artikel

Consument vraagt om voedselveiligheid

Horeca

Een huismerkproduct controleren van grondstof totdat het eindproduct in het winkelwagentje ligt. Supermarktorganisaties doen dat al jaren met hun private labels. Groothandelsorganisatie Horeca Food Group (Hfg) gaat datzelfde doen en wil zelfs nog een stap verder gaan. Hfg-directeur Henk Buysen is van mening dat ook cafetaria’s die de artikelen gebruiken bij de controle betrokken worden. In de eerste plaats om de voedselveiligheid te waarborgen, maar met als bijkomend voordeel dat dit positief doorwerkt op het imago van de cafetariabranche.

De keten beheersen van productie tot consumptie. Zodat snacks, sauzen en vetten gegarandeerd veilig zijn en voldoen aan bepaalde kwaliteitseisen. Dat is wat Buysen met het Hfg-huismerk Frappant wil. Na voedselschandalen zoals de dioxinecrisis vragen consumenten immers om zekerheid. Zij willen de garantie dat snacks die cafetariahouders voorschotelen veilig zijn. Supermarktketens zijn daar al jaren mee bezig, weet Buysen. ‘Die willen alle aansprakelijkheid uitsluiten. Daarvoor moet de hele productieketen gecontroleerd en beschreven worden. Zo worden fouten vrijwel uitgesloten. En als er onverhoopt toch eens iets mis gaat, is traceerbaar wie daarvoor verantwoordelijk is.’

Om zo’n zelfde garantie te bieden gaat Hfg in zee met de Nederlandse tak van SGS. Een bedrijf dat wereldwijd controlesystemen opzet en beheert voor onder meer supermarktketens. Middels zo’n controlesysteem ontstaat een door Hfg opgesteld eisenpakket waaraan een product moet voldoen. Op die wijze is de herkomst van de grondstoffen die de fabrikant gebruikt, bekend en geregistreerd. Ook worden recepturen van de huismerken vastgelegd. ‘Op dit moment maken huismerkleveranciers een snack zonder dat de receptuur bij ons bekend is’, vertelt Buysen. ‘We controleren alleen op smaak. Op dit moment ga ik er overigens vanuit dat producten veilig en kwalitatief goed zijn, omdat we alleen met gerenommeerde fabrikanten werken. Maar we willen zekerheid; we willen van A tot Z weten wat er met een product gebeurt. SGS moet daarvoor bij de fabrikanten een hygiëne- en HACCP-controle en een herkomstcontrole van de grondstoffen doen.

Een groot gedeelte van de keten heeft Hfg zelf al onder controle. Vanaf binnenkomst in het magazijn tot aan uitlevering aan de klant is een goede behandeling van de producten gegarandeerd. Zo zijn de groothandels HACCP-gecertificeerd en zijn vrijwel alle vrachtwagens waarmee wordt bezorgd uitgerust met apparatuur voor automatische temperatuurregistratie. ‘Maar ook dit gedeelte laten we door SGS nog eens doorlichten.’

Het opzetten van het systeem is een kostbare aangelegenheid. ‘Het zijn onze eigen merken. Dan moeten we ons ook als merkeigenaar gedragen. De fabrikanten van A-merken doen dat ook. Die contoleren echter tot aan de fabriekspoort. Wij willen verder gaan, tot aan de snackbar toe.’

Aan het gedeelte waar cafetariahouders aan mee kunnen doen zijn kosten verbonden. Deelname gebeurt op vrijwillige basis. ‘In eerste instantie willen we het beperkt houden tot twee of drie cafetaria’s per grossier.’ Buysen weet nog niet wat de kosten voor een deelnemend bedrijf zullen zijn. ‘We willen het niet op de prijs van onze producten zetten. De kosten moeten inzichtelijk zijn, daar vinden we wel een verdeelsleutel voor. Ik kan me voorstellen dat wij de helft van de kosten voor onze rekening nemen. Op termijn is het in ons voordeel als cafetaria’s goed bekend staan en als ons systeem bijdraagt aan een verbetering van het imago van de branche. Als cafetariahouders meer verkopen, doen wij dat ook.’

Certificaat
Om het imago te verbeteren moet er voor de deelnemende cafetaria’s een certificaat en eventueel promotiemateriaal komen. ‘Daarmee kunnen zij naar hun klanten communiceren dat in hun bedrijf de voedselveiligheid is gewaarborgd.’ Op termijn, als er voldoende cafetaria’s deelnemen, kan het zelfs tot een bepaald keurmerk uitgroeien, denkt Buysen. ‘Zo willen we dat dan wel kenbaar gaan maken.’ De cafetaria’s die het keurmerk willen voeren, zullen gecontroleerd worden. ‘We moeten waarborgen dat ook zij goed met het product omgaan en dat blijven doen. Het zal een soort hygiënecontrole worden en een administratieve controle op het naleven van de HACCP-regels. Maar we zullen ook kijken of zij de producten op de juiste wijze bereiden.’

Het uiteindelijke doel van Buysen is de private labels die Hfg voert tot een A-merk te maken zonder daar een A-merk prijs voor te vragen. ‘Nu zijn cafetariaproducten veelal anoniem. Wij willen ons huismerk een gezicht geven. Een kwaliteitslabel dat wordt herkend door de consument. Waardoor deze met een gerust hart de cafetaria durft te bezoeken.’

Feestje

Hfg laat het jubileum niet ongemerkt voorbijgaan. Het bedrijf houdt een actie voor al zijn afnemers. Cafetaria’s kunnen punten sparen bij afname van bepaalde producten (waaronder de huismerken). Daarmee maken zij kans op prijzen uit een totale pot ter waarde van €50.000. De prijzen variëren van geluidsapparatuur en dergelijke tot een mooie reis als superhoofdprijs.