zitten.’

De verpakking
Bij de eigen uitstraling, hoort ook een eigen verpakkingslijn, vindt Van Leeuwen. Zo kiest Super Snack niet voor de standaard witte frites- en snackbakjes, maar voor de chiquere zwarte. Milkshakes worden in eigen bekers gedaan, waar naast het logo, zwarte vlekken op een witte achtergrond staan. ‘Dat zorgt voor de uitstraling van een melkproduct’, aldus Van Leeuwen.

Ook zijn er eigen kinderboxen, tassen en zakken en een eigen heldenfiguur: Super Snack-Joe. Opvallend is verder de eigen familie-fritesbox. Deze is er in één maat. ‘Dat werkt het snelst. We willen de gasten vlug helpen’, aldus Van Leeuwen.

Het assortiment
De keten werkt met een niet standaard kernassortiment. Voor de ondernemer staat het na overleg met de organisatie vrij om ook om lokale snacks op de kaart te zetten. De organisatie laat onder private label een reeks eigen snacks, frituurvet en sauzen produceren. Voorbeelden daarvan zijn de Superstick, Super Snack kroket, de Superburger en Super Snack Fritessaus. ‘Verder hebben we alleen A-merken in snacks in ons assortiment’, vertelt Paul van Leeuwen. ‘De licentiehouder is vrij om ook zelf in te kopen, maar daardoor loopt hij dan wel inkoopvoordelen mis.’

Martijn Stallinga vult aan: ‘De organisatie sluit geen contracten af met leveranciers. Daardoor zijn we niet aan een leverancier gebonden zoals de meeste andere ketens.’ Super Snack heeft drie soorten ijs: softijs en milkshakes, roomijs en handijs.

De routing
Elke vestiging heeft dezelfde routing achter de counter. Deze is uitgedokterd door Van Leeuwen. ‘De routing is gebaseerd op gemak en snelheid. Op één vierkante meter kan een medewerker al heel veel doen. Door deze routing kunnen wij in drukke spitsen met één man minder draaien dan vergelijkbare fastfood-restaurants.’

Basis van de snelle routing is de bakwand. Hierin zijn bijvoorbeeld de hardlopende sauzen geïntegreerd. Tevens staan de bakjes grijpklaar in de koof van de bakwand. Speciaal voor de hardlopende snacks en frites zijn de HR-bakwanden voorzien van een top-koeling. ‘In de vitrine presenteren we bewust geen hardlopers’, stelt Van Leeuwen. ‘Die kennen de mensen wel. Dan kun je in de vitrine de gasten beter attent maken op andere snacks. Bovendien werkt het veel sneller als de hardlopers grijpklaar boven de bakoven liggen.’

De historie
Van Leeuwen zit al zo’n 20 jaar in de fastfoodbranche. Hij was medewerker, cafetaria-eigenaar en franchisenemer. ‘Ik heb eigen ideeën over zakendoen in deze branche. Die heb ik vertaald naar dit concept.’ In 1999 startte hij de keten in Bodegraven. Kort daarna opende hij een tweede zaak in Woerden. Sinds drie jaar is Martijn Stallinga licentiehouder van deze zaak. Verder zijn er vestigingen in Uithoorn, Amsterdam, Nieuwkoop en Gouda. Van Leeuwen is inmiddels geen cafetariahouder meer, maar alleen directeur van de Super Snack organisatie.

De groei
Van Leeuwen wenst een ‘rustige, beheersbare groei’. ‘Ik heb nooit geroepen dat we de komende jaren met een bepaald aantal zaken zullen groeien. Natuurlijk is groei een doel, maar het moet altijd te behappen zijn. Het liefst werven we mensen intern. Bij onze vestigingen kan een medewerker zich opwerken tot bedrijfsleider en daarna de stap zetten naar een eigen zaak.’

‘We zoeken naar locaties met groeimogelijkheden. Zie ik geen heil in de locatie, dan komt daar geen Super Snack. We zoeken geen A-locaties in stedencentra, maar goede locaties in woonwijken.’

Op 21 maart gaat de zevende Super Snack vestiging open in Monster. Het wordt de tweede zaak van Stallinga. Dit jaar opent er nog één nieuwe vestiging.

De licentie
Paul van Leeuwen praat liever over licentiehouders dan over franchisenemers. ‘We verhuren de licentie voor periodes van vijf jaar. Ik praat liever niet over franchisecontracten, omdat ik geloof in vrijheid voor de ondernemer. Ik geef toe dat de uniformiteit in onze uitstraling in inrichting, verpakking en assortiment, lijken op hardfranchise.

De ondernemer heeft bij Super Snack echter zijn vrijheden. Ik heb bijvoorbeeld geen inzicht in de kassa van de licentiehouders.’Licentiehouders hebben natuurlijk een startkapitaal nodig voor de inrichting van de zaak. Over de hoogte van dat bedrag, de kosten van de licentie en de fee, wil Van Leeuwen niet uitweiden.