artikel

Toelichting op Forumdiscussie Stayokay Arnhem

Horeca

Dames en heren, Mijn toelichting op dit forum kent 4 onderdelen: 1. De toerist moet centraal staan.2. Wie is die toerist van morgen?3. Hoe functioneert de toeristische sector?4. Aanbeveling aan het forum. De toeristische ontwikkelingen zijn niet statisch. Dat geldt voor de toerist van nu en morgen.Geldt dat ook voor de sector zelf? De toerist […]

Dames en heren,

Mijn toelichting op dit forum kent 4 onderdelen:

1. De toerist moet centraal staan.
2. Wie is die toerist van morgen?
3. Hoe functioneert de toeristische sector?
4. Aanbeveling aan het forum.

De toeristische ontwikkelingen zijn niet statisch. Dat geldt voor de toerist van nu en morgen.
Geldt dat ook voor de sector zelf? De toerist van morgen slaat nieuwe wegen in.
· Welke?
· Wie is hij?
· Wat doet hij?
· Wat moet ik hem bieden?
· Hoe kan ik hem bereiken?
Het moge duidelijk zijn dat wij hem of haar centraal moeten stellen, want hij is de enige die geld in laatje brengt, wij kosten allemaal geld. Doen wij dat wel?

Natuurlijk bestaan er in onze sector ook dips, zoals in 1991 als gevolg van de 1e Golfoorlog en nu a.g.v. de Irak-oorlog, Sars en de slechte economische situatie.
Zeker is dat het toerisme weer zal gaan groeien.
Meer mensen zullen meer vakanties nemen; toenemende participatie, toenemende frequentie.
De omzet neemt toe, evenals de werkgelegenheid.
Van iedere Euro gaat uit iedere portemonnee van u en mij tien eurocent naar toerisme en recreatie.
Toerisme en samenleving gaan samen; toerisme werkt door in alle aspecten van onze maatschappij.
Zo kun je geen weg meer aanleggen zonder aan toerisme te denken. Maar doet iedereen dat wel?
Alle reden om eerst de toerist van morgen in beeld te krijgen.

De toerist is grillig en gewillig.
Hij is veel reizend en veel eisend.
De voor ons vertrouwde toerist zal straks niet meer bestaan.
De toerist in zijn algemeenheid evenmin, wel die toerist.
Hij is on line via internet.
De tracering via de A, B, C en D-categorie zal niet meer werken. U weet wel ingedeeld als gehuwd, 2 kinderen, hoogopgeleid en 3x modaal.
Alles loopt door elkaar heen.
Steeds minder van hetzelfde.
De “moment”-toerist komt er aan (vandaag besluiten, morgen pakken en overmorgen wegwezen).
De toerist wil wel vrijetijds guldens besteden aan reizen mits kwaliteit geboden.
Hij wordt meer en meer een doe-‘t-zelver. Wil zijn eigen vakantie samenstellen.

Welke trends mag men verwachten? Ik volg met enige aanpassing de 10 megatrends van de Amerikaanse trend voorspelster Faith Popcorn:

1. Veilig en geborgen: bescherm jezelf tegen de boze buitenwereld, huiselijk, ganzenborden is in en de gordijnen dicht;
2. Fantasie en avontuur: hang naar exotische hapjes en drankjes;
3. Luxe en pleziertjes: kleine hebbe-dingetjes, oog voor uitvoering en vorm;
4. Zelfontplooiing: hoe kom ik zelf goed uit de verf? Lukt mij dit niet dan heb ik nog mijn persoonlijke psychiater. Ik vind, ik wil, ik denk, ik geloof in iets en zet dus “greenpeace”op mijn poloshirt;
5. Waakzaam en kritisch: anti-bont, klachtenbereid, eerlijk duurt het langst, anti-zus en pro-zo;
6. Gezond en sportief: gezonde, natuurlijke activiteit, verleng het leven, vruchtensap, we joggen ons suf;
7. 99 Levens leiden (vaak met lange ij): opzij, opzij, opzij, ik heb vreselijke haast;
8. Idealen verwezenlijken: toekomst in het vizier, streven naar persoonlijke voldoening, carrière is niet alles wat telt, tevreden in je volkstuintje, terug van de Cote d’ Azur naar je doorzonkamer;
9. Oud (met een d) is “out” (met een t): als kinderen oud worden, doen als toen, plastische chirurgie, face lifts, die je in problemen brengt als de politie je naar je rijbewijs vraagt, “woofs” (well off old folks);
10. Verantwoord, ethisch en authentiek: zorg voor milieubehoud, natuurlijke produkten en hulp aan zwakkeren, oorspronkelijk echt is in.

Welke trend wordt bepalend of allemaal en hoe moet je daar mee omgaan?
Ik haal er één als voorbeeld uit.
Opzij, opzij, opzij, ik hen vreselijke haast.
Vanavond moet ik kiezen tussen schouwburg, wijkraad en badminton.
Morgenavond tussen Feyenoord – Ajax op de TV, bibliotheekboek uitlezen of vakantiefoto’s van 2 jaar geleden inplakken. Herkent u die?
Hoe blijf ik het jachtige leven de baas?
Met fax en telefoon op zak: Annie loopt met de buggie naar Albert Heijn, terwijl zij met het mobieltje moeder belt om te vragen hoe het met vader is, die even voor de zaak twee dagen op en neer naar New York is. Overigens moeder draait nog even een rondje bonte was met vernieuwde Persil tussen een partijtje tennis en een uur Nederlandse bijles aan buitenlanders, haar nieuwe baan nu de kinderen de deur uit zijn.
De vakantie is: tien dagen kamperen Veluwe, één week luxe hotel Rome, een weekeinde kuren in Arcen en enkele dagen fietsen vanuit het vernieuwde Stayokay hostel in Arnhem.
Veel lezen, veel zien, veel doen: op vakantie met de surfplank, de fietsen mee en vergeet je jogging-nikes niet.
Voor het aanbod: veel tips en variëteit.
De promotie boodschap: “wij hebben alles in overvloed en verscheidenheid. Dit moet je zeker ook doen. Er is zoveel te zien”.
Maar ondanks alle drukte wil de toerist wel zijn eigen vakantie samenstellen.

Dit horend leidt tot één conclusie: wat het voor u en mij zo moeilijk maakt, is dat de toerist niet in één trend onder te brengen is. Vandaag ben ik een ego-toerist en morgen een eco-toerist.

Wat ik wel weet is, dat mensen zullen blijven reizen. Reizen is namelijk overbodig en derhalve juist zo zinvol.
Hoeveel kilometers je ook aflegt, je komt nooit op jezelf voor te liggen.
Reizen is beter dan aankomen.
In folders is het altijd fijner dan in het echt.
De werkelijkheid is altijd te nat of te droog, te warm of te koud, te vuil of te schoon, te links of te rechts.
Er zit altijd wel een wesp in de ranja.

En toch blijven wij reizen ook in 2004.
Mensen reizen duizend en meer mijlen om thuis te kunnen vertellen dat de koffie daar 25 eurocent minder kost; in feite het beeld van:
The rich love low prices
The poor need low prices.

Wat ik ook zeker weet is dat de toerist van morgen anders is dan die van vandaag en nieuwe wegen in slaat.

En wat doet nu de toeristische sector? Is die bereid en in staat de traditionele paden te verlaten?
Als ik terug kijk naar de laatste 25 jaar dan heb ik mijn twijfels. Is er in die lange periode werkelijk iets veranderd?
Gelukkig zijn er goede uitzonderingen, maar over de hele linie beschouwd moet ik constateren: er is niet veel veranderd.

Promotie
· De brochures zien er nog steeds hetzelfde uit. Nog steeds produkt- en niet consument gericht. Nog steeds mooier dan de werkelijkheid en zij lijken allemaal op elkaar.
· De beurzen kennen geen innovaties. De vakantiebeurs in Utrecht van 2003 verschilde niets van die uit 1980. Hetzelfde geldt voor de ITB’s en WTM’s van deze wereld.
· Internet als nieuw medium heeft zijn intrede gedaan ook in de toeristische wereld, maar de websites zijn bijna allemaal product gericht opgezet.
· Er wordt door de sector nog steeds meer product dan consument gericht gedacht en gewerkt. Men is al gauw tevreden wanneer de toerist zegt: “het bed was goed, het eten redelijk en de prijs aanvaardbaar” in plaats van het aanbieden van een belevenis.
Distributie
· De reisbureaus werken nog steeds hetzelfde, alleen het commissie percentage is verlaagd.
· Het overgrote deel van de reisprogramma’s bestaan nog steeds uit vaste all-in arrangementen, terwijl de toerist van nu en zeker die van morgen zijn eigen vakantie wil samenstellen (vgl. de toenemende ontwikkeling in de huizenbouw, waar de toekomstige bewoner zijn eigen indeling kan maken).
Organisatie
· De VVV’s kennen nog steeds dezelfde problemen en maken nog steeds onderling en met anderen ruzie over dezelfde onderwerpen als 25 jaar geleden. Financiering geschiedt met de opbrengst van de VVV-geschenkbonnen maar het geld is kwijt. Veel negatieve energie die niet aangewend wordt voor de promotie van het toeristisch bedrijfsleven.
· De sector is onderling even verdeeld als vroeger en vormt geen eenheid. Ieder verhaal, presentatie, iedere beleidsnota staat nog steeds bol van de noodzaak tot samenwerking. De realiteit van toen en nu is anders.Dit geldt voor de koepelorganisaties, de intermediairs, de promotie organisaties en de bedrijven zelf.
· De overheden op alle niveaus voeren nog steeds een versnipperd beleid m.b.t. het toerisme en recreatie. Het voorwaarden scheppend beleid is in de afgelopen 25 jaar in toenemende mate regelgeving geworden en er zijn voor de ondernemers meer loketten gekomen. Hierdoor kan de aanbieder van het toeristisch product steeds minder ondernemer zijn.
Het toeristisch beleid van de overheid wisselt met het komen en gaan van nieuwe staatssecretarissen, gedeputeerden en wethouders.
· De koepelorganisaties munten uiten door sterke interne gerichtheid en zijn nog steeds bezig met het voorop stellen van het eigenbelang. Algemene regie en richting geven aan de sector ontbreekt. Zoveel hoofden zoveel zinnen.

Een somber beeld, een te somber beeld? Of een realistisch beeld?
Voor mij is in ieder geval duidelijk dat de sector en overheden daadwerkelijk moeten veranderen, willen zij de weg niet kwijt raken en dan uiteindelijk de slag om de toerist verliezen aan de concurrent.
Recentelijk verscheen het rapport “Beleef Nederland”, een doorkijk naar de toekomst opgesteld door de sector o.l.v. TRN. Dit geeft een breed overall beeld met soms een te hoog abstractie niveau.
Daarom lijkt het mij goed dat het forum zich eens buigt over de consequenties op lokaal niveau en dan toegesneden op de aspecten:
- thematische produktontwikkeling;
- distributie
- de organisatorische infrastructuur en special de rol en taak van de overheid.

Wat is uw mening?

Dames en heren,

Mijn toelichting op dit forum kent 4 onderdelen:

1. De toerist moet centraal staan.
2. Wie is die toerist van morgen?
3. Hoe functioneert de toeristische sector?
4. Aanbeveling aan het forum.

De toeristische ontwikkelingen zijn niet statisch. Dat geldt voor de toerist van nu en morgen.
Geldt dat ook voor de sector zelf? De toerist van morgen slaat nieuwe wegen in.
· Welke?
· Wie is hij?
· Wat doet hij?
· Wat moet ik hem bieden?
· Hoe kan ik hem bereiken?
Het moge duidelijk zijn dat wij hem of haar centraal moeten stellen, want hij is de enige die geld in laatje brengt, wij kosten allemaal geld. Doen wij dat wel?

Natuurlijk bestaan er in onze sector ook dips, zoals in 1991 als gevolg van de 1e Golfoorlog en nu a.g.v. de Irak-oorlog, Sars en de slechte economische situatie.
Zeker is dat het toerisme weer zal gaan groeien.
Meer mensen zullen meer vakanties nemen; toenemende participatie, toenemende frequentie.
De omzet neemt toe, evenals de werkgelegenheid.
Van iedere Euro gaat uit iedere portemonnee van u en mij tien eurocent naar toerisme en recreatie.
Toerisme en samenleving gaan samen; toerisme werkt door in alle aspecten van onze maatschappij.
Zo kun je geen weg meer aanleggen zonder aan toerisme te denken. Maar doet iedereen dat wel?
Alle reden om eerst de toerist van morgen in beeld te krijgen.

De toerist is grillig en gewillig.
Hij is veel reizend en veel eisend.
De voor ons vertrouwde toerist zal straks niet meer bestaan.
De toerist in zijn algemeenheid evenmin, wel die toerist.
Hij is on line via internet.
De tracering via de A, B, C en D-categorie zal niet meer werken. U weet wel ingedeeld als gehuwd, 2 kinderen, hoogopgeleid en 3x modaal.
Alles loopt door elkaar heen.
Steeds minder van hetzelfde.
De “moment”-toerist komt er aan (vandaag besluiten, morgen pakken en overmorgen wegwezen).
De toerist wil wel vrijetijds guldens besteden aan reizen mits kwaliteit geboden.
Hij wordt meer en meer een doe-‘t-zelver. Wil zijn eigen vakantie samenstellen.

Welke trends mag men verwachten? Ik volg met enige aanpassing de 10 megatrends van de Amerikaanse trend voorspelster Faith Popcorn:

1. Veilig en geborgen: bescherm jezelf tegen de boze buitenwereld, huiselijk, ganzenborden is in en de gordijnen dicht;
2. Fantasie en avontuur: hang naar exotische hapjes en drankjes;
3. Luxe en pleziertjes: kleine hebbe-dingetjes, oog voor uitvoering en vorm;
4. Zelfontplooiing: hoe kom ik zelf goed uit de verf? Lukt mij dit niet dan heb ik nog mijn persoonlijke psychiater. Ik vind, ik wil, ik denk, ik geloof in iets en zet dus “greenpeace”op mijn poloshirt;
5. Waakzaam en kritisch: anti-bont, klachtenbereid, eerlijk duurt het langst, anti-zus en pro-zo;
6. Gezond en sportief: gezonde, natuurlijke activiteit, verleng het leven, vruchtensap, we joggen ons suf;
7. 99 Levens leiden (vaak met lange ij): opzij, opzij, opzij, ik heb vreselijke haast;
8. Idealen verwezenlijken: toekomst in het vizier, streven naar persoonlijke voldoening, carrière is niet alles wat telt, tevreden in je volkstuintje, terug van de Cote d’ Azur naar je doorzonkamer;
9. Oud (met een d) is “out” (met een t): als kinderen oud worden, doen als toen, plastische chirurgie, face lifts, die je in problemen brengt als de politie je naar je rijbewijs vraagt, “woofs” (well off old folks);
10. Verantwoord, ethisch en authentiek: zorg voor milieubehoud, natuurlijke produkten en hulp aan zwakkeren, oorspronkelijk echt is in.

Welke trend wordt bepalend of allemaal en hoe moet je daar mee omgaan?
Ik haal er één als voorbeeld uit.
Opzij, opzij, opzij, ik hen vreselijke haast.
Vanavond moet ik kiezen tussen schouwburg, wijkraad en badminton.
Morgenavond tussen Feyenoord – Ajax op de TV, bibliotheekboek uitlezen of vakantiefoto’s van 2 jaar geleden inplakken. Herkent u die?
Hoe blijf ik het jachtige leven de baas?
Met fax en telefoon op zak: Annie loopt met de buggie naar Albert Heijn, terwijl zij met het mobieltje moeder belt om te vragen hoe het met vader is, die even voor de zaak twee dagen op en neer naar New York is. Overigens moeder draait nog even een rondje bonte was met vernieuwde Persil tussen een partijtje tennis en een uur Nederlandse bijles aan buitenlanders, haar nieuwe baan nu de kinderen de deur uit zijn.
De vakantie is: tien dagen kamperen Veluwe, één week luxe hotel Rome, een weekeinde kuren in Arcen en enkele dagen fietsen vanuit het vernieuwde Stayokay hostel in Arnhem.
Veel lezen, veel zien, veel doen: op vakantie met de surfplank, de fietsen mee en vergeet je jogging-nikes niet.
Voor het aanbod: veel tips en variëteit.
De promotie boodschap: “wij hebben alles in overvloed en verscheidenheid. Dit moet je zeker ook doen. Er is zoveel te zien”.
Maar ondanks alle drukte wil de toerist wel zijn eigen vakantie samenstellen.

Dit horend leidt tot één conclusie: wat het voor u en mij zo moeilijk maakt, is dat de toerist niet in één trend onder te brengen is. Vandaag ben ik een ego-toerist en morgen een eco-toerist.

Wat ik wel weet is, dat mensen zullen blijven reizen. Reizen is namelijk overbodig en derhalve juist zo zinvol.
Hoeveel kilometers je ook aflegt, je komt nooit op jezelf voor te liggen.
Reizen is beter dan aankomen.
In folders is het altijd fijner dan in het echt.
De werkelijkheid is altijd te nat of te droog, te warm of te koud, te vuil of te schoon, te links of te rechts.
Er zit altijd wel een wesp in de ranja.

En toch blijven wij reizen ook in 2004.
Mensen reizen duizend en meer mijlen om thuis te kunnen vertellen dat de koffie daar 25 eurocent minder kost; in feite het beeld van:
The rich love low prices
The poor need low prices.

Wat ik ook zeker weet is dat de toerist van morgen anders is dan die van vandaag en nieuwe wegen in slaat.

En wat doet nu de toeristische sector? Is die bereid en in staat de traditionele paden te verlaten?
Als ik terug kijk naar de laatste 25 jaar dan heb ik mijn twijfels. Is er in die lange periode werkelijk iets veranderd?
Gelukkig zijn er goede uitzonderingen, maar over de hele linie beschouwd moet ik constateren: er is niet veel veranderd.

Promotie
· De brochures zien er nog steeds hetzelfde uit. Nog steeds produkt- en niet consument gericht. Nog steeds mooier dan de werkelijkheid en zij lijken allemaal op elkaar.
· De beurzen kennen geen innovaties. De vakantiebeurs in Utrecht van 2003 verschilde niets van die uit 1980. Hetzelfde geldt voor de ITB’s en WTM’s van deze wereld.
· Internet als nieuw medium heeft zijn intrede gedaan ook in de toeristische wereld, maar de websites zijn bijna allemaal product gericht opgezet.
· Er wordt door de sector nog steeds meer product dan consument gericht gedacht en gewerkt. Men is al gauw tevreden wanneer de toerist zegt: “het bed was goed, het eten redelijk en de prijs aanvaardbaar” in plaats van het aanbieden van een belevenis.
Distributie
· De reisbureaus werken nog steeds hetzelfde, alleen het commissie percentage is verlaagd.
· Het overgrote deel van de reisprogramma’s bestaan nog steeds uit vaste all-in arrangementen, terwijl de toerist van nu en zeker die van morgen zijn eigen vakantie wil samenstellen (vgl. de toenemende ontwikkeling in de huizenbouw, waar de toekomstige bewoner zijn eigen indeling kan maken).
Organisatie
· De VVV’s kennen nog steeds dezelfde problemen en maken nog steeds onderling en met anderen ruzie over dezelfde onderwerpen als 25 jaar geleden. Financiering geschiedt met de opbrengst van de VVV-geschenkbonnen maar het geld is kwijt. Veel negatieve energie die niet aangewend wordt voor de promotie van het toeristisch bedrijfsleven.
· De sector is onderling even verdeeld als vroeger en vormt geen eenheid. Ieder verhaal, presentatie, iedere beleidsnota staat nog steeds bol van de noodzaak tot samenwerking. De realiteit van toen en nu is anders.Dit geldt voor de koepelorganisaties, de intermediairs, de promotie organisaties en de bedrijven zelf.
· De overheden op alle niveaus voeren nog steeds een versnipperd beleid m.b.t. het toerisme en recreatie. Het voorwaarden scheppend beleid is in de afgelopen 25 jaar in toenemende mate regelgeving geworden en er zijn voor de ondernemers meer loketten gekomen. Hierdoor kan de aanbieder van het toeristisch product steeds minder ondernemer zijn.
Het toeristisch beleid van de overheid wisselt met het komen en gaan van nieuwe staatssecretarissen, gedeputeerden en wethouders.
· De koepelorganisaties munten uiten door sterke interne gerichtheid en zijn nog steeds bezig met het voorop stellen van het eigenbelang. Algemene regie en richting geven aan de sector ontbreekt. Zoveel hoofden zoveel zinnen.

Een somber beeld, een te somber beeld? Of een realistisch beeld?
Voor mij is in ieder geval duidelijk dat de sector en overheden daadwerkelijk moeten veranderen, willen zij de weg niet kwijt raken en dan uiteindelijk de slag om de toerist verliezen aan de concurrent.
Recentelijk verscheen het rapport “Beleef Nederland”, een doorkijk naar de toekomst opgesteld door de sector o.l.v. TRN. Dit geeft een breed overall beeld met soms een te hoog abstractie niveau.
Daarom lijkt het mij goed dat het forum zich eens buigt over de consequenties op lokaal niveau en dan toegesneden op de aspecten:
- thematische produktontwikkeling;
- distributie
- de organisatorische infrastructuur en special de rol en taak van de overheid.

Wat is uw mening?