artikel

Kamers weg voor habbekrats

Horeca

De stunttarieven van vliegmaatschappijen – naar Londen voor 9 euro – krijgen navolging in de hotelindustrie. Ibis Hotels, onderdeel van Accor, neemt het voortouw en gaat in Nederland en België bij elkaar 10.000 overnachtingen weggeven voor één euro. Wie volgt?

Vooralsnog niemand, zo lijkt het, en eigenlijk is dat niet zo vreemd. Want de actie van Ibis kóst alleen maar geld. En voor zaken die niet direct centjes opleveren, krijg je in economisch zwaar weer nou eenmaal niet makkelijk de handen op elkaar.

Maar bij Ibis kennelijk dus wel. Sinds vorige week kunnen gasten in alle hotels van de keten in Nederland (negen vestigingen) en België (negentien vestigingen) op de zondagavonden voor één euro overnachten. De actie duurt tot en met augustus. Volgens Kees van Maaswaal, directeur Accor Economy Hotels Benelux, moeten we de stunttarieven vooral zien als een ludieke manier om potentiële gasten kennis te laten maken met het ‘succesvolle middenklasseproduct Ibis’.

Het is in ieder geval geen wanhoopsdaad in moeilijke tijden. Over de bezetting heeft de Nederlandse poot van Ibis namelijk geen klagen. 2002 was goed voor 84 procent. Weliswaar zijn de resultaten van het eerste kwartaal van dit jaar minder florissant, maar de vooruitzichten zijn volgens topman Van Maaswaal uitstekend. ‘Het gaat goed met ons, maar het kan altijd beter. Wij willen ons marktaandeel vergroten.’

Fileleed
Ibis ziet groeikansen in de nationale reismarkt. ‘De tijd is voorbij dat we bij vrienden en familie op de bank blijven slapen. Verder zie je dat mensen steeds vaker een weekendje weg gaan. En dan is er nog het fileleed dat Ibis in de kaart speelt. Mensen die op maandagochtend een afspraak hebben, willen liever niet vast komen te zitten in de ochtendspits en boeken zondagavond een hotel in de buurt.’

De 1 euro-actie geldt alleen voor de doorgaans zeer slappe zondagavonden, de rest van de week krijgt Ibis de kamers makkelijk gevuld met standaardtarieven. Kortingen, zoals hotels in het vier- en vijfsterrensegment die hanteren, zijn voor middenklasser Ibis geen alternatief.Ibis verdient niets aan de 1 euro-overnachtingen; het kost alleen maar geld. 11 euro per overnachting, en daarmee zijn schoonmaakkosten en zaken als energie gedekt. De totale actie kost Ibis 200.000 euro. Het is niet de eerste keer dat Ibis kamers voor een habbekrats weggeeft. Een paar jaar geleden stuntte de keten ook al met de tarieven; toen mocht de gast zelf bepalen wat hij betaalde.

Concurrent
Maik Willems van concurrent Bastion vindt het gestunt met prijzen door collega Van Maaswaal niet verstandig. ‘Kamers moeten een goede prijs opbrengen, daar moet je niet te veel aanzitten. Maar ik begrijp het wel hoor. Zondag is een slappe dag. Ook voor ons, ja, maar ik richt me liever op de dagen die wel goed gaan: maandag tot en met zaterdag.’

Vooralsnog niemand, zo lijkt het, en eigenlijk is dat niet zo vreemd. Want de actie van Ibis kóst alleen maar geld. En voor zaken die niet direct centjes opleveren, krijg je in economisch zwaar weer nou eenmaal niet makkelijk de handen op elkaar.

Maar bij Ibis kennelijk dus wel. Sinds vorige week kunnen gasten in alle hotels van de keten in Nederland (negen vestigingen) en België (negentien vestigingen) op de zondagavonden voor één euro overnachten. De actie duurt tot en met augustus. Volgens Kees van Maaswaal, directeur Accor Economy Hotels Benelux, moeten we de stunttarieven vooral zien als een ludieke manier om potentiële gasten kennis te laten maken met het ‘succesvolle middenklasseproduct Ibis’.

Het is in ieder geval geen wanhoopsdaad in moeilijke tijden. Over de bezetting heeft de Nederlandse poot van Ibis namelijk geen klagen. 2002 was goed voor 84 procent. Weliswaar zijn de resultaten van het eerste kwartaal van dit jaar minder florissant, maar de vooruitzichten zijn volgens topman Van Maaswaal uitstekend. ‘Het gaat goed met ons, maar het kan altijd beter. Wij willen ons marktaandeel vergroten.’

Fileleed
Ibis ziet groeikansen in de nationale reismarkt. ‘De tijd is voorbij dat we bij vrienden en familie op de bank blijven slapen. Verder zie je dat mensen steeds vaker een weekendje weg gaan. En dan is er nog het fileleed dat Ibis in de kaart speelt. Mensen die op maandagochtend een afspraak hebben, willen liever niet vast komen te zitten in de ochtendspits en boeken zondagavond een hotel in de buurt.’

De 1 euro-actie geldt alleen voor de doorgaans zeer slappe zondagavonden, de rest van de week krijgt Ibis de kamers makkelijk gevuld met standaardtarieven. Kortingen, zoals hotels in het vier- en vijfsterrensegment die hanteren, zijn voor middenklasser Ibis geen alternatief.Ibis verdient niets aan de 1 euro-overnachtingen; het kost alleen maar geld. 11 euro per overnachting, en daarmee zijn schoonmaakkosten en zaken als energie gedekt. De totale actie kost Ibis 200.000 euro. Het is niet de eerste keer dat Ibis kamers voor een habbekrats weggeeft. Een paar jaar geleden stuntte de keten ook al met de tarieven; toen mocht de gast zelf bepalen wat hij betaalde.

Concurrent
Maik Willems van concurrent Bastion vindt het gestunt met prijzen door collega Van Maaswaal niet verstandig. ‘Kamers moeten een goede prijs opbrengen, daar moet je niet te veel aanzitten. Maar ik begrijp het wel hoor. Zondag is een slappe dag. Ook voor ons, ja, maar ik richt me liever op de dagen die wel goed gaan: maandag tot en met zaterdag.’