artikel

Meedenken met de cafetariahouder

Horeca

De cafetariabranche is een levendige en enerverende markt. Als een ondernemer ’s morgens begint, weet hij niet wat hij in de loop van de dag tegenkomt.’ Dit zegt Hans Kranenburg, directeur van de vestiging van horecagroothandel Hanos in Groningen. Hij ziet het als zijn missie om vanuit dit gegeven zaken te doen met de fastfoodsector. ‘Het is van groot belang om steeds mee te denken met ondernemers.

Na de overname van snackgrossier Klinkhamer in het Drentse Tynaarlo, startte Hanos in december 2001 een vestiging in Groningen. Het groothandelsconcern richtte zich voorheen hoofdzakelijk op het restaurantsegment. Met de nieuwe locatie heeft het bedrijf een begin gemaakt met het zich ‘invreten in de fastfoodmarkt’, zoals vestigingsdirecteur Kranenburg het uitdrukt. ‘Hanos ziet deze zaak als een pilotstore. Uiteindelijk moet een sterkere benadering van de snackbarbranche ook elders in het land zijn beslag krijgen. Bovendien is een witte vlek in de landelijke dekking ingevuld. Het groothandelsconcern had nog geen vestiging in de drie noordelijke provincies. Overigens gaat Hanos per 1 maart aanstaande samenwerken met groothandel Holiday Horeca in het Friese Sint Nicolaasga die vooral groot is geworden in snacks en ijs. Dit betekent voor ons bedrijf dus een nóg sterkere positie in Noord-Nederland.’

‘Groningen’ is voorzichtig begonnen. Hanos wilde ook in de praktijk peilen of er behoefte was aan een vestiging in het noorden des lands. Kranenburg, in die contreien al jaren actief in de groothandelsbranche en ook voor fastfoodondernemers geen onbekende, geeft aan dat die behoefte daadwerkelijk is gebleken. ‘Cafetariahouders zien ons hier als een welkome aanvulling. Zij misten voorheen herkenning en erkenning van hun branche. Die vinden zij bij ons wel. We begonnen met de negen overgenomen medewerkers van Klinkhamer. Nu hebben we dertig mensen in dienst. Ook de nieuwelingen beschikten al over kennis van de branche, veelal opgedaan bij andere grossiers. Klanten en medewerkers kennen elkaar. Dat geeft vertrouwen.’

Zo’n negentig procent van het klantenbestand bestaat volgens Kranenburg uit fastfoodondernemers. Daarmee dekt Hanos circa tien procent van de markt in de provincies Groningen en Drenthe. ‘Wij denken mee met een cafetaria’, noemt de directeur als sterk punt. Met het oog op het assortiment bijvoorbeeld: ‘Wanneer een ondernemer een incourant artikel wil opnemen, zorgen wij dat we het kunnen leveren. Het zijn in feite de afnemers die ons assortiment samenstellen. Het aanbod kan wat ons betreft nooit te ruim zijn. De klant krijgt zo de vrijheid om te kiezen, zodat hij zich met zijn zaak kan onderscheiden. Bij de concurrentie zie je toch steeds vaker dat men een bredere doelgroep wil beleveren, maar het assortiment versmalt.’

Tot de meerwaarde die Kranenburg zijn groothandel toedicht, behoren tevens een persoonlijke benadering en advisering op allerlei gebied. ‘Wij leven ons in in de problematiek van cafetariahouders. Wij proberen hen daarvoor oplossingen aan te reiken. Dat is goed voor hen en goed voor ons. Zo is het is leuk om een kroket of een frikandel te verkopen. Maar nog meer omzet en rendement haal je uit menu’s. Ook willen wij ondernemers verder op weg helpen bij onder meer kostprijscalculatie en personeelsaangelegenheden. We hebben voldoende kennis in huis waarmee onze klanten hun voordeel kunnen doen.’

De kennisoverdracht aan de klanten geschiedt vooralsnog via de eigen informatiekrant, bezoek van vertegenwoordigers aan de cafetaria of tijdens bijeenkomsten die in een vestiging elders in het land plaatsvinden. Het filiaal in Groningen kent nu nog slechts een magazijnfunctie, waaruit de klant na zijn bestelling wordt beleverd. Maar daar komt als het aan Kranenburg ligt snel verandering in. ‘We zijn in een vergevorderd stadium om de zaak uit breiden met een zelfbedieningsafdeling. Een winkel à la de andere Hanos-vestigingens in Nederland. Op een reeds verworven plek naast het huidige pand gaat binnenkort de eerste paal de grond in. We hopen eind dit jaar te openen. De nieuwe winkel is evenzeer van belang om de klanten op ideeën te brengen. Er zal een sfeer worden gecreëerd die horeca-ondernemers, waaronder cafetariahouders wellicht ook in hun eigen zaak voor ogen hebben.’

‘Zondag is de enige dag in de week dat wij niet bezorgen’, zegt Kranenburg. ‘Het kan echter voorkomen dat ondernemers in de loop van zaterdag sneller dan verwacht door een bepaalde voorraad heen raken. Wij bieden hun dan de mogelijkheid om de volgende dag tussen 11.00 en 12.00 uur een bestelling hier op te halen. Dat is een ontzettend gezellig uurtje waarin cafetariahouders elkaar onder het genot van een kopje koffie ontmoeten. Ook dat noem ik toegevoegde waarde.’

De Hanos-vestiging in Groningen kent nu alleen nog een magazijnfunctie. Volgens directeur Hans Kranenburg verrijst naast dit pand in de loop van dit jaar een zelfbedieningswinkel.