artikel

De 100 grootste horecabedrijven van Nederland

Horeca

De vijfde editie van de Misset Horeca Top-100 kent enorme verschuivingen én een dramatische wisseling aan de top. Van der Valk, de voormalige risee van de vaderlandse horeca, is de nieuwe nummer één. McDonald’s, dat de afgelopen maanden voor het eerst in z’n geschiedenis ervoer wat het is om uit de gratie te zijn, moet een stapje terug doen. Ook in de rest van de Top zitten grote veranderingen.

Belangrijkste oorzaak voor de aardverschuivingen is het wegvallen van de cateraars. De cateringbranche is hèt succesverhaal in de food business en eiste de afgelopen jaren – terecht – veel aandacht op. Ook in dit blad. Vorig jaar bezetten Compass, Sodexho en Albron respectievelijk de derde, vierde en vijfde plaats in onze Top-100. Maar helaas voor deze toppers: catering is niet de core business van Misset Horeca. Dat zijn namelijk de cafés, restaurants en hotels van deze wereld. Een eerlijk is eerlijk: de cateraars hebben met Catering Magazine een eigen lijfblad van niveau. Hetzelfde geldt trouwens voor de snackjongens. Ook die hebben een eigen spreekbuis (Snackkoerier). Volgend jaar dus mogelijk geen fastfood meer in de Top-100.

Dat zeggen we natuurlijk niet alleen maar omdat we zo recht in de leer zijn. Pure luxe ligt aan deze beslissingen ten grondslag. Onze speurtocht naar het grote geld leverde namelijk flink wat nieuw bloed op. Zo raakte Hans Motké zijn geliefde laatste plek kwijt aan nieuwkomer de Pasta Company van Joris Scott en Wouter Lensink. Bovendien staat een handvol ondernemers in de wachtkamer: Ossenaar Pierre Vink, Nijmegenaar Steven Heijnen en restaurantketen Javaanse Jongens, om er een paar te noemen. Het wegvallen van de cateraars heeft wel tot gevolg dat de ondergrens is gedaald: lag die vorig jaar nog op €4,5 miljoen, dit jaar is dat een miljoen lager. De nieuwelingen kunnen qua omvang nu eenmaal niet op tegen de cateraars. Van de vijftien cateraars in de vorige Top-100 stonden er elf bij de eerste vijftig.

Belangrijkste oorzaak voor de aardverschuivingen is het wegvallen van de cateraars. De cateringbranche is hèt succesverhaal in de food business en eiste de afgelopen jaren – terecht – veel aandacht op. Ook in dit blad. Vorig jaar bezetten Compass, Sodexho en Albron respectievelijk de derde, vierde en vijfde plaats in onze Top-100. Maar helaas voor deze toppers: catering is niet de core business van Misset Horeca. Dat zijn namelijk de cafés, restaurants en hotels van deze wereld. Een eerlijk is eerlijk: de cateraars hebben met Catering Magazine een eigen lijfblad van niveau. Hetzelfde geldt trouwens voor de snackjongens. Ook die hebben een eigen spreekbuis (Snackkoerier). Volgend jaar dus mogelijk geen fastfood meer in de Top-100.

Dat zeggen we natuurlijk niet alleen maar omdat we zo recht in de leer zijn. Pure luxe ligt aan deze beslissingen ten grondslag. Onze speurtocht naar het grote geld leverde namelijk flink wat nieuw bloed op. Zo raakte Hans Motké zijn geliefde laatste plek kwijt aan nieuwkomer de Pasta Company van Joris Scott en Wouter Lensink. Bovendien staat een handvol ondernemers in de wachtkamer: Ossenaar Pierre Vink, Nijmegenaar Steven Heijnen en restaurantketen Javaanse Jongens, om er een paar te noemen. Het wegvallen van de cateraars heeft wel tot gevolg dat de ondergrens is gedaald: lag die vorig jaar nog op €4,5 miljoen, dit jaar is dat een miljoen lager. De nieuwelingen kunnen qua omvang nu eenmaal niet op tegen de cateraars. Van de vijftien cateraars in de vorige Top-100 stonden er elf bij de eerste vijftig.