artikel

31-40 2003

Horeca

31 (46) Yum! (KFC en Pizza Hut)25 vestigingen€29,9 miljoenAls de invasies van de Amerikaanse fastfoodketen Yum! half zo daadkrachtig waren als die van het Amerikaanse leger, waren we hier ten lande omgekomen in de Kentucky Fried Chickens en Pizza Hutten. Maar zo is het niet. Na twee eerdere en hopeloos mislukte pogingen wil Kentucky Fried […]

31 (46) Yum! (KFC en Pizza Hut)
25 vestigingen
€29,9 miljoen
Als de invasies van de Amerikaanse fastfoodketen Yum! half zo daadkrachtig waren als die van het Amerikaanse leger, waren we hier ten lande omgekomen in de Kentucky Fried Chickens en Pizza Hutten. Maar zo is het niet. Na twee eerdere en hopeloos mislukte pogingen wil Kentucky Fried Chicken (KFC), de kipketen van Yum! (het vroegere Tricon), opnieuw een poging wagen om Nederland te veroveren. KFC zette dertig jaar geleden al voet aan wal in Nederland, en kwam sindsdien niet verder dan een zielige dertien vestigingen, waarvan er vijf het afgelopen jaar werden geopend.

Volgens KFC is ‘the timing right’ voor kip. Het bedrijf denkt zelfs dat er in ons land plek is voor 150 kippenrestaurants. Gezien het verleden van KFC is dat getal nergens op gebaseerd, behalve op die typisch Amerikaanse grootspraak die we ook kennen van al die andere fastfoodformules uit de States. Het wordt een beetje eentonig.

Met het zusje van KFC, Pizza Hut, is het helemaal droef gesteld. Ook Pizza Hut begon in een grijs verleden aan de verovering van Nederland, en is sindsdien niet verder gekomen dan een handjevol vestigingen waarvan de meeste op NS-stations. En eigenlijk wil de NS er vanaf, omdat ze de ondersteuning van Pizza Hut onder de maat vinden. Dus kwam NS-dochter Servex (op plaats 4) vorig jaar met een eigen pizza-take-away: Mr. Pizza. Pizza Hut heeft in Nederland niet eens een eigen kantoor. Wel in België, en daar is Pizza Hut dan ook een succes: meer dan 100 vestigingen. Yum!: het is een beetje een kinderlijke naam voor een wereldwijd opererend concern met meer dan 32.000 restaurants.

Telefoonnummer (035) 625 72 70
www.pizzahut.com
www.kfc.nl

32 (56) Holland Casino
12 vestigingen
€28,3 miljoen
Gokken doet de Nederlander graag, crisis of geen crisis. Maar wel met een droge keel en een rammelende maag. De omzet van Holland Casino steeg het afgelopen jaar van €600 naar €680 miljoen euro. De horeca genereert slechts een klein deel daarvan: €28,3 miljoen. Gemiddeld besteedt de bezoeker van het Holland Casino nog geen twee tientjes aan drank en spijs. En dat op een avond uit, pfff.

Telefoonnummer (023) 565 95 65
www.hollandcasino.nl

33 (42) Stichting Stayokay
30 vestigingen
€27 miljoen
Na 75 jaar Nederlandse Jeugdherberg Centrale kwam er dit jaar een eind aan dit mooie stukje Hollandse gastvrijheid. De herbergen zijn er allang niet meer alleen voor de jeugd, maar voor iedereen. En er hoeft ook geen corvee te worden gedraaid, zoals sommigen nog altijd denken. Ook een lidmaatschapskaart heb je allang niet meer nodig om bij de jeugdherbergen te mogen overnachten. De stapelbedden zijn vervangen door kingsize exemplaren en tegenwoordig is in alle NJHC-vestigingen de overnachting inclusief beddengoed. Sterker, in je eigen slaapzak slapen mag niet eens meer, want dat vinden de frisse jongens en meisjes van Stayokay niet hygiënisch. Daarom een nieuwe naam voor de organisatie: Stayokay. En voortaan praten ze bij de NJHC ook niet meer over herbergen, maar over hostels. Om weemoedig van te worden.

Telefoonnummer (020) 551 31 33
www.stayokay.com

34 (-) Park Plaza Hotels
3 vestigingen
€26,9 miljoen

Park Plaza Hotels Europe, de keten die zich afficheert als The World’s Friendliest Hotels, spant zich ook in om het de mensen achter de schermen zo veel mogelijk naar de zin te maken. Victoria Hotel Amsterdam, het uithangbord van de keten, riep vorig jaar zelfs een arbocommissie in het leven en verzon de nieuwe functie van safety officer. Zakelijk sloot de keten zich aan bij Carlson Hospitality Worldwide, waar ook merken als Regent International, Carlson Wagonlit en T.G.I. Friday’s Restaurants onder vallen. Dus werd er een nieuwe corporate identity ontwikkeld waar het bedrijf prompt de European Hotel Design Award voor ontving. Gefeliciteerd jongens, en nu weer aan het werk.

Telefoonnummer (020) 713 82 00
www.parkplazahotels.nl

35 (43) AMS Hotel Group
14 vestigingen
€25,5 miljoen
De moeder van AMS, beleggings- en ontwikkelingsmaatschappij Camp Kleyn Group, investeert maar liefst €54 miljoen in een nieuw hotelcomplex bij de luchthaven Schiphol. Het zakenhotel krijgt 345 kamers en beslaat 28.000 m2. Tot op heden bestond de keten vooral uit kleinere hotels in oudere, soms historische panden in Amsterdam-Zuid. Beleefde een goed 2002 met een omzetgroei van ruim 8 procent. Verwacht voor dit jaar een gelijkblijvende omzet.

Telefoonnummer (020) 616 55 22
www.ams.nl

36 (47) Den Besten Horeca Groep
17 vestigingen
€25 miljoen
De broers Hans en John den Besten ,,doen wat in de horeca’’. Maar realiseren toch een behoorlijke omzet. De afgelopen jaren stortten ze zich op de exploitatie van de Vier Jaargetijden-cafés, waar er inmiddels negen van zijn. Daarnaast doen ze de horeca op een groot bungalowpark in Emmen, hebben ze in Emmen ook nog een bowlingcentrum en kartbaan, en nog een hotel in Nunspeet. Doen verder in onroerend goed en zijn altijd op zoek naar ‘leuke locaties.’ Het laatste plan van de broers is een horecapaleis op de Wageningse Berg, gevestigd in een voormalig conferentieoord van verzekeraar Amev.

Telefoonnummer (0578) 62 73 57
www.denbestenhoreca.nl

37 (-) Hotels van Oranje
1 vestiging
€25 miljoen
Géén eigendom van het koningshuis, en ook niet van de KNVB. Nee, de exploitatie van Hotels van Oranje kwam onlangs in handen van de drie directieleden van het hotel: Bert van Ewijk, Corné van Haastrecht en Jaap Liethof. Zij namen de zaak over van de twee eigenaren van het hotel, Bram Mol en Charles de Boer. Zoiets heet nou een management buy-out. Hotels van Oranje is één van de grootste Nederlandse congres- en vergadercentra van ons land en wat ons betreft ook een van de mooiste. Het beschikt over 50 zalen en board rooms, 288 hotelkamers en drie restaurants. Van de 178 congressen die in 2001 in Noordwijk plaatsvonden, nam Oranje er 82 voor z’n rekening. Door de enorme zalencapaciteit is de omzet dan ook hoger dan die van directe concurrenten als het Kurhaus en Huis ter Duin. Wij schatten de omzet op zo’n 25 miljoen euro. En dat is niet voor de poes. De internationale congressenmarkt is de belangrijkste inkomstenbron. Overigens blijft het onroerend goed gewoon in handen van Mol en De Boer.

Telefoonnummer (071) 367 68 69
www.hotelsvanoranje.nl

38 (60) New York Pizza
70 vestigingen
€23,5 miljoen
Waar twee honden vechten om een been, gaat een derde er mee heen, zo luidt een oud gezegde. Het been is in dit geval de pizzaconsument, en de honden zijn Al Capone’s (nummer 64), Original Pizza Company en New York Pizza. In het voorjaar van 2002 maakten de twee pizzaketens Al Capone’s en Original Pizza Company bekend te gaan fuseren. Beide bedrijven misten schaalgrootte om in de onder druk staande pizzamarkt de strijd aan te gaan met de twee grootste spelers: New York Pizza en het Amerikaanse Domino’s (nummer 41). De twee wilden grote mediacampagnes starten en samen lekker voordelig inkopen. Helaas staken de franchisenemers een stokje voor de plannen. Zij vreesden dat hun belangen – de pizzahandel kende de afgelopen jaren voortdurend conflicten tussen franchisenemers en franchisegevers – nog meer in het geding kwamen. Zo eisten de francisenemers eerst een schadevergoeding voor het mislukken van het callcenter van Al Capone’s.

De fusie mislukte en Original Pizza Company ging failliet. Al Capone’s kon nog wel een doorstart maken, maar verloor een aantal franchisenemers. Concurrent New York Pizza profiteerde nog het meest van het debacle. Het aantal vestigingen van NYP explodeerde het afgelopen jaar van 56 naar 70 vestigingen. Daaronder een aantal vroegere franchisenemers van Al Capone’s en Original Pizza Company. De omzet steeg van €17,7 naar €23,5 miljoen, en ook dat is fors. NYP-eigenaren Bart Jan Wijsman en Philippe Vorst kunnen dan ook breeduit lachen. Volgens de Consumentengids zijn hun pizza’s ook nog eens een keer de lekkerste.

Telefoonnummer (020) 347 38 82
www.newyorkpizza.nl

39 (52) Eden Hotel Group
5 vestigingen
€23,5 miljoen
Rashotelier en aartsoptimist Sjoerd Dijkstra heeft weinig reden tot klagen. Zijn Amsterdamse hotels – ruim 500 kamers in de driesterrensector in het centrum van Amsterdam – zitten bijna altijd vol. Dus denkt Dijkstra aan overnames en verbouwingen. Onlangs nog nam hij het Westropa Hotel aan de Nassaukade over. Dijkstra, die inmiddels de pensioengerechtigde leeftijd heeft bereikt, runt zijn ketentje tegenwoordig samen met zoon Leon.

Telefoonnummer (020) 530 78 78
www.edenhotelgroup.com

40 (55) Inntel Hotels
4 vestigingen
€22,4 miljoen’
Het beste jaar uit de historie’, jubelt Hotel Inntel-directeur Michel Geurts en geeft 2002 en passant een vette negen. Dat zien we graag. De vier Inntel-hotels gingen vorig jaar een franchisecontract aan met de Golden Tulip-groep. In totaal heeft Inntel ruim 500 kamers in Amsterdam, Rotterdam, Zaandam en Zutphen. Volgens directeur Geurts zet de twintig jaar oude keten met het Golden Tulip-franchisecontract een stap in de toekomst. ,,Het geeft onze hotels een internationaal bereik en meer naamsbekendheid.’’ Mooi gesproken.

Telefoonnummer (026) 44 35 048
www.inntel.com

31 (46) Yum! (KFC en Pizza Hut)
25 vestigingen
€29,9 miljoen
Als de invasies van de Amerikaanse fastfoodketen Yum! half zo daadkrachtig waren als die van het Amerikaanse leger, waren we hier ten lande omgekomen in de Kentucky Fried Chickens en Pizza Hutten. Maar zo is het niet. Na twee eerdere en hopeloos mislukte pogingen wil Kentucky Fried Chicken (KFC), de kipketen van Yum! (het vroegere Tricon), opnieuw een poging wagen om Nederland te veroveren. KFC zette dertig jaar geleden al voet aan wal in Nederland, en kwam sindsdien niet verder dan een zielige dertien vestigingen, waarvan er vijf het afgelopen jaar werden geopend.

Volgens KFC is ‘the timing right’ voor kip. Het bedrijf denkt zelfs dat er in ons land plek is voor 150 kippenrestaurants. Gezien het verleden van KFC is dat getal nergens op gebaseerd, behalve op die typisch Amerikaanse grootspraak die we ook kennen van al die andere fastfoodformules uit de States. Het wordt een beetje eentonig.

Met het zusje van KFC, Pizza Hut, is het helemaal droef gesteld. Ook Pizza Hut begon in een grijs verleden aan de verovering van Nederland, en is sindsdien niet verder gekomen dan een handjevol vestigingen waarvan de meeste op NS-stations. En eigenlijk wil de NS er vanaf, omdat ze de ondersteuning van Pizza Hut onder de maat vinden. Dus kwam NS-dochter Servex (op plaats 4) vorig jaar met een eigen pizza-take-away: Mr. Pizza. Pizza Hut heeft in Nederland niet eens een eigen kantoor. Wel in België, en daar is Pizza Hut dan ook een succes: meer dan 100 vestigingen. Yum!: het is een beetje een kinderlijke naam voor een wereldwijd opererend concern met meer dan 32.000 restaurants.

Telefoonnummer (035) 625 72 70
www.pizzahut.com
www.kfc.nl

32 (56) Holland Casino
12 vestigingen
€28,3 miljoen
Gokken doet de Nederlander graag, crisis of geen crisis. Maar wel met een droge keel en een rammelende maag. De omzet van Holland Casino steeg het afgelopen jaar van €600 naar €680 miljoen euro. De horeca genereert slechts een klein deel daarvan: €28,3 miljoen. Gemiddeld besteedt de bezoeker van het Holland Casino nog geen twee tientjes aan drank en spijs. En dat op een avond uit, pfff.

Telefoonnummer (023) 565 95 65
www.hollandcasino.nl

33 (42) Stichting Stayokay
30 vestigingen
€27 miljoen
Na 75 jaar Nederlandse Jeugdherberg Centrale kwam er dit jaar een eind aan dit mooie stukje Hollandse gastvrijheid. De herbergen zijn er allang niet meer alleen voor de jeugd, maar voor iedereen. En er hoeft ook geen corvee te worden gedraaid, zoals sommigen nog altijd denken. Ook een lidmaatschapskaart heb je allang niet meer nodig om bij de jeugdherbergen te mogen overnachten. De stapelbedden zijn vervangen door kingsize exemplaren en tegenwoordig is in alle NJHC-vestigingen de overnachting inclusief beddengoed. Sterker, in je eigen slaapzak slapen mag niet eens meer, want dat vinden de frisse jongens en meisjes van Stayokay niet hygiënisch. Daarom een nieuwe naam voor de organisatie: Stayokay. En voortaan praten ze bij de NJHC ook niet meer over herbergen, maar over hostels. Om weemoedig van te worden.

Telefoonnummer (020) 551 31 33
www.stayokay.com

34 (-) Park Plaza Hotels
3 vestigingen
€26,9 miljoen

Park Plaza Hotels Europe, de keten die zich afficheert als The World’s Friendliest Hotels, spant zich ook in om het de mensen achter de schermen zo veel mogelijk naar de zin te maken. Victoria Hotel Amsterdam, het uithangbord van de keten, riep vorig jaar zelfs een arbocommissie in het leven en verzon de nieuwe functie van safety officer. Zakelijk sloot de keten zich aan bij Carlson Hospitality Worldwide, waar ook merken als Regent International, Carlson Wagonlit en T.G.I. Friday’s Restaurants onder vallen. Dus werd er een nieuwe corporate identity ontwikkeld waar het bedrijf prompt de European Hotel Design Award voor ontving. Gefeliciteerd jongens, en nu weer aan het werk.

Telefoonnummer (020) 713 82 00
www.parkplazahotels.nl

35 (43) AMS Hotel Group
14 vestigingen
€25,5 miljoen
De moeder van AMS, beleggings- en ontwikkelingsmaatschappij Camp Kleyn Group, investeert maar liefst €54 miljoen in een nieuw hotelcomplex bij de luchthaven Schiphol. Het zakenhotel krijgt 345 kamers en beslaat 28.000 m2. Tot op heden bestond de keten vooral uit kleinere hotels in oudere, soms historische panden in Amsterdam-Zuid. Beleefde een goed 2002 met een omzetgroei van ruim 8 procent. Verwacht voor dit jaar een gelijkblijvende omzet.

Telefoonnummer (020) 616 55 22
www.ams.nl

36 (47) Den Besten Horeca Groep
17 vestigingen
€25 miljoen
De broers Hans en John den Besten ,,doen wat in de horeca’’. Maar realiseren toch een behoorlijke omzet. De afgelopen jaren stortten ze zich op de exploitatie van de Vier Jaargetijden-cafés, waar er inmiddels negen van zijn. Daarnaast doen ze de horeca op een groot bungalowpark in Emmen, hebben ze in Emmen ook nog een bowlingcentrum en kartbaan, en nog een hotel in Nunspeet. Doen verder in onroerend goed en zijn altijd op zoek naar ‘leuke locaties.’ Het laatste plan van de broers is een horecapaleis op de Wageningse Berg, gevestigd in een voormalig conferentieoord van verzekeraar Amev.

Telefoonnummer (0578) 62 73 57
www.denbestenhoreca.nl

37 (-) Hotels van Oranje
1 vestiging
€25 miljoen
Géén eigendom van het koningshuis, en ook niet van de KNVB. Nee, de exploitatie van Hotels van Oranje kwam onlangs in handen van de drie directieleden van het hotel: Bert van Ewijk, Corné van Haastrecht en Jaap Liethof. Zij namen de zaak over van de twee eigenaren van het hotel, Bram Mol en Charles de Boer. Zoiets heet nou een management buy-out. Hotels van Oranje is één van de grootste Nederlandse congres- en vergadercentra van ons land en wat ons betreft ook een van de mooiste. Het beschikt over 50 zalen en board rooms, 288 hotelkamers en drie restaurants. Van de 178 congressen die in 2001 in Noordwijk plaatsvonden, nam Oranje er 82 voor z’n rekening. Door de enorme zalencapaciteit is de omzet dan ook hoger dan die van directe concurrenten als het Kurhaus en Huis ter Duin. Wij schatten de omzet op zo’n 25 miljoen euro. En dat is niet voor de poes. De internationale congressenmarkt is de belangrijkste inkomstenbron. Overigens blijft het onroerend goed gewoon in handen van Mol en De Boer.

Telefoonnummer (071) 367 68 69
www.hotelsvanoranje.nl

38 (60) New York Pizza
70 vestigingen
€23,5 miljoen
Waar twee honden vechten om een been, gaat een derde er mee heen, zo luidt een oud gezegde. Het been is in dit geval de pizzaconsument, en de honden zijn Al Capone’s (nummer 64), Original Pizza Company en New York Pizza. In het voorjaar van 2002 maakten de twee pizzaketens Al Capone’s en Original Pizza Company bekend te gaan fuseren. Beide bedrijven misten schaalgrootte om in de onder druk staande pizzamarkt de strijd aan te gaan met de twee grootste spelers: New York Pizza en het Amerikaanse Domino’s (nummer 41). De twee wilden grote mediacampagnes starten en samen lekker voordelig inkopen. Helaas staken de franchisenemers een stokje voor de plannen. Zij vreesden dat hun belangen – de pizzahandel kende de afgelopen jaren voortdurend conflicten tussen franchisenemers en franchisegevers – nog meer in het geding kwamen. Zo eisten de francisenemers eerst een schadevergoeding voor het mislukken van het callcenter van Al Capone’s.

De fusie mislukte en Original Pizza Company ging failliet. Al Capone’s kon nog wel een doorstart maken, maar verloor een aantal franchisenemers. Concurrent New York Pizza profiteerde nog het meest van het debacle. Het aantal vestigingen van NYP explodeerde het afgelopen jaar van 56 naar 70 vestigingen. Daaronder een aantal vroegere franchisenemers van Al Capone’s en Original Pizza Company. De omzet steeg van €17,7 naar €23,5 miljoen, en ook dat is fors. NYP-eigenaren Bart Jan Wijsman en Philippe Vorst kunnen dan ook breeduit lachen. Volgens de Consumentengids zijn hun pizza’s ook nog eens een keer de lekkerste.

Telefoonnummer (020) 347 38 82
www.newyorkpizza.nl

39 (52) Eden Hotel Group
5 vestigingen
€23,5 miljoen
Rashotelier en aartsoptimist Sjoerd Dijkstra heeft weinig reden tot klagen. Zijn Amsterdamse hotels – ruim 500 kamers in de driesterrensector in het centrum van Amsterdam – zitten bijna altijd vol. Dus denkt Dijkstra aan overnames en verbouwingen. Onlangs nog nam hij het Westropa Hotel aan de Nassaukade over. Dijkstra, die inmiddels de pensioengerechtigde leeftijd heeft bereikt, runt zijn ketentje tegenwoordig samen met zoon Leon.

Telefoonnummer (020) 530 78 78
www.edenhotelgroup.com

40 (55) Inntel Hotels
4 vestigingen
€22,4 miljoen’
Het beste jaar uit de historie’, jubelt Hotel Inntel-directeur Michel Geurts en geeft 2002 en passant een vette negen. Dat zien we graag. De vier Inntel-hotels gingen vorig jaar een franchisecontract aan met de Golden Tulip-groep. In totaal heeft Inntel ruim 500 kamers in Amsterdam, Rotterdam, Zaandam en Zutphen. Volgens directeur Geurts zet de twintig jaar oude keten met het Golden Tulip-franchisecontract een stap in de toekomst. ,,Het geeft onze hotels een internationaal bereik en meer naamsbekendheid.’’ Mooi gesproken.

Telefoonnummer (026) 44 35 048
www.inntel.com