artikel

11-20 2003

Horeca

11 (15) Sjoerd Kooistra (Plassania Beheer)75 vestigingen€90 miljoenEen vette negen krijgt het jaar 2002 van Sjoerd Kooistra. Nederlands enige echte cafétycoon snapt helemaal niks van al het negativisme in de horeca. Ook Misset Horeca moet het ontgelden: ‘Amsterdam loopt leeg, schreven jullie laatst. Waar haal je het vandaan? Ik plus er nog steeds.’ De omzet […]

11 (15) Sjoerd Kooistra (Plassania Beheer)
75 vestigingen
€90 miljoen
Een vette negen krijgt het jaar 2002 van Sjoerd Kooistra. Nederlands enige echte cafétycoon snapt helemaal niks van al het negativisme in de horeca. Ook Misset Horeca moet het ontgelden: ‘Amsterdam loopt leeg, schreven jullie laatst. Waar haal je het vandaan? Ik plus er nog steeds.’ De omzet van z’n 75 (pacht)bedrijven schat Kooistra op €90 miljoen, en dat is maar liefst 20 miljoen meer dan in 2001. Kooistra mikt op verdere groei in Amsterdam en Groningen.

Dat Amsterdam te duur is, is volgens Kooistra onzin. ‘De inkoop en de loonkosten zijn hetzelfde als elders, de huur is iets hoger, maar je kunt wel een gulden meer vragen voor een biertje.’ De Groninger wil bovendien zijn succesformule De Drie Gezusters sterk uitbreiden. Tien van die superkroegen zijn er inmiddels, en volgens Kooistra is er zeker plek voor nog een stuk of 15. ‘Breda is net open. Daar staan op een zaterdagavond 300 man in de rij.’ In de Tilburgse vestiging van De Drie Gezusters, nu net een jaar open, zet Kooistra al €3 miljoen om.

Het geheim van zijn succes is volgens hemzelf het feit dat hij alleen op A1-locaties zit. ‘Ik heb liever 75 vestigingen op een A-locatie dan 120 op een B-locatie.’ Dertig jaar geleden opende de eerste Drie Gezusters de deuren. Inmiddels heeft het concept landelijke dekking met vestigingen in Amsterdam, Tilburg, Nijmegen, Breda en binnenkort ook in Den Bosch.

Onlangs kwam de horecamagnaat negatief in het nieuws vanwege een naheffing van het GAK. Zelf relativeert hij de aanslag. ‘Het is géén fraude, er is géén strafrechtelijk onderzoek en het gaat al helemaal niet om miljoenen.’ Waar het dan wel om gaat? Om premies volksverzekeringen over verstrekte maaltijden en fooien bij een Amsterdamse exploitatie in de periode 1993-1997. Omdat het GAK vindt dat fooien en maaltijden ook een vorm van loon zijn, kreeg Kooistra een acceptgiro in de bus voor €496.000,- ‘en een paar centen.’ Over een exploitatie van 35 miljoen valt dat inderdaad wel mee. Kooistra heeft inmiddels betaald – ‘je mag het afschrift zien’ – maar hij gaat wel in hoger beroep. Het GAK kan de borst natmaken, want Kooistra is stapelgek op zijn bedrijf. ‘Mijn bedrijf is mijn alles. En dat laat ik me niet afpakken. Door niemand.’

Telefoonnummer (050) 525 28 62

12 (16) Henny van der Most
7 vestigingen
€71 miljoen

Als een halfgod uit de Griekse mythologie zweeft Henny van der Most in zijn helikopter door de lucht. Hij scheert over de meest dorre plekken op aarde en tovert ze met een elegante armzwaai om tot oases van plezier. Een apocalyptische kernreactor veranderde hij in een wonderland van vertier, een afgedankt streekziekenhuis reanimeerde hij tot kinderparadijs, een opgedroogde watertoren werd een culinaire hoorn des overvloeds. Geen wonder dat Van der Most op de redactie van Misset Horeca inmiddels de status van goeroe heeft verworven. De voormalige ijzerboer is een entrepreneur van het zuiverste water. Waar een gemiddelde burger overspannen wordt van het aanbouwen van een serre of dakkapel, jongleert Van der Most met twee handen vol grootse projecten.

Even maakten we ons zorgen, toen De Bonte Wever in Slagharen, Van der Mosts eerste prethotel, in mei 2001 in vlammen opging. Op dat moment was De Bonte Wever z’n belangrijkste ‘cash cow’ met een omzet van ruim €11 miljoen. Nu is het afgelopen met Van der Most, dachten sommige branchegenoten, wetende dat hij net €12 miljoen had gepompt in de verbouw van De Koperen Hoogte. Veel te veel natuurlijk voor een hotel van achttien kamers met een draaiend restaurant en wat vergaderruimte, weet ook Van der Most zelf: ‘De toren was een bietje duur’. Maar zoals hij zelf zegt: ‘Most gaat gewoon door’.

En daar zijn we blij om. Ondanks de gemiste inkomsten in Slagharen groeide de omzet van Van der Most Beheer in 2002 van €68 naar €71 miljoen. Dus is Van der Most ‘super tevreden’. Weliswaar is De Koperen Hoogte nog steeds verliesgevend – hoe kan het anders – en lukt het hem niet om de vergunningen te krijgen voor de wederopbouw van De Bonte Wever. In Slagharen heeft hij té grootse plannen. ‘Ik geloof niet in een hotelletje met een zwembadje.’ Maar de gemeente houdt de boot af. Dus vertoont Van der Most zijn magische kunsten over de grens. Zijn nieuwste idee: een indoorcamping. Ja, u leest het goed. Van der Most heeft net over de grens bij Hardenberg 135 hectare bos gekocht met daarop 100.000 vierkante meter aan afgedankte opslagloods. Waar ooit de Bundeswehr z’n wapentuig bewaarde, staan straks de Kip- en Knaus-caravans van Hollandse campinggasten. Kunstgras erin, glazen dak erop ‘en bij mooi weer zet’n we de deuren op’n’, aldus De Tovenaar uit het Oosten. Voor ‘ een paar miljoentjes’ tovert hij van kaal beton het eerste overdekte kampeerterrein ter wereld. Inclusief barbecue.

Telefoonnummer (0523) 68 74 44
www.most.nl

13 (17) Center Parcs
83 outlets
€64,9 miljoen

De vijf Gran Dorado-parken van Center Parcs gaan flink onder het mes. Center Parcs stopt in totaal 100 miljoen euro in de upgrading van bungalows en horecaformules. Per 1 januari 2003 heeft Center Parcs op het Europese vasteland in totaal vijftien parken, onderverdeeld in drie submerken: Center Parcs Original (de tien huidige parken van Center Parcs in Nederland, België, Duitsland en Frankrijk) FreeLife from Center Parcs (de drie parken van Gran Dorado in Nederland en Duitsland in het binnenland) en SeaSpirit from Center Parcs (de twee parken van Gran Dorado aan de Nederlandse kust). Op de acht parken exploiteert het bedrijf maar liefst 83 horeca-outlets, goed voor een omzet van bijna €65 miljoen. Inclusief de verhuur van de 1500 bungalows ligt de omzet van Center Parcs in Nederland trouwens op €283 miljoen.

Telefoonnummer (010) 498 98 98
www.centerparcs.nl

14 (18) Hilton
6 vestigingen
€60 miljoen

Het bijzondere aan ervaren hotelmanagers is dat ze niet zo snel in paniek raken. Adriaan Grandia – bijna 60 jaar – is daar een voorbeeld van, en ook de 53-jarige Hilton-directeur Roberto Payer. Tijdens de vorige Golfoorlog in ’91 was hij al general manager van het Hilton. Ja, Payer heeft zelfs de oliecrisis van de jaren ’70 meegemaakt. De huidige dip noemt hij een ‘challenge’. De goede managers onderscheiden zich volgens Payer juist nu van de slechte. Eén van de maatregelen die hij onlangs heeft getroffen is het met vakantie zenden van enkele tientallen medewerkers. ‘Ze kwamen zelf met het voorstel.’ Volgens Payer is het leuke aan recessie dat het de teamspirit verhoogt. Aan prijsverlagingen wil hij niet denken. ‘Dat zou betekenen dat je voorheen te veel in rekening hebt gebracht.’ Zonder de omzet van Scandic zitten de drie Hilton-hotels trouwens op een omzet van €48 miljoen.

Telefoonnummer (020) 610 60 00
www.hilton.com

15 (19) HMS Host
50 outlets
€55,4 miljoen
Het vroegere Host Marriott Services, net als AC Hotels & Restaurants onderdeel van de Italiaanse beursgenoteerde horecagigant Autogrill Spa, exploiteert op Schiphol 50 horecaverkooppunten. Daaronder formules als Délifrance, Boulangerie Paul, Häagen Dazs en McDonald’s. Het bedrijf is dus een echte subcontractor, een in Nederland redelijk zeldzaam verschijnsel. Zag de omzet in 2002 met bijna 11 procent groeien ten opzichte van 2001. En dat is fors, zeker in vergelijking met de rest van de branche. Dit jaar verwacht het bedrijf iets minder groei: 5 procent.

Telefoonnummer (020) 648 45 83
www.hmshost.com

16 (23) Starwood
3 vestigingen
€54 miljoen

De Amerikaanse keten Starwood heeft in Nederland maar drie bedrijven: twee Sheratons in Amsterdam met vijf sterren en 737 kamers, en één Westin in Rotterdam met vier sterren, 231 kamers. De drie grote hotels zorgen voor een loei van een omzet. Area manager Nederland Kurt Renold breekt zich dezer dagen het hoofd hoe die op peil te behouden. Met de Amerikaanse ketenhotels ging het al niet zo best na 11 september, maar door de oorlog tegen Irak is het helemaal bagger. De bezettingen in zowel de zakelijke als de leisuremarkt vertonen forse dalingen. De hardste klappen vallen in het luxe segment van de hotellerie, dus bij Starwood.

Vorig jaar had Sheraton Schiphol in januari een bezetting van 55 procent. Dit jaar net 50 procent. Een daling, maar nog steeds een acceptabel percentage in de doorgaans slappe januarimaand. Het Pulitzerhotel in het centrum van Amsterdam baart grotere zorgen. In de weekends is Pulitzer steeds meer afhankelijk van de leisuremarkt. De bezettingscijfers dalen: januari vorig jaar nog 70 procent, de afgelopen weken krap 40. Renold merkt zowel uit de leisure- als de zakelijke markt terughoudendheid bij de reserveringen. ‘Vorig jaar werd nog drie, vier maanden vooruitgeboekt. Dat is echt over. Nu is het hooguit drie of vier weken, en meestal op nog kortere termijn.’ Voor dit jaar verwacht Renold een omzetstijging van precies 1,1 procent. Da’s niet zo best. Eind vorig jaar deden trouwens geruchten de ronde dat het rijke Six Continents (nummer 10) Starwood wilde overnemen.

Telefoonnummer (020) 316 43 00
www.starwoodhotels.com

17 (14) AC Restaurants & Hotels
20 vestigingen
€51,4 miljoen

Het afgelopen jaar was voor AC ‘een moeilijk jaar’ luidt het understatement van Benoît Jans, operationeel directeur voor de Benelux. Maar in vergelijking met 2003 zou het nog wel eens mee kunnen vallen, want de omzet van de zeven driesterrenhotels staat sinds de tweede helft van vorig jaar flink onder druk. Ze hebben last van de kostenbesparingen in de zogenaamde institutionele markt. ‘Het bedrijfsleven heeft flink gesneden in de verblijfskosten van zijn vertegenwoordigers, en ook de seminars lopen hard terug. En als er niet wordt overnacht, is er ook geen f&b-omzet’, aldus Jans.

De wegrestaurants draaien volgens Jans beter, met enkele uitschieters naar boven zoals Nederweert-Noord, dat een omzetstijging van 15 procent waarmaakt. Autogrill, de Italiaanse moederorganisatie, investeert de komende vijf jaar €25 miljoen in een ingrijpende vernieuwingsoperatie. Alle restaurants worden omgebouwd naar een zogeheten ‘food court’: verschillende restaurantconcepten onder één dak. Nederweert-Noord is de eerste food-courtvestiging van AC in Nederland.

Telefoonnummer (0162) 48 66 48
www.ac-restaurants.nl

18 (25) Burger King
29 vestigingen
€50 miljoen

Maar liefst vijf nieuwe vestigingen opende Burger King het afgelopen jaar, en dat is meer dan ooit tevoren. Sinds de overname van de Nederlandse licentiehouder Transautex door Burger King zelf, geeft de tweede hamburgerketen ter wereld flink gas in ons land. Een van de speerpunten in de groei van Burger King is de samenwerking met franchisenemers. Wereldwijd is 91 procent van de restaurants in het bezit van franchisenemers. Vorig jaar openden de twee eerste Nederlandse franchiserestaurants: De Lucht aan de A2 en Hilvertshof in Hilversum. Opmerkelijk is het verschil in strategie tussen de nummer 1 en 2 van Nederland op hamburgergebied: terwijl McDonald’s vooral scoort bij de kinderen en nu ook op de gezonde toer gaat, moet Burger King het hebben van hamburger-fanaten die zweren bij de omvang en smaak van de Whopper.

Telefoonnummer (010) 266 24 42
www.burgerking.com

19 (32) Marriott Hotels
2 vestigingen
€50 miljoen

Twee vestigingen heeft de Amerikaanse keten in Nederland, het Amsterdam Marriot Hotel en het Renaissancehotel. Eigenlijk zijn het er drie, want vorig jaar opende in Hoofddorp het Courtyard van de gebroeders Claus. Courtyard is een dochtermerk van Marriott, maar we hebben de omzet van dat hotel al bij de gebroeders Claus meegeteld. De flinke omzet van Marriott komt voor een belangrijk deel door de grote zaalcapaciteit.

Telefoonnummer (020) 607 55 55
www.marriott.com

20 (20) Fast Food Concepts
170 vestigingen
€42,7 miljoen

Het bedrijf onder leiding van Antonio Stroes beheert vijf (franchise) fastfoodformules, waarvan er volgens Stroes twee ‘slapend’ zijn. Smulwereld is de grootste. De andere formules zijn Come Back, Vork Fastfood, Pizza 8660 en Take a Break. Ahold is mede-eigenaar.

Telefoonnummer (030) 600 57 00
www.ffc.nl

11 (15) Sjoerd Kooistra (Plassania Beheer)
75 vestigingen
€90 miljoen
Een vette negen krijgt het jaar 2002 van Sjoerd Kooistra. Nederlands enige echte cafétycoon snapt helemaal niks van al het negativisme in de horeca. Ook Misset Horeca moet het ontgelden: ‘Amsterdam loopt leeg, schreven jullie laatst. Waar haal je het vandaan? Ik plus er nog steeds.’ De omzet van z’n 75 (pacht)bedrijven schat Kooistra op €90 miljoen, en dat is maar liefst 20 miljoen meer dan in 2001. Kooistra mikt op verdere groei in Amsterdam en Groningen.

Dat Amsterdam te duur is, is volgens Kooistra onzin. ‘De inkoop en de loonkosten zijn hetzelfde als elders, de huur is iets hoger, maar je kunt wel een gulden meer vragen voor een biertje.’ De Groninger wil bovendien zijn succesformule De Drie Gezusters sterk uitbreiden. Tien van die superkroegen zijn er inmiddels, en volgens Kooistra is er zeker plek voor nog een stuk of 15. ‘Breda is net open. Daar staan op een zaterdagavond 300 man in de rij.’ In de Tilburgse vestiging van De Drie Gezusters, nu net een jaar open, zet Kooistra al €3 miljoen om.

Het geheim van zijn succes is volgens hemzelf het feit dat hij alleen op A1-locaties zit. ‘Ik heb liever 75 vestigingen op een A-locatie dan 120 op een B-locatie.’ Dertig jaar geleden opende de eerste Drie Gezusters de deuren. Inmiddels heeft het concept landelijke dekking met vestigingen in Amsterdam, Tilburg, Nijmegen, Breda en binnenkort ook in Den Bosch.

Onlangs kwam de horecamagnaat negatief in het nieuws vanwege een naheffing van het GAK. Zelf relativeert hij de aanslag. ‘Het is géén fraude, er is géén strafrechtelijk onderzoek en het gaat al helemaal niet om miljoenen.’ Waar het dan wel om gaat? Om premies volksverzekeringen over verstrekte maaltijden en fooien bij een Amsterdamse exploitatie in de periode 1993-1997. Omdat het GAK vindt dat fooien en maaltijden ook een vorm van loon zijn, kreeg Kooistra een acceptgiro in de bus voor €496.000,- ‘en een paar centen.’ Over een exploitatie van 35 miljoen valt dat inderdaad wel mee. Kooistra heeft inmiddels betaald – ‘je mag het afschrift zien’ – maar hij gaat wel in hoger beroep. Het GAK kan de borst natmaken, want Kooistra is stapelgek op zijn bedrijf. ‘Mijn bedrijf is mijn alles. En dat laat ik me niet afpakken. Door niemand.’

Telefoonnummer (050) 525 28 62

12 (16) Henny van der Most
7 vestigingen
€71 miljoen

Als een halfgod uit de Griekse mythologie zweeft Henny van der Most in zijn helikopter door de lucht. Hij scheert over de meest dorre plekken op aarde en tovert ze met een elegante armzwaai om tot oases van plezier. Een apocalyptische kernreactor veranderde hij in een wonderland van vertier, een afgedankt streekziekenhuis reanimeerde hij tot kinderparadijs, een opgedroogde watertoren werd een culinaire hoorn des overvloeds. Geen wonder dat Van der Most op de redactie van Misset Horeca inmiddels de status van goeroe heeft verworven. De voormalige ijzerboer is een entrepreneur van het zuiverste water. Waar een gemiddelde burger overspannen wordt van het aanbouwen van een serre of dakkapel, jongleert Van der Most met twee handen vol grootse projecten.

Even maakten we ons zorgen, toen De Bonte Wever in Slagharen, Van der Mosts eerste prethotel, in mei 2001 in vlammen opging. Op dat moment was De Bonte Wever z’n belangrijkste ‘cash cow’ met een omzet van ruim €11 miljoen. Nu is het afgelopen met Van der Most, dachten sommige branchegenoten, wetende dat hij net €12 miljoen had gepompt in de verbouw van De Koperen Hoogte. Veel te veel natuurlijk voor een hotel van achttien kamers met een draaiend restaurant en wat vergaderruimte, weet ook Van der Most zelf: ‘De toren was een bietje duur’. Maar zoals hij zelf zegt: ‘Most gaat gewoon door’.

En daar zijn we blij om. Ondanks de gemiste inkomsten in Slagharen groeide de omzet van Van der Most Beheer in 2002 van €68 naar €71 miljoen. Dus is Van der Most ‘super tevreden’. Weliswaar is De Koperen Hoogte nog steeds verliesgevend – hoe kan het anders – en lukt het hem niet om de vergunningen te krijgen voor de wederopbouw van De Bonte Wever. In Slagharen heeft hij té grootse plannen. ‘Ik geloof niet in een hotelletje met een zwembadje.’ Maar de gemeente houdt de boot af. Dus vertoont Van der Most zijn magische kunsten over de grens. Zijn nieuwste idee: een indoorcamping. Ja, u leest het goed. Van der Most heeft net over de grens bij Hardenberg 135 hectare bos gekocht met daarop 100.000 vierkante meter aan afgedankte opslagloods. Waar ooit de Bundeswehr z’n wapentuig bewaarde, staan straks de Kip- en Knaus-caravans van Hollandse campinggasten. Kunstgras erin, glazen dak erop ‘en bij mooi weer zet’n we de deuren op’n’, aldus De Tovenaar uit het Oosten. Voor ‘ een paar miljoentjes’ tovert hij van kaal beton het eerste overdekte kampeerterrein ter wereld. Inclusief barbecue.

Telefoonnummer (0523) 68 74 44
www.most.nl

13 (17) Center Parcs
83 outlets
€64,9 miljoen

De vijf Gran Dorado-parken van Center Parcs gaan flink onder het mes. Center Parcs stopt in totaal 100 miljoen euro in de upgrading van bungalows en horecaformules. Per 1 januari 2003 heeft Center Parcs op het Europese vasteland in totaal vijftien parken, onderverdeeld in drie submerken: Center Parcs Original (de tien huidige parken van Center Parcs in Nederland, België, Duitsland en Frankrijk) FreeLife from Center Parcs (de drie parken van Gran Dorado in Nederland en Duitsland in het binnenland) en SeaSpirit from Center Parcs (de twee parken van Gran Dorado aan de Nederlandse kust). Op de acht parken exploiteert het bedrijf maar liefst 83 horeca-outlets, goed voor een omzet van bijna €65 miljoen. Inclusief de verhuur van de 1500 bungalows ligt de omzet van Center Parcs in Nederland trouwens op €283 miljoen.

Telefoonnummer (010) 498 98 98
www.centerparcs.nl

14 (18) Hilton
6 vestigingen
€60 miljoen

Het bijzondere aan ervaren hotelmanagers is dat ze niet zo snel in paniek raken. Adriaan Grandia – bijna 60 jaar – is daar een voorbeeld van, en ook de 53-jarige Hilton-directeur Roberto Payer. Tijdens de vorige Golfoorlog in ’91 was hij al general manager van het Hilton. Ja, Payer heeft zelfs de oliecrisis van de jaren ’70 meegemaakt. De huidige dip noemt hij een ‘challenge’. De goede managers onderscheiden zich volgens Payer juist nu van de slechte. Eén van de maatregelen die hij onlangs heeft getroffen is het met vakantie zenden van enkele tientallen medewerkers. ‘Ze kwamen zelf met het voorstel.’ Volgens Payer is het leuke aan recessie dat het de teamspirit verhoogt. Aan prijsverlagingen wil hij niet denken. ‘Dat zou betekenen dat je voorheen te veel in rekening hebt gebracht.’ Zonder de omzet van Scandic zitten de drie Hilton-hotels trouwens op een omzet van €48 miljoen.

Telefoonnummer (020) 610 60 00
www.hilton.com

15 (19) HMS Host
50 outlets
€55,4 miljoen
Het vroegere Host Marriott Services, net als AC Hotels & Restaurants onderdeel van de Italiaanse beursgenoteerde horecagigant Autogrill Spa, exploiteert op Schiphol 50 horecaverkooppunten. Daaronder formules als Délifrance, Boulangerie Paul, Häagen Dazs en McDonald’s. Het bedrijf is dus een echte subcontractor, een in Nederland redelijk zeldzaam verschijnsel. Zag de omzet in 2002 met bijna 11 procent groeien ten opzichte van 2001. En dat is fors, zeker in vergelijking met de rest van de branche. Dit jaar verwacht het bedrijf iets minder groei: 5 procent.

Telefoonnummer (020) 648 45 83
www.hmshost.com

16 (23) Starwood
3 vestigingen
€54 miljoen

De Amerikaanse keten Starwood heeft in Nederland maar drie bedrijven: twee Sheratons in Amsterdam met vijf sterren en 737 kamers, en één Westin in Rotterdam met vier sterren, 231 kamers. De drie grote hotels zorgen voor een loei van een omzet. Area manager Nederland Kurt Renold breekt zich dezer dagen het hoofd hoe die op peil te behouden. Met de Amerikaanse ketenhotels ging het al niet zo best na 11 september, maar door de oorlog tegen Irak is het helemaal bagger. De bezettingen in zowel de zakelijke als de leisuremarkt vertonen forse dalingen. De hardste klappen vallen in het luxe segment van de hotellerie, dus bij Starwood.

Vorig jaar had Sheraton Schiphol in januari een bezetting van 55 procent. Dit jaar net 50 procent. Een daling, maar nog steeds een acceptabel percentage in de doorgaans slappe januarimaand. Het Pulitzerhotel in het centrum van Amsterdam baart grotere zorgen. In de weekends is Pulitzer steeds meer afhankelijk van de leisuremarkt. De bezettingscijfers dalen: januari vorig jaar nog 70 procent, de afgelopen weken krap 40. Renold merkt zowel uit de leisure- als de zakelijke markt terughoudendheid bij de reserveringen. ‘Vorig jaar werd nog drie, vier maanden vooruitgeboekt. Dat is echt over. Nu is het hooguit drie of vier weken, en meestal op nog kortere termijn.’ Voor dit jaar verwacht Renold een omzetstijging van precies 1,1 procent. Da’s niet zo best. Eind vorig jaar deden trouwens geruchten de ronde dat het rijke Six Continents (nummer 10) Starwood wilde overnemen.

Telefoonnummer (020) 316 43 00
www.starwoodhotels.com

17 (14) AC Restaurants & Hotels
20 vestigingen
€51,4 miljoen

Het afgelopen jaar was voor AC ‘een moeilijk jaar’ luidt het understatement van Benoît Jans, operationeel directeur voor de Benelux. Maar in vergelijking met 2003 zou het nog wel eens mee kunnen vallen, want de omzet van de zeven driesterrenhotels staat sinds de tweede helft van vorig jaar flink onder druk. Ze hebben last van de kostenbesparingen in de zogenaamde institutionele markt. ‘Het bedrijfsleven heeft flink gesneden in de verblijfskosten van zijn vertegenwoordigers, en ook de seminars lopen hard terug. En als er niet wordt overnacht, is er ook geen f&b-omzet’, aldus Jans.

De wegrestaurants draaien volgens Jans beter, met enkele uitschieters naar boven zoals Nederweert-Noord, dat een omzetstijging van 15 procent waarmaakt. Autogrill, de Italiaanse moederorganisatie, investeert de komende vijf jaar €25 miljoen in een ingrijpende vernieuwingsoperatie. Alle restaurants worden omgebouwd naar een zogeheten ‘food court’: verschillende restaurantconcepten onder één dak. Nederweert-Noord is de eerste food-courtvestiging van AC in Nederland.

Telefoonnummer (0162) 48 66 48
www.ac-restaurants.nl

18 (25) Burger King
29 vestigingen
€50 miljoen

Maar liefst vijf nieuwe vestigingen opende Burger King het afgelopen jaar, en dat is meer dan ooit tevoren. Sinds de overname van de Nederlandse licentiehouder Transautex door Burger King zelf, geeft de tweede hamburgerketen ter wereld flink gas in ons land. Een van de speerpunten in de groei van Burger King is de samenwerking met franchisenemers. Wereldwijd is 91 procent van de restaurants in het bezit van franchisenemers. Vorig jaar openden de twee eerste Nederlandse franchiserestaurants: De Lucht aan de A2 en Hilvertshof in Hilversum. Opmerkelijk is het verschil in strategie tussen de nummer 1 en 2 van Nederland op hamburgergebied: terwijl McDonald’s vooral scoort bij de kinderen en nu ook op de gezonde toer gaat, moet Burger King het hebben van hamburger-fanaten die zweren bij de omvang en smaak van de Whopper.

Telefoonnummer (010) 266 24 42
www.burgerking.com

19 (32) Marriott Hotels
2 vestigingen
€50 miljoen

Twee vestigingen heeft de Amerikaanse keten in Nederland, het Amsterdam Marriot Hotel en het Renaissancehotel. Eigenlijk zijn het er drie, want vorig jaar opende in Hoofddorp het Courtyard van de gebroeders Claus. Courtyard is een dochtermerk van Marriott, maar we hebben de omzet van dat hotel al bij de gebroeders Claus meegeteld. De flinke omzet van Marriott komt voor een belangrijk deel door de grote zaalcapaciteit.

Telefoonnummer (020) 607 55 55
www.marriott.com

20 (20) Fast Food Concepts
170 vestigingen
€42,7 miljoen

Het bedrijf onder leiding van Antonio Stroes beheert vijf (franchise) fastfoodformules, waarvan er volgens Stroes twee ‘slapend’ zijn. Smulwereld is de grootste. De andere formules zijn Come Back, Vork Fastfood, Pizza 8660 en Take a Break. Ahold is mede-eigenaar.

Telefoonnummer (030) 600 57 00
www.ffc.nl