artikel

Campagne ‘speel bewust’ vereist medewerking ondernemer

Horeca

Entertainment dat niet meer uit horecagelegenheden weg te denken is, is de speelautomaat. De eenarmige bandieten zijn verdwenen, gokkasten met toeters en bellen kwamen ervoor in de plaats. Gokverslaving is gebleven. De speelautomatenbranche VAN roept horecaondernemers op om mee te werken aan de actie ‘Speel bewust in de Horeca’.

Campagne ‘speel bewust’ vereist medewerking ondernemer

De campagne loopt inmiddels enkele maanden en is bedoeld om spelers, en in mindere mate ook horecaondernemers, bewust te laten omgaan met kansspelautomaten. ‘We beseffen dat we een verdomd goed verhaal nodig hebben om de horecaondernemer lastig te vallen met wéér iets, terwijl hij of zij toch al zo veel te verduren heeft’, zegt Pierre de Jonge jr., speelautomatenexploitant en VAN-bestuurder. ‘Maar we kunnen niet zonder de horeca’, verzucht hij. De Jonge vindt dat er een parallel valt te trekken tussen zijn branche en de horeca. ‘We worden allebei geconfronteerd met telkens nieuwe regels. En ook wij draaien minder omzet, vorig jaar vijftien procent.’

De VAN heeft samen met de brancheorganisatie van de geestelijke gezondheidszorg, de GGZ, de campagne opgezet. Toon de Vos is als beleidsmedewerker verslavingszorg (‘inclusief kansspelverslaving’) aan de GGZ verbonden. Onder meer posters en viltjes brengen de actie in cafés en andere zaken onder de aandacht bij de spelers. ‘Het gaat in eerste instantie vooral om bewustwording bij spelers en horecaondernemers’, aldus De Vos. Van de 17.000 pakketten voor de horeca is 80 procent geaccepteerd. ‘De rest dacht waarschijnlijk dat het een kerstpakket was’, wordt er gelachen ten kantore van de VAN in Rosmalen.

Lachen
Toch valt er niet veel te lachen, want gokverslaving is een serieus probleem. Al is er de laatste jaren wel een daling te zien van het aantal probleemgokkers. ‘Minister Donner wil een onderzoek naar gokverslaving’, weet De Vos. ‘Als blijkt dat er een verschuiving is naar andere kansspelen, dan is het wijzen naar de speelautomaten in de horeca dus niet terecht’, stelt De Jonge fel.

Het zit hem bijzonder dwars dat de overheid de automatenbranche bombardeert met regels, en concurrenten als Holland Casino, de krasloterij en het sms-gokken welhaast ongemoeid laat. De VAN en de GGZ moeten het bij de campagne overigens zonder hulp van een horecaplatform stellen.

Dat de minimuminzet van een ouderwets kwartje naar twintig eurocent is gegaan ziet De Vos als ‘een inflatie-inhaalslag’ voor de automatenbranche. Waarbij exploitant De Jonge (uiteraard) heftig nee schudt. Wel is hij het eens als De Vos zegt: ‘Mensen bedenken steeds vaker ‘goh, gokken kost toch wel veel geld’. Al zullen de echte probleemgevallen altijd blijven. Maar daar richt de actie zich ook niet op.’‘Wij zijn er niet bij gebaat dat iemand lang achter een kast zit’, aldus De Jonge. ‘En de cafébaas ook niet, die ziet liever tien klanten over de vloer komen die snel wat in de kast gooien dan één persoon die juist heel veel besteedt.’Volgens verslavingsdeskundige De Vos zou ‘Speel bewust in de Horeca’ net zo’n impact moeten hebben als ‘Drank maakt meer kapot dan je lief is’. ‘De campagne is geslaagd als de horeca wakker is. En als we kunnen zeggen dat er in 2003 samenwerking is bewerkstelligd met een horecaplatform.’

Het zit erin dat ‘Speel bewust’ doorgaat, met waarschijnlijk een update. ‘Daarom is input van de horecaondernemer ook heel belangrijk’, aldus De Jonge. ‘Die weet het best hoe de actie beter of anders kan.’