artikel

Meinders-Groep eerste bbq-kampioen

Horeca

De Meinders-Groep mag zich de eerste nationaal barbecuekampioen cateringbedrijven noemen. De Amsterdamse partycateraar won de nieuwe wedstrijd, die wel enige nuancering behoeft, tijdens de Libelle Zomerweek op het Almeerderzand. Slechts vijf teams kruisten de degens met elkaar, die allen deelnamen op uitnodiging van organisator Carla de Nijs. Met de prijs is een geldbedrag gemoeid van 250 euro.

De Nijs, die dit jaar de Dutch Barbecue Organisation (DBA) en Remia als mede-organisatoren in de arm had genomen, wil er een jaarlijks terugkerend evenement van maken. Slagers en consumenten strijden al om de nationale titel in hun werkveld, dit jaar greep De Nijs haar netwerk aan om ook cateraars achter de barbecue te krijgen. Vijf partycateraars zagen een uitdaging in het nieuwe initiatief. Behalve de Amsterdamse winnaar waren dat Linthort Catering uit Twello, Catering Wolfs uit Berkel-Enschot, Partyservice Mengedé uit Breda en La Bottega Italiana uit Ulvenhout. Ze bereidden allen een viergangen menu. Een deskundige vakjury beoordeelde de gerechten, daarbij ondersteunt door willekeurige passanten.

Het menu van de Meinders-Groep (klik hier voor het menu) werd overall als beste beoordeeld. ‘We wisten niet wat we konden verwachten’, reageerde Wim Spierenburg, mede-eigenaar van de Meinders-Groep op de overwinning. ‘Het is een officiële wedstrijd. We hebben meegedaan om te kijken waar we staan, we konden ons meten met concurrenten. Dat is ons aardig gelukt!’

De tweede prijs was voor Linthorst Catering (150 euro), de derde plek ging naar Catering Wolfs (50 euro).

Meer dan vlees
Het wedstrijdaspect, de publiciteit en het tegemoetkomen aan de uitnodiging waren voor de partycateraars de redenen deel te nemen aan het nationaal kampioenschap. Winnaar Wim Spierenburg: ‘Barbecuen is voor ons pure entertainment. Het biedt geen extra culinaire mogelijkheden, het is gewoon een leuke activiteit om gasten te vermaken. Die gast wil iets meer en dat bieden wij ze. We gebruiken ook een kookeiland en doen veel aan wokken.’

Han van Haaster van Linthorst Catering ziet de wedstrijd vooral als een stukje promotie voor en van het bedrijf. ‘In het seizoen organiseren we een tot twee keer per week een barbecuefeest, maar onze doelgroep loopt hier niet. Ons belang zit vooral in de publiciteit, het lezen van de bedrijfsnaam in artikelen in de media. Daarnaast willen we ook het barbecuen promoten. We willen hier laten zien dat er meer gerechtkeuzes mogelijk zijn dan vlees.’

Ook Herman Mengedé, eigenaar van het gelijknamige bedrijf, vindt het belangrijk om het publiek te laten zien ‘dat er meer mogelijk is met een barbecue’. ‘We willen het algemeen denkniveau van de consument veranderen. Vooral om de barbecue heen zit veel inhoud. Bij Historical Flights in Gilze-Rijen bijvoorbeeld verzorgen wij in het seizoen gemiddeld twee keer per week een barbecue. Mensen gaan gezamenlijk barbecuen, maar willen daar een heel speciaal voor- en nagerecht bij.’

Dat speciale trekt opdrachtgevers ook naar La Bottega Italiana van Raffaele en Ugo Pavan. ‘Al onze producten zijn Italiaans en op ambachtelijk Italiaanse wijze bereid. We doen heel veel barbecuefeesten, vooral in de weekeinden.’

Het cateringbedrijf van Mark Wolfs (Wolfs Catering) is voortgekomen uit de slagerij van zijn vader. ‘Ik ben de activiteiten gaan uitbreiden met barbecuepartijen en later is daar partycatering bijgekomen. In het hoogseizoen verzorgen wij zo’n twintig barbecuen per week. De meeste zonder hulp van onze mensen.’

Uitslag:

Eerste prijs: Meinders-Groep Amsterdam
Tweede prijs: Linthorst Catering Twello
Derde prijs: Catering Wolfs Berkel-Enschot

Lekkerste voorgerecht: Linthorst Catering
Lekkerste tussengerecht: Meinders-Groep
Lekkerste hoofdgerecht: La Bottega Italiana
Lekkerste nagerecht: Partyservice Mengedé

De Nijs, die dit jaar de Dutch Barbecue Organisation (DBA) en Remia als mede-organisatoren in de arm had genomen, wil er een jaarlijks terugkerend evenement van maken. Slagers en consumenten strijden al om de nationale titel in hun werkveld, dit jaar greep De Nijs haar netwerk aan om ook cateraars achter de barbecue te krijgen. Vijf partycateraars zagen een uitdaging in het nieuwe initiatief. Behalve de Amsterdamse winnaar waren dat Linthort Catering uit Twello, Catering Wolfs uit Berkel-Enschot, Partyservice Mengedé uit Breda en La Bottega Italiana uit Ulvenhout. Ze bereidden allen een viergangen menu. Een deskundige vakjury beoordeelde de gerechten, daarbij ondersteunt door willekeurige passanten.

Het menu van de Meinders-Groep (klik hier voor het menu) werd overall als beste beoordeeld. ‘We wisten niet wat we konden verwachten’, reageerde Wim Spierenburg, mede-eigenaar van de Meinders-Groep op de overwinning. ‘Het is een officiële wedstrijd. We hebben meegedaan om te kijken waar we staan, we konden ons meten met concurrenten. Dat is ons aardig gelukt!’

De tweede prijs was voor Linthorst Catering (150 euro), de derde plek ging naar Catering Wolfs (50 euro).

Meer dan vlees
Het wedstrijdaspect, de publiciteit en het tegemoetkomen aan de uitnodiging waren voor de partycateraars de redenen deel te nemen aan het nationaal kampioenschap. Winnaar Wim Spierenburg: ‘Barbecuen is voor ons pure entertainment. Het biedt geen extra culinaire mogelijkheden, het is gewoon een leuke activiteit om gasten te vermaken. Die gast wil iets meer en dat bieden wij ze. We gebruiken ook een kookeiland en doen veel aan wokken.’

Han van Haaster van Linthorst Catering ziet de wedstrijd vooral als een stukje promotie voor en van het bedrijf. ‘In het seizoen organiseren we een tot twee keer per week een barbecuefeest, maar onze doelgroep loopt hier niet. Ons belang zit vooral in de publiciteit, het lezen van de bedrijfsnaam in artikelen in de media. Daarnaast willen we ook het barbecuen promoten. We willen hier laten zien dat er meer gerechtkeuzes mogelijk zijn dan vlees.’

Ook Herman Mengedé, eigenaar van het gelijknamige bedrijf, vindt het belangrijk om het publiek te laten zien ‘dat er meer mogelijk is met een barbecue’. ‘We willen het algemeen denkniveau van de consument veranderen. Vooral om de barbecue heen zit veel inhoud. Bij Historical Flights in Gilze-Rijen bijvoorbeeld verzorgen wij in het seizoen gemiddeld twee keer per week een barbecue. Mensen gaan gezamenlijk barbecuen, maar willen daar een heel speciaal voor- en nagerecht bij.’

Dat speciale trekt opdrachtgevers ook naar La Bottega Italiana van Raffaele en Ugo Pavan. ‘Al onze producten zijn Italiaans en op ambachtelijk Italiaanse wijze bereid. We doen heel veel barbecuefeesten, vooral in de weekeinden.’

Het cateringbedrijf van Mark Wolfs (Wolfs Catering) is voortgekomen uit de slagerij van zijn vader. ‘Ik ben de activiteiten gaan uitbreiden met barbecuepartijen en later is daar partycatering bijgekomen. In het hoogseizoen verzorgen wij zo’n twintig barbecuen per week. De meeste zonder hulp van onze mensen.’

Uitslag:

Eerste prijs: Meinders-Groep Amsterdam
Tweede prijs: Linthorst Catering Twello
Derde prijs: Catering Wolfs Berkel-Enschot

Lekkerste voorgerecht: Linthorst Catering
Lekkerste tussengerecht: Meinders-Groep
Lekkerste hoofdgerecht: La Bottega Italiana
Lekkerste nagerecht: Partyservice Mengedé