artikel

Caféwijn stelt teleur

Horeca

Wie café zegt denkt niet aan wijn. Bier of koffie zijn er meer gevraagde dranken. Voor de wijn op de plank is een lage inkoopprijs meestal belangrijker dan een goede smaak. De Nationale Huiswijncompetitie 2003 wees uit dat het slecht gesteld is met de huiswijn in het café.

De Nederlandse consument drinkt steeds meer wijn. Ook in het café. Toch is het met de kwaliteit van de huiswijnen in cafés en eetcafés droevig gesteld, meent Jan van Lissum. De directeur van The Wine and Food Association en organisator van de Nationale Huiswijncompetitie zegt: ‘Uit de cijfers blijkt dat eenderde van de wijnen geleverd aan cafés nog altijd bestaat uit eenvoudige, zoete Duitse wijnen. Is het geijkte ‘doet u mij maar een Moezelwijntje’ dan echt zo wijdverbreid? Blijkbaar is de gemiddelde cafébezoeker die wijn drinkt nog altijd te weinig kritisch en/of kwaliteitsbewust. Er valt kortom nog veel zendingswerk te verrichten.’

Volgens Van Lissum moet een goede caféwijn toegankelijk zijn voor iedereen; niet te droog, niet te vullend, geen scherpte kantjes hebben en vooral lekker wegdrinken. Oók in combinatie met bitterballen en sigarettenrook. En de wijn moet betaalbaar zijn. Voor de wijnen in eetcafés gelden dezelfde criteria, alleen moet deze wijn ook geschikt zijn om bij eenvoudige gerechten geserveerd te kunnen worden.

Aan deze criteria voldoen de wijnen van de twee winnaars in de categorie cafés en kroegen. De 2001 Pinot Blanc van café ’t Rozenknopje in Eindhoven werd winnaar in de categorie witte wijn. Café Boerke Verschuren uit Tilburg serveert de lekkerste rode wijn, een Merlot Solitude, Vin de Pays d’Oc, Henry Fessy.

Bij de eetcafés won Brasserie Tartufo uit De Bilt de hoofdprijs met de witte 2001 Domaine Lasseure du Haut, Vin de Pays des Côtes de Gascogne. Het Holland Casino in Utrecht schenkt de rode 2001 Merlot Bordeville, Vin de Pays d’Oc, en won daarmee de hoofdprijs bij de rode wijnen.

De Nederlandse consument drinkt steeds meer wijn. Ook in het café. Toch is het met de kwaliteit van de huiswijnen in cafés en eetcafés droevig gesteld, meent Jan van Lissum. De directeur van The Wine and Food Association en organisator van de Nationale Huiswijncompetitie zegt: ‘Uit de cijfers blijkt dat eenderde van de wijnen geleverd aan cafés nog altijd bestaat uit eenvoudige, zoete Duitse wijnen. Is het geijkte ‘doet u mij maar een Moezelwijntje’ dan echt zo wijdverbreid? Blijkbaar is de gemiddelde cafébezoeker die wijn drinkt nog altijd te weinig kritisch en/of kwaliteitsbewust. Er valt kortom nog veel zendingswerk te verrichten.’

Volgens Van Lissum moet een goede caféwijn toegankelijk zijn voor iedereen; niet te droog, niet te vullend, geen scherpte kantjes hebben en vooral lekker wegdrinken. Oók in combinatie met bitterballen en sigarettenrook. En de wijn moet betaalbaar zijn. Voor de wijnen in eetcafés gelden dezelfde criteria, alleen moet deze wijn ook geschikt zijn om bij eenvoudige gerechten geserveerd te kunnen worden.

Aan deze criteria voldoen de wijnen van de twee winnaars in de categorie cafés en kroegen. De 2001 Pinot Blanc van café ’t Rozenknopje in Eindhoven werd winnaar in de categorie witte wijn. Café Boerke Verschuren uit Tilburg serveert de lekkerste rode wijn, een Merlot Solitude, Vin de Pays d’Oc, Henry Fessy.

Bij de eetcafés won Brasserie Tartufo uit De Bilt de hoofdprijs met de witte 2001 Domaine Lasseure du Haut, Vin de Pays des Côtes de Gascogne. Het Holland Casino in Utrecht schenkt de rode 2001 Merlot Bordeville, Vin de Pays d’Oc, en won daarmee de hoofdprijs bij de rode wijnen.