artikel

De vrijheid van kamperen en de luxe van een goed restaurant

Horeca

Waanzinnig’, zegt een man tegen zijn vrouw bij de eerste aanblik van het mobiele restaurant op het erf van boer De Winter op Nisse (Zeeland). Ze schuiven aan op een brede houten bank in een van de vijf armen van het stervormige restaurant. Serveersters lopen over tafels om gasten te kunnen bedienen. Op die tafels liggen boerenmotief-theedoeken als servet. Het aanbevolen aperitief is ‘een lekker glaasje’ rosé. De zon gaat langzaam onder.

Het boerenleven moet terug in het hoofd van de Nederlanders. Dat is het doel van de stichting ‘Jaar van de Boerderij’, een initiatief van provincies, ministeries – waaronder Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen – en ‘Brussel’. Onder druk van milieueisen, ruimtetekort, oprukkende VINEX-locaties en in de vrije sector modieuze boerderettes op de plek van historische boerderijen, is de afgelopen vijftig jaar de helft van de oude boerenwoningen gesloopt.

De stichting wil dit jaar met muziek, theater, films, verhalenvertellers, tentoonstellingen, logeerpartijen, streekmarkten en culinaire uitspattingen op de boerderij de Nederlander weer warm maken voor alles wat de boer met zijn bedrijf te bieden heeft. Euro-Toques levert per provincie de gastkoks. Het motto van deze vereniging, ‘gebruik vooral vers, biologisch en regionaal’, sluit prima aan bij deze ambitie.

Streekmarkten
Afgelopen weekeinde deed de boerenwereldkeuken, die bestaat uit het mobiele restaurant, een boerenmarkt en kookdemonstraties, de provincie Zeeland aan. Een driegangenlunch kost €19,50 en een viergangendiner €45,-. Gastkoks zijn Bas Dierick, patron-cuisinier van restaurant Cadzandria in Cadzand, en Hassan Rezouga, patron-cuisinier van restaurant Balmoral in Sluis. Dierick. ‘Boeren kunnen niet zonder ons en wij kunnen niet zonder boeren. Ik ben sowieso een fan van regionale producten. Zeekraal, lamsoor, kaas, kreeft uit de Oosterschelde, asperges, lamsvlees – ik haal het allemaal rechtstreeks bij de producent.’

Nadeel van streekproducten vindt Dierick de vaak hoge prijs van deze ambachtelijk geproduceerde ingrediënten. ‘Maar ik heb wel een mooi verhaal voor mijn gasten. Geregeld vragen ze waar ik iets vandaan heb gehaald en vervolgens gaan ze het daar zelf kopen.’

Beenbrekend restaurant
Gastvrouw Maike Vernooij lacht op de vraag ‘wat de grootste bedieningsuitdaging in het restaurant is’. Vernooij’s bedrijf, Mobile Munchies, levert de bediening die met het culinaire circus meereist. Serveersters lopen via verschillende niveaus naar tafelhoogte om zo de gasten te kunnen bedienen. Het succesvolle en trendy architectenduo Marc en Nicole Maurer is verantwoordelijk voor het ontwerp. ‘Ergonomisch is dit restaurant een ramp. We hangen voortdurend voorovergebogen om mensen te kunnen bedienen. Maar ach, ik heb er een week over lopen vloeken en me vervolgens aangepast.’

Coördinerend chef-kok Dineau Jappie kijkt vanuit z’n keukenwagen naar het restaurant. ‘De uitdaging van het geheel is met gastkoks en amper voorbereiding een hoge kwaliteit neer te zetten. We hebben geen vriezers of uitgebreide koeling waar we op terug kunnen vallen. En het is voor mij leuk om steeds weer met andere koks te werken. Ik heb nu drie keer sabayon op het menu gehad en drie verschillende bereidingswijzen gezien.’

Kijk voor een overzicht van alle activiteiten op www.jaarvandeboerderij.nl. Dé manier om in aanraking te komen met boeren die hun ambachtelijk geproduceerde waren – zoals kaas, vlees en groenten – rechtstreeks aan de horeca verkopen.