artikel

Omzetdaling bij cafetaria’s

Horeca

De omzet van fastfoodbedrijven is in het vierde kwartaal van het vorig jaar met bijna 1 procent gedaald, blijkt uit voorlopige cijfers van het Bedrijfschap Horeca en Catering. Maarten Colijn voorzitter van de sector Fasfood en IJsbedrijven noemt de cijfers niet verrassend. ‘We staan als branche op een afschuwelijke manier onder druk.

‘Het gevecht om de euro van de consument is nu echt begonnen’, meent Colijn. Volgens hem krijgt de strijd nu echter een ander karakter. ‘We strijden nu niet meer alleen met de supermarkt en andere aanbieders van gemaksvoedsel. De concurrentie tussen cafetaria’s onderling wordt harder.’

De eerste cijfers over 2003 wijzen op een voortzetting van de lage groeicijfers uit 2002, meldt het Bedrijfschap. Het vertrouwen in de economie krijgt door bezuinigingsmaatregelen en de oorlogsdreiging geen kans zich te herstellen. Vooral niet-noodzakelijke uitgaven zoals in de horeca zijn daar de dupe van.

Er zullen volgens Colijn cafetaria’s het slachtoffer worden. ‘Bedrijven die niet innovatief zijn, die hun klanten niet kennen en niet inspelen op de behoeften van de consument krijgen het moeilijk. Zij krijgen de rekening gepresenteerd voor hun passiviteit.’

Volgens Colijn waarschuwde zijn voorganger al jaren voor deze ontwikkeling. ‘Johan van der Weerd voorspelde al een sanering toen de gokkast uit de cafetaria verdween. Die bleef uit doordat het zo goed ging met de economie. Daardoor hebben veel bedrijven het overleefd.’Colijn vindt dat de sector voldoende doet en heeft gedaan om het tij te keren. ‘Maar het is triest dat zo weinig bedrijven meedoen aan bijvoorbeeld Hoger Rendement Horeca. Dat gaat echt niet alleen over kostenbeheersing, maar ook over omgang met de klanten en wat de consument verwacht van een cafetaria.’

Het is niet voor het eerst dat de sector met een omzetdaling heeft te maken. Van het derde kwartaal 1995 tot en met het derde kwartaal 1996 kampte de sector eveneens met negatieve cijfers. Dat lag toen onder meer aan toegenomen concurrentie van supermarkten door verruiming van de winkeltijden.