artikel

51-60 2003

Horeca

51 (57) Camille Oostwegel7 vestigingen€17,1 miljoenZijn bedrijven heten châteaux, zelf is hij fondateur-propriétaire, zijn huisblad heet Savoir Vivre en op zijn kaartje staat Avec les compliments. Het kon niet missen dat de Limburgse groothotelier Camille Oostwegel nog eens gevraagd zou worden als honorair consul van Frankrijk. Onlangs werd hij officieel in deze (overigens onbezoldigde functie) […]

51 (57) Camille Oostwegel
7 vestigingen
€17,1 miljoen
Zijn bedrijven heten châteaux, zelf is hij fondateur-propriétaire, zijn huisblad heet Savoir Vivre en op zijn kaartje staat Avec les compliments. Het kon niet missen dat de Limburgse groothotelier Camille Oostwegel nog eens gevraagd zou worden als honorair consul van Frankrijk. Onlangs werd hij officieel in deze (overigens onbezoldigde functie) beëdigd. Dat gebeurde in zijn Château St. Gerlach in Valkenburg aan de Geul.

In zijn nieuwe functie is Oostwegel aanspreekpunt voor Franse ingezetenen in de provincie Limburg en fungeert hij namens de Franse republiek als intermediair tussen de lokale en provinciale overheden en instanties. Daarnaast vervangt hij zonodig de Franse ambassadeur of de consul-generaal. Oostwegel lijkt in Limburg te leven als God in Frankrijk, maar het ligt toch iets ingewikkelder. ,,Mensen denken soms dat hier alles vanzelf gaat, maar zo simpel is dat niet. Ook ik moet de banken tevreden houden met goede cijfers’’, meldde hij onlangs in de regio-glossy Chapeau. Start binnenkort met de restauratie van het Kruisherenklooster in Maastricht, waarin 60 luxe hotelkamers komen.

Telefoonnummer (043) 608 88 90
www.neercanne.com

52 (75) Landal GreenParks
23 outlets
€17 miljoen

Landal GreenParks – met een ‘k’, niet met een ‘c’ – ging flink op de kop na de overname van 34 Gran Dorado-parken, nu twee jaar geleden. Door de overname werd Landal in één klap de grootste speler op de Nederlandse bungalowmarkt. Het afgelopen jaar zijn sales en marketing fors gereorganiseerd. Belangrijke opgave was het publiek duidelijk te maken dat de parken van Gran Dorado nu Landal heten. In het najaar van 2002 stak Landal daarom €2,5 miljoen in een grootscheepse reclamecampagne. 700.000 duimdikke brochures gingen de deur uit; een flink aantal naar trouwe Gran Dorado-bezoekers. ,,We willen hen uiteraard graag bij ons houden, en dan heb je wat uit te leggen’’, aldus Landal. Behalve in kleurrijke folders prijkte de naam in september op de achterkant van ANWB’s Kampioen (oplage 3,5 miljoen), en adverteerde Landal ruimhartig in dagbladen en magazines. Zelfs reclamespotjes kwamen er aan te pas.

Landal beschikt in Nederland over 41 parken. Ze zijn grotendeels particulier eigendoml Landal doet de verhuur en het management. Alleen op de negen eigen vestigingen en op Port Greve in Zeeland doet Landal aan horeca-exploitatie. In totaal gaat het om dertien restaurants en tien snackbars. Samen maken die een omzet van €17 miljoen. Als we ook de opbrengsten uit bungalowverhuur meetellen, komen we een stuk hoger uit: €149 miljoen. Maar net als bij Center Parcs doen we dat niet. Wij vinden, lekker eigenwijs als we zijn, de verhuur van bungalows nu eenmaal geen echte horeca.

Telefoonnummer (070) 300 35 35
www.landal.nl

53 (61) Debuut
16 vestigingen
€17 miljoen

Debuut doet het met een zestiental bedrijven in de diverse horecatakken zeker niet slecht. De core business van de Utrechtse horecabeheer- en ontwikkelingsmaatschappij is de restaurantbranche. Aan het hoofd staat enig aandeelhouder Ruud van Rietschoten, daaronder werken Fred Bus, Mariëlle van der Tol en Sander de Breuk als adjunct-directeuren. De bekendste formules zijn De Vooruitgang, De Colonie, Breakaway Café en Popocatepetl. De onlangs geopende Utrechtse disco City Hall in Utrecht is een beetje een vreemde eend in de bijt. ,,Nachthoreca is een risico, maar kan ook een cashcow zijn’’, aldus Debuut.

Telefoonnummer (030) 232 89 08
www.debuut-bv.nl

54 (65) Efteling
30 outlets
€17 miljoen

Vorig jaar schatten wij de horeca-omzet van De Efteling op 13,6 miljoen euro, maar dat is volgens algemeen directievoorzitter Ronald van der Zijl veel te laag. ,,Maak er maar 17 miljoen van’’, meldde hij ons. Bij deze. Het illustreert nog maar weer eens hoe belangrijk de horeca is voor het populairste attractiepark van Nederland. De totale omzet van de Efteling ligt op €90 miljoen, waarvan een vijfde dus afkomstig is uit food en overnachtingen.

Langnek en de zijnen laten op dit vlak nog veel geld liggen. Van de drie miljoen bezoekers die het park jaarlijks telt, wipt één miljoen op de terugweg nog even langs bij McDonald’s, een snackbar of de Chinees. Ook van huis meegebrachte boterhammen en koffie uit de thermoskan doen het nog steeds erg goed bij de dagjesmensen, zo blijkt uit eigen onderzoek. Daarom steekt Van der Zijl de komende drie jaar ruim 130 miljoen euro in een compleet uitgaanscentrum met restaurants en theaters. Aan de zuidkant van het park verrijst Droomrijk: bungalowachtige accommodaties met een totaal van 3500 bedden. Verder komt er nog een hotel naast het al bestaande Golden Tulip-hotel.

De plannen zijn allang klaar, maar de bouw is vertraagd omdat het fantasypark last heeft van de harde realiteit van alledag: de milieulobby. ,,Die willen dat we voor elke gekapte boom er tien terugplaatsen’’, moppert Van der Zijl. De Raad van State mag nu beslissen. Voor de rest is de directievoorzitter trouwens erg positief: het afgelopen jaar krijgt van hem een negen als rapportcijfer, met als hoogtepunt de viering van het vijftigjarig bestaan van De Efteling. Voor dit jaar verwacht hij een omzetgroei van 2 à 3 procent.

Telefoonnummer (0416) 28 81 11
www.efteling.nl

55 (68) Snack’s Exploitatie Maatschappij (SEM)
52 vestigingen
€16,6 miljoen

We betrappen formulemanager Roger Gielen in de auto op weg naar Friesland. Gaat Snackpoint de sprong naar het noorden wagen? Dat zou zomaar kunnen, want in Limburg stikt het inmiddels van de Snackpoint-vestigingen. SEM begon in 1995 met drie Snackpoints in Maastricht. Uitbreiden als een olievlek, is sindsdien het devies. Inmiddels hebben zich ruim 50 zelfstandige cafetariabedrijven aangesloten. Vorig jaar waren dat er nog 40. Als Gielen in dit tempo doorgaat, heeft de vetvlek van Snackpoint volgend jaar de grens met Overijssel bereikt.Het afgelopen jaar krijgt van Gielen ‘een dikke twee’, als gevolg van al het gedonder met de euro. Dit jaar begon voor Gielen goed: op de Horecava won een Snackpoint-vestiging de wedstrijd om het lekkerste snackmenu.

Telefoonnummer (06) 28 888 749
www.snackpoint.nl

56 (63) Groupe Envergure
16 vestigingen
€16,5 miljoen

Tegenslag voor de op een na grootste hotelketen van Europa. Begin dit jaar brandde het restaurant van het Campanile-hotel in Zevenaar helemaal uit, schade een half miljoen. En ook zakelijk gaat het niet goed. ,,In navolging van het onderstaande kan ik u meedelen dat er voorlopig geen Kyriad-hotels in de Benelux ontwikkeld zullen gaan worden.’’ Zo meldde ons een woordvoerster van Groupe Envergure. In 2001 kreeg de Fransman Sébastien Billon van Groupe Envergure de opdracht om een nieuwe driesterrenhotelketen in Nederland uit de grond te stampen, Kyriad. ,,Er is in uw land veel competitie’’, meldde Billon ons al snel, maar hij was toen nog vol goed moed. Nog geen twee jaar later is Billon vertrokken bij Groupe Envergure en is het Kyriad-initiatief gestaakt. Er heeft zich nooit een franchisenemer gemeld.

Ook met de andere twee hotelketens van de Envergure-groep in Nederland, Première Classe en Campanile, gaat het niet goed. ,,Wat Premiere Classe betreft ligt de prioriteit niet bij uitbreiding van het bestaande park en dat geldt in grote mate ook voor Campanile’’, aldus de zegsvrouw. Nederland telt één Premiere Classe (op het bedrijventerrein Minerva in Breda-Noord) en vijftien Campanilehotels. Na het eveneens Franse Accor is Envergure in omvang de tweede Europese hotelgroep. Het bedrijf is goed voor 900 bedrijven en 9500 medewerkers.

Telefoonnummer (033) 455 40 30
www.envergure.fr

57 (76) Tijned
27 vestigingen
€15 miljoen‘

De Kooistra van het zuiden’ vinden wij wel een toepasselijke bijnaam voor Theo Jansen. Jansen heeft maar liefst 27 panden, hoofdzakelijk in Eindhoven, Tilburg en Breda. Daarvan pacht hij er 20 en zijn er 7 van hemzelf. Waar Kooistra De Drie Gezusters als formule heeft, is Jansen de bedenker van de Miller Time-cafés. Helaas voor Jansen zijn die een stuk minder succesvol dan De Drie G’s. Maar Jansen is al net zo’n opgewekt type als Kooistra. Dit jaar gaat hij de formule nieuw leven inblazen. Hij verwacht mede daardoor een omzetstijging van 20 procent en ‘plusminus’ drie panden erbij.

Telefoonnummer (013) 581 00 90
www.tijned.nl
58 (35) Gioma Restaurants
18 vestigingen
€15 miljoen
Een dramatisch jaar voor Gioma. Het uitstapje van de Brits/Nederlandse restaurantketen naar de entertainmentbusiness liep vorig jaar uit op een faliekante mislukking. In 2001 opende Gioma met veel bravoure twee vestigingen van Down Mexico Way (DMW), één in Utrecht, de andere in Rotterdam. Gioma investeerde miljoenen in het trendy eet/dansconcept. Een jaar na opening moesten de twee clubs de deuren alweer sluiten. Utrecht werd verkocht aan buurman De Dansfabriek. Onderhandelingen over de verkoop van Rotterdam liepen tijdens het schrijven van de Top-100 nog, nadat onderhandelingen met René Bogaart (nummer 88) op het laatste moment mislukten. ,,Sommige geïnvesteerde guldens verdien je tien keer terug, andere nul keer’’ aldus een nuchtere Gioma–directeur Jan Geenemans over het miljoenenverlies.

Een verklaring voor het DMW-fiasco heeft Geenemans wel. Volgens hem heeft de invoering van de euro en het daardoor ontstane duurte-imago van de horeca veel schade aangericht. Verder heeft Gioma de Nederlandse markt verkeerd ingeschat, meent Geenemans: ,,Een hele avond onder één dak uitgaan is niet iets wat de Nederlander wil’’. Bovendien ligt in Nederland de nadruk op drank en dans, niet op eten. ,,Dat is hier ongeschikt, je mot wat in je maag hebben.’’ Voor Gioma pakte dat helemaal verkeerd uit. ,,DMW is een restaurant met een club erbij. Niet andersom.’’ Het wegblijven van de restaurantgasten nekte DMW. Geenemans: ,,Een disco is pas rendabel bij 1000 man, DMW zit op 400.’’ Overigens is DMW in Londen en Zürich wel een succes.

Een dergelijk avontuur zal Gioma volgens Geenemans niet snel meer ondernemen. Voorlopig concentreert de restaurantketen zich op grotere Gauchos-vestigingen met minimaal 120 zitplaatsen. De kleinere restaurants stootte Gioma al eerder af wegens te hoge overhead-kosten. Dit jaar, maar ook komend jaar staan volgens Geenemans in het teken van consolidatie.

Telefoonnummer (010) 568 53 53

59 (64) Dudok
10 vestigingen
€15 miljoen
,,In de vorige editie van de Top-100 zijn wij plusminus een miljoen euro te hoog ingeschat, waarvoor dank’’, aldus het antwoord van Dudok op onze Top-100-mailing van dit jaar. Daarom geeft Dudok dit jaar gewoon zelf z’n omzet, en dat is wel zo makkelijk. De jongens van Dudok – dat zijn Aad en Bart van der Wel, Ton van Zanten en Aart Jan Koppert – timmeren nu al ruim tien jaar aan de weg met hun combinatie van een moderne brasserie in een groot monumentaal pand. Verder is Dudok bekend van de lijsttrekkersdebatten en de beste koffie van Rotterdam (volgens het Algemeen dagblad).

Inmiddels heeft Dudok ook in Arnhem een pand op de kop weten te tikken, het voormalige Van Ranzow-gebouw vlak achter de Eusebiuskerk. De vier hebben een voorliefde voor oude bankgebouwen, want ook Dudok Rotterdam en Den Haag zitten in een voormalige bank. Dudok Arnhem gaat dit voorjaar open. Daarnaast bestaat Dudok nog uit een aantal zelfstandige horecabedrijven, zoals Club Las Palmas in Rotterdam.

Telefoonnummer (010) 436 15 63
www.dudok.nl

60 (66) Humphrey’s
14 vestigingen
€13,7 miljoen

,,Het zit helemaal op slot’’, luidt het enigszins gefrustreerde commentaar van Rob Adriaanse. Voor zijn restaurantketen Humphrey’s is de Nijmegenaar op zoek naar nieuwe locaties in Rotterdam, Utrecht en Enschede, maar hij merkt net als alle andere ondernemers dat dat niet meevalt. Gelukkig is Adriaanse niet voor één gat te vangen. Sinds kort verkoopt hij ook luxe brood. Drie restaurants van Humphrey’s beschikken tegenwoordig over een heuse dagzaak. Dus werd de naam omgetoverd in Humphrey’s Deli & Dinner. Adriaanse is daarmee terug bij z’n roots, want hij begon ooit in Broodje Corona, de broodjeszaak van z’n ouders in de Nijmeegse Walstraat. Broodje Corona bestaat niet meer – er zit nu een shoarmatent in – maar oudere Nijmegenaren praten er nog met liefde over. De koning van het driegangenmenu heeft tegenwoordig dertien Humphrey’s, waarvan twee in franchise. Bovendien is Adriaanse eigenaar van het exclusieve Nijmeegse restaurant Chalet Brakkestein.

Zijn succesformule is de afgelopen jaren door meerdere ketens nageaapt, met meer of minder succes. Adriaanse is blij dat hij de omzet in vergelijking met vorig jaar vast heeft kunnen houden. ,,In deze tijden moet je daar gelukkig mee zijn.’’ Misschien moet hij z’n prijzen een beetje verhogen. Toen hij in 1990 zijn eerste Humphrey’s-restaurant opende aan de Waalkade in Nijmegen, startte hij met drie gangen naar keuze voor €13,60 (ƒ29,95). Inmiddels zit hij op €17,95 euro. Dat is een stijging van 33 procent over twaalf jaar; nog geen 3 procent per jaar.

Telefoonnummer (024) 642 50 01
www.humphreys.nl

51 (57) Camille Oostwegel
7 vestigingen
€17,1 miljoen
Zijn bedrijven heten châteaux, zelf is hij fondateur-propriétaire, zijn huisblad heet Savoir Vivre en op zijn kaartje staat Avec les compliments. Het kon niet missen dat de Limburgse groothotelier Camille Oostwegel nog eens gevraagd zou worden als honorair consul van Frankrijk. Onlangs werd hij officieel in deze (overigens onbezoldigde functie) beëdigd. Dat gebeurde in zijn Château St. Gerlach in Valkenburg aan de Geul.

In zijn nieuwe functie is Oostwegel aanspreekpunt voor Franse ingezetenen in de provincie Limburg en fungeert hij namens de Franse republiek als intermediair tussen de lokale en provinciale overheden en instanties. Daarnaast vervangt hij zonodig de Franse ambassadeur of de consul-generaal. Oostwegel lijkt in Limburg te leven als God in Frankrijk, maar het ligt toch iets ingewikkelder. ,,Mensen denken soms dat hier alles vanzelf gaat, maar zo simpel is dat niet. Ook ik moet de banken tevreden houden met goede cijfers’’, meldde hij onlangs in de regio-glossy Chapeau. Start binnenkort met de restauratie van het Kruisherenklooster in Maastricht, waarin 60 luxe hotelkamers komen.

Telefoonnummer (043) 608 88 90
www.neercanne.com

52 (75) Landal GreenParks
23 outlets
€17 miljoen

Landal GreenParks – met een ‘k’, niet met een ‘c’ – ging flink op de kop na de overname van 34 Gran Dorado-parken, nu twee jaar geleden. Door de overname werd Landal in één klap de grootste speler op de Nederlandse bungalowmarkt. Het afgelopen jaar zijn sales en marketing fors gereorganiseerd. Belangrijke opgave was het publiek duidelijk te maken dat de parken van Gran Dorado nu Landal heten. In het najaar van 2002 stak Landal daarom €2,5 miljoen in een grootscheepse reclamecampagne. 700.000 duimdikke brochures gingen de deur uit; een flink aantal naar trouwe Gran Dorado-bezoekers. ,,We willen hen uiteraard graag bij ons houden, en dan heb je wat uit te leggen’’, aldus Landal. Behalve in kleurrijke folders prijkte de naam in september op de achterkant van ANWB’s Kampioen (oplage 3,5 miljoen), en adverteerde Landal ruimhartig in dagbladen en magazines. Zelfs reclamespotjes kwamen er aan te pas.

Landal beschikt in Nederland over 41 parken. Ze zijn grotendeels particulier eigendoml Landal doet de verhuur en het management. Alleen op de negen eigen vestigingen en op Port Greve in Zeeland doet Landal aan horeca-exploitatie. In totaal gaat het om dertien restaurants en tien snackbars. Samen maken die een omzet van €17 miljoen. Als we ook de opbrengsten uit bungalowverhuur meetellen, komen we een stuk hoger uit: €149 miljoen. Maar net als bij Center Parcs doen we dat niet. Wij vinden, lekker eigenwijs als we zijn, de verhuur van bungalows nu eenmaal geen echte horeca.

Telefoonnummer (070) 300 35 35
www.landal.nl

53 (61) Debuut
16 vestigingen
€17 miljoen

Debuut doet het met een zestiental bedrijven in de diverse horecatakken zeker niet slecht. De core business van de Utrechtse horecabeheer- en ontwikkelingsmaatschappij is de restaurantbranche. Aan het hoofd staat enig aandeelhouder Ruud van Rietschoten, daaronder werken Fred Bus, Mariëlle van der Tol en Sander de Breuk als adjunct-directeuren. De bekendste formules zijn De Vooruitgang, De Colonie, Breakaway Café en Popocatepetl. De onlangs geopende Utrechtse disco City Hall in Utrecht is een beetje een vreemde eend in de bijt. ,,Nachthoreca is een risico, maar kan ook een cashcow zijn’’, aldus Debuut.

Telefoonnummer (030) 232 89 08
www.debuut-bv.nl

54 (65) Efteling
30 outlets
€17 miljoen

Vorig jaar schatten wij de horeca-omzet van De Efteling op 13,6 miljoen euro, maar dat is volgens algemeen directievoorzitter Ronald van der Zijl veel te laag. ,,Maak er maar 17 miljoen van’’, meldde hij ons. Bij deze. Het illustreert nog maar weer eens hoe belangrijk de horeca is voor het populairste attractiepark van Nederland. De totale omzet van de Efteling ligt op €90 miljoen, waarvan een vijfde dus afkomstig is uit food en overnachtingen.

Langnek en de zijnen laten op dit vlak nog veel geld liggen. Van de drie miljoen bezoekers die het park jaarlijks telt, wipt één miljoen op de terugweg nog even langs bij McDonald’s, een snackbar of de Chinees. Ook van huis meegebrachte boterhammen en koffie uit de thermoskan doen het nog steeds erg goed bij de dagjesmensen, zo blijkt uit eigen onderzoek. Daarom steekt Van der Zijl de komende drie jaar ruim 130 miljoen euro in een compleet uitgaanscentrum met restaurants en theaters. Aan de zuidkant van het park verrijst Droomrijk: bungalowachtige accommodaties met een totaal van 3500 bedden. Verder komt er nog een hotel naast het al bestaande Golden Tulip-hotel.

De plannen zijn allang klaar, maar de bouw is vertraagd omdat het fantasypark last heeft van de harde realiteit van alledag: de milieulobby. ,,Die willen dat we voor elke gekapte boom er tien terugplaatsen’’, moppert Van der Zijl. De Raad van State mag nu beslissen. Voor de rest is de directievoorzitter trouwens erg positief: het afgelopen jaar krijgt van hem een negen als rapportcijfer, met als hoogtepunt de viering van het vijftigjarig bestaan van De Efteling. Voor dit jaar verwacht hij een omzetgroei van 2 à 3 procent.

Telefoonnummer (0416) 28 81 11
www.efteling.nl

55 (68) Snack’s Exploitatie Maatschappij (SEM)
52 vestigingen
€16,6 miljoen

We betrappen formulemanager Roger Gielen in de auto op weg naar Friesland. Gaat Snackpoint de sprong naar het noorden wagen? Dat zou zomaar kunnen, want in Limburg stikt het inmiddels van de Snackpoint-vestigingen. SEM begon in 1995 met drie Snackpoints in Maastricht. Uitbreiden als een olievlek, is sindsdien het devies. Inmiddels hebben zich ruim 50 zelfstandige cafetariabedrijven aangesloten. Vorig jaar waren dat er nog 40. Als Gielen in dit tempo doorgaat, heeft de vetvlek van Snackpoint volgend jaar de grens met Overijssel bereikt.Het afgelopen jaar krijgt van Gielen ‘een dikke twee’, als gevolg van al het gedonder met de euro. Dit jaar begon voor Gielen goed: op de Horecava won een Snackpoint-vestiging de wedstrijd om het lekkerste snackmenu.

Telefoonnummer (06) 28 888 749
www.snackpoint.nl

56 (63) Groupe Envergure
16 vestigingen
€16,5 miljoen

Tegenslag voor de op een na grootste hotelketen van Europa. Begin dit jaar brandde het restaurant van het Campanile-hotel in Zevenaar helemaal uit, schade een half miljoen. En ook zakelijk gaat het niet goed. ,,In navolging van het onderstaande kan ik u meedelen dat er voorlopig geen Kyriad-hotels in de Benelux ontwikkeld zullen gaan worden.’’ Zo meldde ons een woordvoerster van Groupe Envergure. In 2001 kreeg de Fransman Sébastien Billon van Groupe Envergure de opdracht om een nieuwe driesterrenhotelketen in Nederland uit de grond te stampen, Kyriad. ,,Er is in uw land veel competitie’’, meldde Billon ons al snel, maar hij was toen nog vol goed moed. Nog geen twee jaar later is Billon vertrokken bij Groupe Envergure en is het Kyriad-initiatief gestaakt. Er heeft zich nooit een franchisenemer gemeld.

Ook met de andere twee hotelketens van de Envergure-groep in Nederland, Première Classe en Campanile, gaat het niet goed. ,,Wat Premiere Classe betreft ligt de prioriteit niet bij uitbreiding van het bestaande park en dat geldt in grote mate ook voor Campanile’’, aldus de zegsvrouw. Nederland telt één Premiere Classe (op het bedrijventerrein Minerva in Breda-Noord) en vijftien Campanilehotels. Na het eveneens Franse Accor is Envergure in omvang de tweede Europese hotelgroep. Het bedrijf is goed voor 900 bedrijven en 9500 medewerkers.

Telefoonnummer (033) 455 40 30
www.envergure.fr

57 (76) Tijned
27 vestigingen
€15 miljoen‘

De Kooistra van het zuiden’ vinden wij wel een toepasselijke bijnaam voor Theo Jansen. Jansen heeft maar liefst 27 panden, hoofdzakelijk in Eindhoven, Tilburg en Breda. Daarvan pacht hij er 20 en zijn er 7 van hemzelf. Waar Kooistra De Drie Gezusters als formule heeft, is Jansen de bedenker van de Miller Time-cafés. Helaas voor Jansen zijn die een stuk minder succesvol dan De Drie G’s. Maar Jansen is al net zo’n opgewekt type als Kooistra. Dit jaar gaat hij de formule nieuw leven inblazen. Hij verwacht mede daardoor een omzetstijging van 20 procent en ‘plusminus’ drie panden erbij.

Telefoonnummer (013) 581 00 90
www.tijned.nl
58 (35) Gioma Restaurants
18 vestigingen
€15 miljoen
Een dramatisch jaar voor Gioma. Het uitstapje van de Brits/Nederlandse restaurantketen naar de entertainmentbusiness liep vorig jaar uit op een faliekante mislukking. In 2001 opende Gioma met veel bravoure twee vestigingen van Down Mexico Way (DMW), één in Utrecht, de andere in Rotterdam. Gioma investeerde miljoenen in het trendy eet/dansconcept. Een jaar na opening moesten de twee clubs de deuren alweer sluiten. Utrecht werd verkocht aan buurman De Dansfabriek. Onderhandelingen over de verkoop van Rotterdam liepen tijdens het schrijven van de Top-100 nog, nadat onderhandelingen met René Bogaart (nummer 88) op het laatste moment mislukten. ,,Sommige geïnvesteerde guldens verdien je tien keer terug, andere nul keer’’ aldus een nuchtere Gioma–directeur Jan Geenemans over het miljoenenverlies.

Een verklaring voor het DMW-fiasco heeft Geenemans wel. Volgens hem heeft de invoering van de euro en het daardoor ontstane duurte-imago van de horeca veel schade aangericht. Verder heeft Gioma de Nederlandse markt verkeerd ingeschat, meent Geenemans: ,,Een hele avond onder één dak uitgaan is niet iets wat de Nederlander wil’’. Bovendien ligt in Nederland de nadruk op drank en dans, niet op eten. ,,Dat is hier ongeschikt, je mot wat in je maag hebben.’’ Voor Gioma pakte dat helemaal verkeerd uit. ,,DMW is een restaurant met een club erbij. Niet andersom.’’ Het wegblijven van de restaurantgasten nekte DMW. Geenemans: ,,Een disco is pas rendabel bij 1000 man, DMW zit op 400.’’ Overigens is DMW in Londen en Zürich wel een succes.

Een dergelijk avontuur zal Gioma volgens Geenemans niet snel meer ondernemen. Voorlopig concentreert de restaurantketen zich op grotere Gauchos-vestigingen met minimaal 120 zitplaatsen. De kleinere restaurants stootte Gioma al eerder af wegens te hoge overhead-kosten. Dit jaar, maar ook komend jaar staan volgens Geenemans in het teken van consolidatie.

Telefoonnummer (010) 568 53 53

59 (64) Dudok
10 vestigingen
€15 miljoen
,,In de vorige editie van de Top-100 zijn wij plusminus een miljoen euro te hoog ingeschat, waarvoor dank’’, aldus het antwoord van Dudok op onze Top-100-mailing van dit jaar. Daarom geeft Dudok dit jaar gewoon zelf z’n omzet, en dat is wel zo makkelijk. De jongens van Dudok – dat zijn Aad en Bart van der Wel, Ton van Zanten en Aart Jan Koppert – timmeren nu al ruim tien jaar aan de weg met hun combinatie van een moderne brasserie in een groot monumentaal pand. Verder is Dudok bekend van de lijsttrekkersdebatten en de beste koffie van Rotterdam (volgens het Algemeen dagblad).

Inmiddels heeft Dudok ook in Arnhem een pand op de kop weten te tikken, het voormalige Van Ranzow-gebouw vlak achter de Eusebiuskerk. De vier hebben een voorliefde voor oude bankgebouwen, want ook Dudok Rotterdam en Den Haag zitten in een voormalige bank. Dudok Arnhem gaat dit voorjaar open. Daarnaast bestaat Dudok nog uit een aantal zelfstandige horecabedrijven, zoals Club Las Palmas in Rotterdam.

Telefoonnummer (010) 436 15 63
www.dudok.nl

60 (66) Humphrey’s
14 vestigingen
€13,7 miljoen

,,Het zit helemaal op slot’’, luidt het enigszins gefrustreerde commentaar van Rob Adriaanse. Voor zijn restaurantketen Humphrey’s is de Nijmegenaar op zoek naar nieuwe locaties in Rotterdam, Utrecht en Enschede, maar hij merkt net als alle andere ondernemers dat dat niet meevalt. Gelukkig is Adriaanse niet voor één gat te vangen. Sinds kort verkoopt hij ook luxe brood. Drie restaurants van Humphrey’s beschikken tegenwoordig over een heuse dagzaak. Dus werd de naam omgetoverd in Humphrey’s Deli & Dinner. Adriaanse is daarmee terug bij z’n roots, want hij begon ooit in Broodje Corona, de broodjeszaak van z’n ouders in de Nijmeegse Walstraat. Broodje Corona bestaat niet meer – er zit nu een shoarmatent in – maar oudere Nijmegenaren praten er nog met liefde over. De koning van het driegangenmenu heeft tegenwoordig dertien Humphrey’s, waarvan twee in franchise. Bovendien is Adriaanse eigenaar van het exclusieve Nijmeegse restaurant Chalet Brakkestein.

Zijn succesformule is de afgelopen jaren door meerdere ketens nageaapt, met meer of minder succes. Adriaanse is blij dat hij de omzet in vergelijking met vorig jaar vast heeft kunnen houden. ,,In deze tijden moet je daar gelukkig mee zijn.’’ Misschien moet hij z’n prijzen een beetje verhogen. Toen hij in 1990 zijn eerste Humphrey’s-restaurant opende aan de Waalkade in Nijmegen, startte hij met drie gangen naar keuze voor €13,60 (ƒ29,95). Inmiddels zit hij op €17,95 euro. Dat is een stijging van 33 procent over twaalf jaar; nog geen 3 procent per jaar.

Telefoonnummer (024) 642 50 01
www.humphreys.nl