artikel

91-100 2003

Horeca

91 (-) René Boerdam3 vestigingen€5,5 miljoen,,Ik wil ook in de Top-100!’’ reageerde René Boerdam vorig jaar op onze publicatie. En ja, hij had genoeg omzet. Nou René, kom er maar bij dan. De oud-winnaar van de Café van het Jaar-verkiezing (1998) en voorzitter van het Nederlands Horeca Gilde heeft inmiddels drie bedrijven met een gezamenlijke […]

91 (-) René Boerdam
3 vestigingen
€5,5 miljoen
,,Ik wil ook in de Top-100!’’ reageerde René Boerdam vorig jaar op onze publicatie. En ja, hij had genoeg omzet. Nou René, kom er maar bij dan. De oud-winnaar van de Café van het Jaar-verkiezing (1998) en voorzitter van het Nederlands Horeca Gilde heeft inmiddels drie bedrijven met een gezamenlijke omzet van 5,5 miljoen. Nam vorig jaar café Het Paleis in Amsterdam over en verwacht voor dit jaar nog een kroeg erbij. Kortom: een volwaardig lid van ons selecte clubje.
Telefoonnummer (020) 625 57 71
www.cafe-de-jaren.nl

92 (-) Arno Haye
3 vestigingen
€5,4 miljoen

Nieuw in de Top-100, maar volgend jaar alweer eruit. De Hilversummer Arno Haye is in zijn woonplaats eigenaar van grand café, restaurant, club en hotel Gooiland en feestcafé annex kiprestaurant Kakelhuis, en verder van discotheek Red’s in Huizen. Na tien jaar horeca heeft hij er op z’n 45e genoeg van. De zeilfanaat zal de komende tijd waarschijnlijk meer op z’n zeilschip in zijn geliefde Venetië te vinden zijn. Daar kan hij een beetje op adem komen, want Gooiland was onlangs bijna bankroet. Inmiddels is een toezichthouder aangesteld die het beroemde hotel – in het uit de jaren dertig stammende monumentale Hilversumse horecapand werden jarenlang bekende tv-programma’s als Koffietijd en Barend en Van Dorp opgenomen – weer rendabel moet maken. Rabobank en bierleverancier Brand hebben ten bate van het reddingsplan (extra) geld geïnvesteerd. Dat is gebeurd onder strikte voorwaarden. Financiële voorwaarden, want de kosten in Gooiland zijn de afgelopen jaren op z’n zachtst gezegd niet goed onder controle gehouden.

Haye zal zich meer bezighouden met marketing en sales. Die taak neemt Haye heel letterlijk, want inmiddels heeft hij in De Telegraaf z’n horecabedrijven in Hilversum (en Huizen) te koop aangeboden. Werd ooit namens Leefbaar Hilversum tot wethouder gebombardeerd en was zelfs loco-burgemeester. ,,Moest ik met die ambtsketting om mensen die 50 jaar getrouwd waren bloemetjes geven’’.

Telefoonnummer (035) 621 63 31
www.gooiland.nl

93 (-) Des Indes
1 vestiging
€5,2 miljoen

Vorig jaar januari spraken we Claudia Pronk nog in Parijs in het hectische 1000 kamers tellende Le Méridien Montparnasse, waar ze was neergestreken als adjunct-directeur. In januari dit jaar verruilde ze het Parijse megahotel voor het veel intiemere Des Indes in Den Haag. Le Méridien verwierf onlangs de exploitatie van het Haagse hotel. Aan Pronk de taak om Des Indes om te turnen naar de Méridien-standaards zonder de identiteit van het karakteristieke hotel aan te tasten. Van origine is Des Indes in 1858 gebouwd als stadsresidentie van baron Van Brienen. Zo, dan weet u dat ook weer. Belangrijk voor Des Indes is dat het hotel nu is aangesloten op een internationaal reserveringssysteem. Voorlopig blijft Des Indes trouwens gewoon Des Indes heten. In afwachting van een verbouwing en renovatie van het hotel (inclusief de uitbreiding van 78 naar 92 kamers) is er geen sprake van rebranding. Als de werkzaamheden zijn afgerond (eind 2004 is de planning) krijgt het hotel een nieuwe naam, naar alle waarschijnlijkheid een combinatie van Le Méridien en Des Indes.

Telefoonnummer (070) 361 23 10
www.desindes.com

94 (93) De Radstake
1 vestiging
€5 miljoen

Hier leren de Achterhoekers bier drinken. De Radstake is misschien wel de grootste en zeker de leukste disco van Oost-Nederland. Nog altijd kun je midden in de nacht in de keuken van eigenaar/directeur Robert Venderbosch (34) een gehaktbal of karbonade eten. Zijn de stoelen bezet, dan ga je gewoon op de trap naar boven zitten. Kijk, dat is nou Achterhoekse gezelligheid. Venderbosch gaat er prat op dat in De Radstake zelden een knokpartij ontstaat. Ook drugs worden er nauwelijks aangetroffen. ,,Ooit één blokje hasj.’’ Tja, wat wil je ook met zo’n bierconsumptie.

Tegenwoordig organiseert De Radstake in een weiland bij de disco heuse Oktoberfeesten. ,,Gewoon een gezellig gebeuren’’, aldus Venderbosch. Geloof het of niet, maar er komen ieder jaar wel zo’n 5000 man op af. Vanuit Oostenrijk en Duitsland vliegt hij de beste Tiroler-orkesten in. De komende jaren wil Venderbosch zijn product verbreden, zoals dat zo mooi heet. Hij stort zich op de markt voor feesten en partijen. En stiekem droomt hij van het bouwen van een eigen hotel, zoals de broers Claus hebben gedaan. ,,Maar dan moeten eerst wel een paar bestemmingsplannen veranderen.’’ Robert jongen, ga eens babbelen met Rick en Leo.

Telefoonnummer (0315) 24 12 58
www.dancingderadstake.nl

95 (99) Routiers Restaurants
6 vestigingen
4,6 miljoen

Routiers Restaurants – ook wel BV tot exploitatie van pleisterplaatsen langs autosnelwegen (EPA) – exploiteert zes restaurants langs, zoals gezegd, autowegen. Mikt op de professionele weggebruiker, zoals dat zo mooi heet. De beste plek dus voor een uitsmijter ros. Voor de rest is er weinig nieuws onder de zon. De omzet zit al jaren op hetzelfde niveau, en ook voor dit jaar verwacht Routiers een bescheiden groei van drie procent.

Telefoonnummer (0485) 54 55 30
www.routiers-restaurants.com

96 (100) Magneet Restaurant Groep
6 vestigingen
€4,3 miljoen

Hoera, eindelijk is Hans Motké van die vervloekte laatste plaats af. Twee jaar stond hij op plek 100, nu op 96. En dat terwijl Motké het filiaal in Den Haag aan een Griek verkocht, en de omzet mede door die verkoop een paar ton lager uitkomt dan vorig jaar. Maar door de aftocht van de cateraars uit de Top-100 zijn veel bedrijven een plaatsje opgeschoven, dus ook de Magneet.Desalniettemin vinden wij dat in Rhoon de champagne mag knallen. Motké, voormalig student havenvervoer en logistiek, begon in 1995 zijn eerste De Magneet. Tegenwoordig zijn er vier met die aantrekkelijke naam, alle in en rond Rotterdam. Hij prijst zijn restaurants aan met de slogan ‘restaurantkwaliteit voor eetcaféprijzen’. Zo goedkoop zijn de Magneten niet, maar je krijgt er in ieder geval waar voor je geld; en dat is elders wel eens anders. De zaken van perfectionist Motké vallen op door hun properheid, frisse uitstraling aan de buitenkant, fatsoenlijke parkeergelegenheid en, niet te vergeten, de grote porties. Zeg maar een landelijke sfeer in de ronkende Randstad. Het ketentje werd in 2001 aangevuld met Het Polderhuys in Voorne-Putten, dat ook aan partycatering doet. In 2002 maakte Motké dus pas op de plaats, dit jaar wil hij groeien met één vestiging. Doe maar gek. Nee, Motké zul je niet op dikdoenerij betrappen. Het afgelopen jaar krijgt van hem een bescheiden 7. Over 2003 is Motké niet al te positief: hij verwacht nul procent omzetgroei, en over het eerste halfjaar zelfs een daling.

Telefoonnummer (010) 501 55 11
www.magneetcafe.nl

97 (-) Palace Hotel Noordwijk
1 vestiging
€4 miljoen

Eind september vorig jaar verkondigde general manager Jurgen Wondergem van het Palace Hotel in Noordwijk aan Zee dat de Bentleys er als eerste uit zouden vliegen als het slecht gaat. Gevolgd door de boot. Mochten de wagens onverhoopt zijn verdwenen dan weet iedereen hoe laat het is, zo reageerde hij op hardnekkige geruchten dat een faillissement van het nog fonkelnieuwe hotel aanstaande zou zijn.

Inmiddels liggen de kaarten iets anders. De Bentleys zijn er nog en ook de boot waarmee gasten worden rondgevaren, maar Wondergem is passé. Hij vertrok zoals dat dan heet ‘in goed overleg’ met eigenaar De Raad Bouw BV, die ‘niet helemaal tevreden’ was over de exploitatieresultaten van het luxe viersterrenhotel. Tja, een omzet van €4 miljoen voor een vijfsterrenhotel met 120 kamers is natuurlijk niet om vrolijk van te worden, zeker niet als je er net €32 miljoen in hebt geïnvesteerd.

Wondergem is vervangen door Rocco Lentze, afkomstig van Des Indes in Den Haag. Die gaat met een schone lei beginnen en verwacht voor 2003 alvast een omzetstijging van 25 procent. Voor de gasten verandert er niets, ze kunnen gewoon een ritje maken in een Bentley over de boulevard van Noordwijk aan Zee.

Telefoonnummer (071) 365 30 00
www.palacehotel.nl

98 (-) Alcazar Pleasure Village
2 vestigingen
€3,8 miljoen

Runner-up van vorig jaar, dit jaar nieuw in de Top-100. Waar sommige andere partycentra geheimzinnig doen over de cijfertjes, is Alcazar-eigenaar Jan van der Pligt een en al openheid. De omzet ligt op €3,8 miljoen, en dat is twee ton meer dan vorig jaar. Groei van het mega-partycentrum zit ’m volgens Van der Pligt in het aanbieden van verschillende thema’s en horecafaciliteiten.

Telefoonnummer (078) 676 40 00
www.alcazar.nl

99 (80) Noorder Dierenpark
6 outlets
€3,6 miljoen

Dat wij er heel af en toe ook wel eens naast zitten, blijkt uit de omzet van het Noorder Dierenpark in Emmen. Vorig jaar meldden we een omzet van €8,2 miljoen; maar dat was veel te optimistisch, liet het park ons weten. De horeca-omzet van het Noorder Dierenpark lag in 2002 op een kleine €3,6 miljoen, en geen cent meer. Twee jaar geleden opende Emmen een heus ecologisch restaurant net buiten de poort van het park. Het strak ingerichte restaurant mislukte jammerlijk. In Amsterdam kun je zoiets doen, maar blijkbaar niet in Emmen. Intussen is de gedurfde inrichting aangepast aan het doorsnee publiek: gezinnetjes met kinderen. Die eten steeds vaker hun eigen boterhammen op in de restaurants van het park zonder dat ze eruit worden gestuurd. Het Noorder Dierenpark is niet alleen de diervriendelijkste zoo van Nederland, maar ook de meest gastvrije.

Telefoonnummer (0591) 64 20 40
www.noorderdierenpark.nl

100 (-) Pasta Company
5 vestigingen
€ 3,5 miljoen

De consumentenbladen watertanden van Joris Scott en Wouter Lensink. De twee lanceerden hun Pasta Company in mei 1998 aan de haven in Scheveningen. De Haagsche Courant was jubelend en beloonde het bedrijf met een zelden vertoonde 9,5 voor prijs/kwaliteit. Van het onvolprezen consumentenblad ‘Lekker’ kreeg het een aanbeveling, en de ANWB vond het bedrijf een ledentip waard. In een mum van tijd was het dringen geblazen voor de driegangenmenuutjes van €12,50. De droom van Scott en Lensink: heel Zuid-Holland vol met Company-vlaggetjes. Inmiddels zijn er vier vestigingen van Pasta Company, plus één Lemongrass-restaurant.

De volgende stap is een Company in Leiden of Rotterdam. Een eigen vestiging welteverstaan. Want Scott en Lensink, beiden 30 jaar, geloven niet zo in franchise. Ze vrezen de verwatering van hun zo goed doordachte concept. Vooral Scott is een aanhanger van het Amerikaanse conceptdenken. Volgens hem is het uitdenken van horecaconcepten in de States tien jaar verder dan hier: ,,Altijd en overal is duidelijk wat je als gast kunt verwachten. Tot en met die plastic glimlach.’’

Scott voer jarenlang op Amerikaanse cruiseschepen en tussendoor volgde hij cursussen op de befaamde horeca-universiteit van Cornell, New York. Samen met scheepskameraad Lensink – ook die voer jarenlang op cruisers – vertaalde hij het Amerikaanse gedachtegoed naar een Nederlandse restaurantketen. Opvallend bijvoorbeeld is het ijzersterke beeldmerk en de naam. Hoewel sommige gasten nog wel eens in verwarring raken omdat ze eigenlijk een pizzeria verwachten. Dan hebben ze het mis, want een Pasta Company is beslist geen pizzahut. De keuken is een mix van Frans, Italiaans, Nederlands én Zuid-Mongools.

Dat laatste is meer een gimmick. Net als de namen van de gerechten. De kaart is opgesierd met fantasienamen als Scheveningse frisbee (pizza fruits de mer), Navratilova’s bezoek aan de haven (mediterraans vispotje) en ‘Jaap no hope Scheffer’ (pizza met gerookte zalm, rode uien en kappertjes). Het dessert d’Neanderthal (tiramisu met ijs) moet de gast met z’n handen eten. Naast het bord geen bestek, maar plastic wegwerphandschoentjes. ,,Mensen willen vermaakt worden’’, weet Scott. Dat ze de tiramisu aan het eind van een avond soms van de vloer en de wand moeten schrapen, nemen de verzinners ervan op de koop toe.

Het geheim van hun voordelige driegangenmenuutjes: een eigen opslagfaciliteit. Scott en Lensink kopen grote partijen in bij vleeshandel en visafslag. Dat levert ze tientallen procenten korting op. Vervolgens slaan ze het op in hun loods en passen ze razendsnel de menukaart aan op de ingekochte waar. De inkoopkosten liggen daardoor op een relatief lage 29 procent. Voor dit jaar maken de twee pas op de plaats. Vestiging nummer vijf wordt pas in 2004 verwacht. Als de bank een beetje mee wil werken tenminste. Want hoewel de twee in een paar jaar een ijzersterke naam hebben opgebouwd, weigert de bank deze goodwill te financieren. Die vraagt gewoon een solvabiliteit van 25 procent. Scott: ,,Voor een bank is twee zaken per jaar een sneltreinvaart.’’

Telefoonnummer (070) 354 11 19
www.pastacompany.nl

91 (-) René Boerdam
3 vestigingen
€5,5 miljoen
,,Ik wil ook in de Top-100!’’ reageerde René Boerdam vorig jaar op onze publicatie. En ja, hij had genoeg omzet. Nou René, kom er maar bij dan. De oud-winnaar van de Café van het Jaar-verkiezing (1998) en voorzitter van het Nederlands Horeca Gilde heeft inmiddels drie bedrijven met een gezamenlijke omzet van 5,5 miljoen. Nam vorig jaar café Het Paleis in Amsterdam over en verwacht voor dit jaar nog een kroeg erbij. Kortom: een volwaardig lid van ons selecte clubje.
Telefoonnummer (020) 625 57 71
www.cafe-de-jaren.nl

92 (-) Arno Haye
3 vestigingen
€5,4 miljoen

Nieuw in de Top-100, maar volgend jaar alweer eruit. De Hilversummer Arno Haye is in zijn woonplaats eigenaar van grand café, restaurant, club en hotel Gooiland en feestcafé annex kiprestaurant Kakelhuis, en verder van discotheek Red’s in Huizen. Na tien jaar horeca heeft hij er op z’n 45e genoeg van. De zeilfanaat zal de komende tijd waarschijnlijk meer op z’n zeilschip in zijn geliefde Venetië te vinden zijn. Daar kan hij een beetje op adem komen, want Gooiland was onlangs bijna bankroet. Inmiddels is een toezichthouder aangesteld die het beroemde hotel – in het uit de jaren dertig stammende monumentale Hilversumse horecapand werden jarenlang bekende tv-programma’s als Koffietijd en Barend en Van Dorp opgenomen – weer rendabel moet maken. Rabobank en bierleverancier Brand hebben ten bate van het reddingsplan (extra) geld geïnvesteerd. Dat is gebeurd onder strikte voorwaarden. Financiële voorwaarden, want de kosten in Gooiland zijn de afgelopen jaren op z’n zachtst gezegd niet goed onder controle gehouden.

Haye zal zich meer bezighouden met marketing en sales. Die taak neemt Haye heel letterlijk, want inmiddels heeft hij in De Telegraaf z’n horecabedrijven in Hilversum (en Huizen) te koop aangeboden. Werd ooit namens Leefbaar Hilversum tot wethouder gebombardeerd en was zelfs loco-burgemeester. ,,Moest ik met die ambtsketting om mensen die 50 jaar getrouwd waren bloemetjes geven’’.

Telefoonnummer (035) 621 63 31
www.gooiland.nl

93 (-) Des Indes
1 vestiging
€5,2 miljoen

Vorig jaar januari spraken we Claudia Pronk nog in Parijs in het hectische 1000 kamers tellende Le Méridien Montparnasse, waar ze was neergestreken als adjunct-directeur. In januari dit jaar verruilde ze het Parijse megahotel voor het veel intiemere Des Indes in Den Haag. Le Méridien verwierf onlangs de exploitatie van het Haagse hotel. Aan Pronk de taak om Des Indes om te turnen naar de Méridien-standaards zonder de identiteit van het karakteristieke hotel aan te tasten. Van origine is Des Indes in 1858 gebouwd als stadsresidentie van baron Van Brienen. Zo, dan weet u dat ook weer. Belangrijk voor Des Indes is dat het hotel nu is aangesloten op een internationaal reserveringssysteem. Voorlopig blijft Des Indes trouwens gewoon Des Indes heten. In afwachting van een verbouwing en renovatie van het hotel (inclusief de uitbreiding van 78 naar 92 kamers) is er geen sprake van rebranding. Als de werkzaamheden zijn afgerond (eind 2004 is de planning) krijgt het hotel een nieuwe naam, naar alle waarschijnlijkheid een combinatie van Le Méridien en Des Indes.

Telefoonnummer (070) 361 23 10
www.desindes.com

94 (93) De Radstake
1 vestiging
€5 miljoen

Hier leren de Achterhoekers bier drinken. De Radstake is misschien wel de grootste en zeker de leukste disco van Oost-Nederland. Nog altijd kun je midden in de nacht in de keuken van eigenaar/directeur Robert Venderbosch (34) een gehaktbal of karbonade eten. Zijn de stoelen bezet, dan ga je gewoon op de trap naar boven zitten. Kijk, dat is nou Achterhoekse gezelligheid. Venderbosch gaat er prat op dat in De Radstake zelden een knokpartij ontstaat. Ook drugs worden er nauwelijks aangetroffen. ,,Ooit één blokje hasj.’’ Tja, wat wil je ook met zo’n bierconsumptie.

Tegenwoordig organiseert De Radstake in een weiland bij de disco heuse Oktoberfeesten. ,,Gewoon een gezellig gebeuren’’, aldus Venderbosch. Geloof het of niet, maar er komen ieder jaar wel zo’n 5000 man op af. Vanuit Oostenrijk en Duitsland vliegt hij de beste Tiroler-orkesten in. De komende jaren wil Venderbosch zijn product verbreden, zoals dat zo mooi heet. Hij stort zich op de markt voor feesten en partijen. En stiekem droomt hij van het bouwen van een eigen hotel, zoals de broers Claus hebben gedaan. ,,Maar dan moeten eerst wel een paar bestemmingsplannen veranderen.’’ Robert jongen, ga eens babbelen met Rick en Leo.

Telefoonnummer (0315) 24 12 58
www.dancingderadstake.nl

95 (99) Routiers Restaurants
6 vestigingen
4,6 miljoen

Routiers Restaurants – ook wel BV tot exploitatie van pleisterplaatsen langs autosnelwegen (EPA) – exploiteert zes restaurants langs, zoals gezegd, autowegen. Mikt op de professionele weggebruiker, zoals dat zo mooi heet. De beste plek dus voor een uitsmijter ros. Voor de rest is er weinig nieuws onder de zon. De omzet zit al jaren op hetzelfde niveau, en ook voor dit jaar verwacht Routiers een bescheiden groei van drie procent.

Telefoonnummer (0485) 54 55 30
www.routiers-restaurants.com

96 (100) Magneet Restaurant Groep
6 vestigingen
€4,3 miljoen

Hoera, eindelijk is Hans Motké van die vervloekte laatste plaats af. Twee jaar stond hij op plek 100, nu op 96. En dat terwijl Motké het filiaal in Den Haag aan een Griek verkocht, en de omzet mede door die verkoop een paar ton lager uitkomt dan vorig jaar. Maar door de aftocht van de cateraars uit de Top-100 zijn veel bedrijven een plaatsje opgeschoven, dus ook de Magneet.Desalniettemin vinden wij dat in Rhoon de champagne mag knallen. Motké, voormalig student havenvervoer en logistiek, begon in 1995 zijn eerste De Magneet. Tegenwoordig zijn er vier met die aantrekkelijke naam, alle in en rond Rotterdam. Hij prijst zijn restaurants aan met de slogan ‘restaurantkwaliteit voor eetcaféprijzen’. Zo goedkoop zijn de Magneten niet, maar je krijgt er in ieder geval waar voor je geld; en dat is elders wel eens anders. De zaken van perfectionist Motké vallen op door hun properheid, frisse uitstraling aan de buitenkant, fatsoenlijke parkeergelegenheid en, niet te vergeten, de grote porties. Zeg maar een landelijke sfeer in de ronkende Randstad. Het ketentje werd in 2001 aangevuld met Het Polderhuys in Voorne-Putten, dat ook aan partycatering doet. In 2002 maakte Motké dus pas op de plaats, dit jaar wil hij groeien met één vestiging. Doe maar gek. Nee, Motké zul je niet op dikdoenerij betrappen. Het afgelopen jaar krijgt van hem een bescheiden 7. Over 2003 is Motké niet al te positief: hij verwacht nul procent omzetgroei, en over het eerste halfjaar zelfs een daling.

Telefoonnummer (010) 501 55 11
www.magneetcafe.nl

97 (-) Palace Hotel Noordwijk
1 vestiging
€4 miljoen

Eind september vorig jaar verkondigde general manager Jurgen Wondergem van het Palace Hotel in Noordwijk aan Zee dat de Bentleys er als eerste uit zouden vliegen als het slecht gaat. Gevolgd door de boot. Mochten de wagens onverhoopt zijn verdwenen dan weet iedereen hoe laat het is, zo reageerde hij op hardnekkige geruchten dat een faillissement van het nog fonkelnieuwe hotel aanstaande zou zijn.

Inmiddels liggen de kaarten iets anders. De Bentleys zijn er nog en ook de boot waarmee gasten worden rondgevaren, maar Wondergem is passé. Hij vertrok zoals dat dan heet ‘in goed overleg’ met eigenaar De Raad Bouw BV, die ‘niet helemaal tevreden’ was over de exploitatieresultaten van het luxe viersterrenhotel. Tja, een omzet van €4 miljoen voor een vijfsterrenhotel met 120 kamers is natuurlijk niet om vrolijk van te worden, zeker niet als je er net €32 miljoen in hebt geïnvesteerd.

Wondergem is vervangen door Rocco Lentze, afkomstig van Des Indes in Den Haag. Die gaat met een schone lei beginnen en verwacht voor 2003 alvast een omzetstijging van 25 procent. Voor de gasten verandert er niets, ze kunnen gewoon een ritje maken in een Bentley over de boulevard van Noordwijk aan Zee.

Telefoonnummer (071) 365 30 00
www.palacehotel.nl

98 (-) Alcazar Pleasure Village
2 vestigingen
€3,8 miljoen

Runner-up van vorig jaar, dit jaar nieuw in de Top-100. Waar sommige andere partycentra geheimzinnig doen over de cijfertjes, is Alcazar-eigenaar Jan van der Pligt een en al openheid. De omzet ligt op €3,8 miljoen, en dat is twee ton meer dan vorig jaar. Groei van het mega-partycentrum zit ’m volgens Van der Pligt in het aanbieden van verschillende thema’s en horecafaciliteiten.

Telefoonnummer (078) 676 40 00
www.alcazar.nl

99 (80) Noorder Dierenpark
6 outlets
€3,6 miljoen

Dat wij er heel af en toe ook wel eens naast zitten, blijkt uit de omzet van het Noorder Dierenpark in Emmen. Vorig jaar meldden we een omzet van €8,2 miljoen; maar dat was veel te optimistisch, liet het park ons weten. De horeca-omzet van het Noorder Dierenpark lag in 2002 op een kleine €3,6 miljoen, en geen cent meer. Twee jaar geleden opende Emmen een heus ecologisch restaurant net buiten de poort van het park. Het strak ingerichte restaurant mislukte jammerlijk. In Amsterdam kun je zoiets doen, maar blijkbaar niet in Emmen. Intussen is de gedurfde inrichting aangepast aan het doorsnee publiek: gezinnetjes met kinderen. Die eten steeds vaker hun eigen boterhammen op in de restaurants van het park zonder dat ze eruit worden gestuurd. Het Noorder Dierenpark is niet alleen de diervriendelijkste zoo van Nederland, maar ook de meest gastvrije.

Telefoonnummer (0591) 64 20 40
www.noorderdierenpark.nl

100 (-) Pasta Company
5 vestigingen
€ 3,5 miljoen

De consumentenbladen watertanden van Joris Scott en Wouter Lensink. De twee lanceerden hun Pasta Company in mei 1998 aan de haven in Scheveningen. De Haagsche Courant was jubelend en beloonde het bedrijf met een zelden vertoonde 9,5 voor prijs/kwaliteit. Van het onvolprezen consumentenblad ‘Lekker’ kreeg het een aanbeveling, en de ANWB vond het bedrijf een ledentip waard. In een mum van tijd was het dringen geblazen voor de driegangenmenuutjes van €12,50. De droom van Scott en Lensink: heel Zuid-Holland vol met Company-vlaggetjes. Inmiddels zijn er vier vestigingen van Pasta Company, plus één Lemongrass-restaurant.

De volgende stap is een Company in Leiden of Rotterdam. Een eigen vestiging welteverstaan. Want Scott en Lensink, beiden 30 jaar, geloven niet zo in franchise. Ze vrezen de verwatering van hun zo goed doordachte concept. Vooral Scott is een aanhanger van het Amerikaanse conceptdenken. Volgens hem is het uitdenken van horecaconcepten in de States tien jaar verder dan hier: ,,Altijd en overal is duidelijk wat je als gast kunt verwachten. Tot en met die plastic glimlach.’’

Scott voer jarenlang op Amerikaanse cruiseschepen en tussendoor volgde hij cursussen op de befaamde horeca-universiteit van Cornell, New York. Samen met scheepskameraad Lensink – ook die voer jarenlang op cruisers – vertaalde hij het Amerikaanse gedachtegoed naar een Nederlandse restaurantketen. Opvallend bijvoorbeeld is het ijzersterke beeldmerk en de naam. Hoewel sommige gasten nog wel eens in verwarring raken omdat ze eigenlijk een pizzeria verwachten. Dan hebben ze het mis, want een Pasta Company is beslist geen pizzahut. De keuken is een mix van Frans, Italiaans, Nederlands én Zuid-Mongools.

Dat laatste is meer een gimmick. Net als de namen van de gerechten. De kaart is opgesierd met fantasienamen als Scheveningse frisbee (pizza fruits de mer), Navratilova’s bezoek aan de haven (mediterraans vispotje) en ‘Jaap no hope Scheffer’ (pizza met gerookte zalm, rode uien en kappertjes). Het dessert d’Neanderthal (tiramisu met ijs) moet de gast met z’n handen eten. Naast het bord geen bestek, maar plastic wegwerphandschoentjes. ,,Mensen willen vermaakt worden’’, weet Scott. Dat ze de tiramisu aan het eind van een avond soms van de vloer en de wand moeten schrapen, nemen de verzinners ervan op de koop toe.

Het geheim van hun voordelige driegangenmenuutjes: een eigen opslagfaciliteit. Scott en Lensink kopen grote partijen in bij vleeshandel en visafslag. Dat levert ze tientallen procenten korting op. Vervolgens slaan ze het op in hun loods en passen ze razendsnel de menukaart aan op de ingekochte waar. De inkoopkosten liggen daardoor op een relatief lage 29 procent. Voor dit jaar maken de twee pas op de plaats. Vestiging nummer vijf wordt pas in 2004 verwacht. Als de bank een beetje mee wil werken tenminste. Want hoewel de twee in een paar jaar een ijzersterke naam hebben opgebouwd, weigert de bank deze goodwill te financieren. Die vraagt gewoon een solvabiliteit van 25 procent. Scott: ,,Voor een bank is twee zaken per jaar een sneltreinvaart.’’

Telefoonnummer (070) 354 11 19
www.pastacompany.nl