artikel

Food Planet wil de neuzen weer dezelfde kant uit

Horeca

Fastfoodformule Food Planet krijgt een nieuwe impuls. Formulebeheerder Sligro wil dat de aangesloten cafetaria’s zich met een eigentijdsere uitstraling in de markt profileren. Daarnaast wordt meer uniformiteit binnen de formule nagestreefd.

Formulemanager Arthur Huijbregts is onlangs door Sligro aangetrokken om het ‘restylingsproces’ vorm te geven. ‘Hoewel Food Planet pas vijf jaar bestaat, is het tijd voor een aantal aanpassingen’, zegt hij. ‘Zo is de kleurstelling binnen de vestigingen achterhaald, terwijl ook de verpakkingslijn en de kleding van het personeel wel wat moderner mogen.’

De ondernemers zullen zich aan de nieuwe uitstraling moeten conformeren. ‘Dat was voorheen nog wel eens een probleem’, weet Huybregts. ‘Cafetariahouders gingen hun eigen gang, temeer omdat zij als soft-franchisenemers ruimte krijgen voor een eigen identiteit. Het liep echter de spuigaten uit. De uniformiteit binnen Food Planet was ver te zoeken. Een formule kan alleen maar scoren wanneer alle neuzen dezelfde kant opstaan. Alle 23 aangesloten cafetariahouders en de vijf kandidaten met wie we momenteel in onderhandeling zijn, moeten het formulebeleid onderschrijven en vooral ook uitvoeren.’

De nieuwe formulemanager neemt ook het assortiment onder de loep. ‘Met een gevarieerder aanbod van maaltijden, gecombineerd met sfeer, kunnen cafetaria’s marktaandeel herwinnen op supermarkten en slagers die zich steeds vaker ontwikkelen tot traiteurs. Ook Food Planet gaat de strijd aan om het maagaandeel.’

Huybregts is geen onbekende in de cafetariabranche. Tot de overname in 2001 door Sligro was hij directeur en mede-eigenaar van Huybregts Grootverbruik in Riel, dat als een van de grotere leveranciers aan cafetaria’s in het zuiden van het land te boek stond. Ook was hij nauw betrokken bij cafetariaketen Kwalitaria en stond hij in het voorjaar van 2001 aan de wieg van fastfoodformule Plaza.