artikel

De beoordeling

Horeca

Alle juryleden werken volgens een standaard beoordelingsformulier. De jury let op vijf belangrijke onderdelen: gastvrijheid sfeer en uitstraling hygiëne productbehandeling de ondernemer/kastelein Onder ieder thema zijn criteria geformuleerd waarop een bedrijf getoetst wordt. Scoort een criterium onvoldoende, dan krijgt het 0 punten, scoort het goed, krijgt het 1 punt. Is het onderdeel uitstekend verzorgd, dan […]

Alle juryleden werken volgens een standaard beoordelingsformulier. De jury let op vijf belangrijke onderdelen:

  • gastvrijheid
  • sfeer en uitstraling
  • hygiëne
  • productbehandeling
  • de ondernemer/kastelein

Onder ieder thema zijn criteria geformuleerd waarop een bedrijf getoetst wordt. Scoort een criterium onvoldoende, dan krijgt het 0 punten, scoort het goed, krijgt het 1 punt. Is het onderdeel uitstekend verzorgd, dan krijgt het bedrijf 2 punten. In totaal kan het bedrijf 100 punten verdienen. Aan de hand van alle uitslagen zal de ranglijst worden opgemaakt.

De voltalllig jury bestaat uit 16 leden;
links op de foto ziet u drie van hen
‘van het eerste uur’

Ondanks het bijna wetenschappelijk aandoende formulier, blijft het beoordelen van cafés is mensenwerk en dus subjectief. Dat moet vooral zo blijven. Cafés zijn huiskamers van de samenleving waarbij sfeer en gezelligheid de belangrijkste onderdelen zijn. Daarom zijn alle juryleden geselecteerd op grond van jarenlange ervaring in en met de cafésector. Zij kunnen al het kaf van het koren scheiden en hebben snel in de gaten of er sprake is van een incidentele fout of structurele missers.

Belangrijkste criterium in alle bezoeken is gastvrijheid. De jury zal zich altijd afvragen: kunnen wij dit café aanbevelen aan vrienden, familieleden en kennissen, aan vrouwen en mannen, aan jong en oud. En worden zij daar dan vriendelijk en correct geholpen tegen een goede prijs-kwaliteitverhouding? Zo ja, dan maakt het bedrijf kans opgenomen te worden in de TOP 100.