artikel

En Verre: trendy wijnbar in Rotterdams pakhuis

Horeca

In de kelder van een fraai gerestaureerd pakhuis in no-nonsense stad Rotterdam rijpt een bourgondisch horecaconcept, geïnspireerd op de trendy wijnbars van Barcelona. De naam: En Verre. Gasten kunnen er liefst 200 wijnen per glas bestellen. De flessen liggen, gesorteerd op druivenras, in een gigantische kast die zich als een visuele wijnkaart langs de wand uitstrekt. Heel mooi, maar is met zoveel open wijnen de gootsteen niet de grootste klant?

En Verre: trendy wijnbar in Rotterdams pakhuis

Wijnbar En Verre ligt verscholen in het Westelijk Handelsterrein, een uit 1894 daterend pakhuizencomplex in het Scheepvaartkwartier. Na grondige renovatie herbergt het rijksmonument sinds vorig jaar over twee verdiepingen horeca, luxe winkels en kunstgaleries. En Verre beschikt over de benedenverdieping van Pakhuis 6, in de voormalige kelders.

De wijnbar is een project van Rob Hulst (wijnhandelaar) en Mark Koster (eigenaar detacheringsbureau). Op de achtergrond opereren hun partners Renee Hulst en Jeanette van Stijn, die beiden aan de Hotelschool in Den Haag studeerden.

Met bedrijfsleider Martin Küpers haalden de ondernemers een zeer ervaren horecaman met grote wijnkennis binnen. Hij werkte als oberkelner onder meer bij diverse Bilderberg Hotels (Speulderbos, Parkhotel, Chateau Holtmühle), Holiday Inn en Engels in Rotterdam en was vennoot in een wijngroothandel.

Strak en warm
Projectontwikkelaar The Interbuilding Company, eigenaar van het complex, benaderde Rob en Mark met het idee om ‘iets met wijn te doen’ in een van de 36 pakhuizen. De ondernemers waren direct gecharmeerd van de locatie: ‘Met passie voor wijn als uitgangspunt leek ons dit een ideale stek voor een on-Nederlands concept. We lieten ons inspireren door eigentijdse wijnbars in Barcelona. Strak, maar warm en vriendelijk ingericht. Met een grote selectie kwaliteitswijnen per glas. We willen de gasten de wijn laten beleven: kijken, ruiken, proeven, genieten. En daarbij lekkere tapas serveren.’

De ondernemers kregen het pakhuis opgeleverd met zware houten balken tegen het plafond, stenen muren en glazen voorpui. Ze gaven een ontwerper opdracht de ruimte eigentijds in te richten, met een enorme wijnkast als eyecatcher.

Tegen de andere lange wand staan zitjes, midden in de ruimte hoge proeftafels. De bar staat direct links bij de ingang. De buizen van het klimaatsysteem geven samen met balken, muren en de oude ontluchtingsroosters die als achterwand fungeren de wijnbar industriële accenten.

Breed aanbod
En Verre schotelt de gasten een breed assortiment voor; 220 wijnen, waarvan 200 per glas zijn te bestellen. De overige 20 zijn de zeer exclusieve.Martin Küpers: ‘We sorteren op druivenras. Het smaaksegment bepaalt vaker dan land of regio van herkomst de voorkeur van de gast. We kunnen zo bijvoorbeeld ook diverse chardonnay-, tempranillo- of semillonwijnen uit verschillende regio’s naast elkaar laten proeven. Onze medewerkers bewegen zich als wandelende wijndatabanken tussen het publiek. Ze beschikken allemaal over het SVH Wijncertificaat of leren daarvoor en weten de weg in alle wijnnaslagwerken.’

De wijnbar schenkt flinke glazen. Vijf uit een fles. In ieder glas is een schenkstreepje gegraveerd, zodat over hoeveelheden geen discussie kan ontstaan.Een fles kost zonder uitzondering vijfmaal de glasprijs. De wijnen zijn ingedeeld in vier prijsklassen: €2,50 tot €4, €4-€7,50, €7.50-€12 en €12-€14,50. Küpers: ‘We richten ons op een brede doelgroep: van de onervaren wijndrinker die voor een allemansvriend komt tot de wijnfanaat die speurt naar bijzondere smaken. Maar we houden ook rekening met het drinkmoment. Tijdens een bedrijfsborrel bestelt iemand bijvoorbeeld een jonge, soepele Chileense wijn, terwijl hij tijdens een proeverij die bijzondere Mouton Rotchild 1986 wil proberen.’

In de gootsteen
In de eerste maanden na de opening in september 2002 verdwenen regelmatig resten wijn in de gootsteen. Het risico van zo’n grote collectie open wijnen. Inmiddels is dat probleem onder controle.

‘We sturen tijdens de verkoop. Als iemand een niet-Franse cabernet sauvignon wil proeven, kijken we eerst welke flessen open staan. Bestelt een gast een proefarrangement (bijv. meerdere wijnen van een druivenras) dan oefenen we ook invloed uit.’

Maar de beste vondst is de Rotterdamse Kliekjesavond. Elke woensdag zet En Verre de geopende flessen die niet meer zo lang houdbaar zijn op de proeftafel. Tien rode en tien witte tegelijk. Als een fles leeg is, vervangt Martin die door een andere. ‘Gasten betalen €17,50 per persoon voor de Kliekjesavond, inclusief hapjes. Voor hen een aantrekkelijke prijs, voor ons de kans onnodig wijnverlies te voorkomen.’

Hoe weet de bedrijfsleider welke wijnen de gast op de Kliekjesavond krijgt voorgezet? Lachend: ‘Op mijn schouders rust de zware taak twee keer per week alle open flessen na te proeven. Ik bepaal op die momenten welke wijnen woensdag op de proeftafel komen.’

Creativiteit
Eigenaren en bedrijfsleider stoppen veel creativiteit in het concept. Een wijnbar is geen gemeengoed in de Nederlandse horecacultuur, dus de gast moet elke keer verleid worden tot een bezoek. Bijvoorbeeld met de ‘Wijn van de maand’. Aan de hand van een thema (druivenras, land, regio) selecteren ze zes of acht wijnen die voor een speciale prijs te koop zijn. Met tafelkaartjes en via de website brengen ze het thema onder de aandacht. Mark Koster verwacht dat het aprilthema Chili goed is voor verkoop van 400 tot 500 flessen.

Hij verwacht dat in de wijnbar een omzet van €400.000 haalbaar is. Misschien dit jaar, anders zeker in 2004 als de massa het vernieuwde Westelijke Handelsterrein heeft ontdekt. De reacties zijn positief, gasten keren terug en ook het jongere publiek ontdekt En Verre. ‘In onze plannen rekenden we op de doelgroep 35+, maar ook twintigers lopen hier vaak binnen. Voor ons het bewijs dat wijn, en dus ook een wijnbar, toekomst heeft in Nederland. We ontwikkelen daarom nu al plannen om over enige tijd En Verre als franchiseconcept in de markt te zetten.’

Wijnbar En Verre ligt verscholen in het Westelijk Handelsterrein, een uit 1894 daterend pakhuizencomplex in het Scheepvaartkwartier. Na grondige renovatie herbergt het rijksmonument sinds vorig jaar over twee verdiepingen horeca, luxe winkels en kunstgaleries. En Verre beschikt over de benedenverdieping van Pakhuis 6, in de voormalige kelders.

De wijnbar is een project van Rob Hulst (wijnhandelaar) en Mark Koster (eigenaar detacheringsbureau). Op de achtergrond opereren hun partners Renee Hulst en Jeanette van Stijn, die beiden aan de Hotelschool in Den Haag studeerden.

Met bedrijfsleider Martin Küpers haalden de ondernemers een zeer ervaren horecaman met grote wijnkennis binnen. Hij werkte als oberkelner onder meer bij diverse Bilderberg Hotels (Speulderbos, Parkhotel, Chateau Holtmühle), Holiday Inn en Engels in Rotterdam en was vennoot in een wijngroothandel.

Strak en warm
Projectontwikkelaar The Interbuilding Company, eigenaar van het complex, benaderde Rob en Mark met het idee om ‘iets met wijn te doen’ in een van de 36 pakhuizen. De ondernemers waren direct gecharmeerd van de locatie: ‘Met passie voor wijn als uitgangspunt leek ons dit een ideale stek voor een on-Nederlands concept. We lieten ons inspireren door eigentijdse wijnbars in Barcelona. Strak, maar warm en vriendelijk ingericht. Met een grote selectie kwaliteitswijnen per glas. We willen de gasten de wijn laten beleven: kijken, ruiken, proeven, genieten. En daarbij lekkere tapas serveren.’

De ondernemers kregen het pakhuis opgeleverd met zware houten balken tegen het plafond, stenen muren en glazen voorpui. Ze gaven een ontwerper opdracht de ruimte eigentijds in te richten, met een enorme wijnkast als eyecatcher.

Tegen de andere lange wand staan zitjes, midden in de ruimte hoge proeftafels. De bar staat direct links bij de ingang. De buizen van het klimaatsysteem geven samen met balken, muren en de oude ontluchtingsroosters die als achterwand fungeren de wijnbar industriële accenten.

Breed aanbod
En Verre schotelt de gasten een breed assortiment voor; 220 wijnen, waarvan 200 per glas zijn te bestellen. De overige 20 zijn de zeer exclusieve.Martin Küpers: ‘We sorteren op druivenras. Het smaaksegment bepaalt vaker dan land of regio van herkomst de voorkeur van de gast. We kunnen zo bijvoorbeeld ook diverse chardonnay-, tempranillo- of semillonwijnen uit verschillende regio’s naast elkaar laten proeven. Onze medewerkers bewegen zich als wandelende wijndatabanken tussen het publiek. Ze beschikken allemaal over het SVH Wijncertificaat of leren daarvoor en weten de weg in alle wijnnaslagwerken.’

De wijnbar schenkt flinke glazen. Vijf uit een fles. In ieder glas is een schenkstreepje gegraveerd, zodat over hoeveelheden geen discussie kan ontstaan.Een fles kost zonder uitzondering vijfmaal de glasprijs. De wijnen zijn ingedeeld in vier prijsklassen: €2,50 tot €4, €4-€7,50, €7.50-€12 en €12-€14,50. Küpers: ‘We richten ons op een brede doelgroep: van de onervaren wijndrinker die voor een allemansvriend komt tot de wijnfanaat die speurt naar bijzondere smaken. Maar we houden ook rekening met het drinkmoment. Tijdens een bedrijfsborrel bestelt iemand bijvoorbeeld een jonge, soepele Chileense wijn, terwijl hij tijdens een proeverij die bijzondere Mouton Rotchild 1986 wil proberen.’

In de gootsteen
In de eerste maanden na de opening in september 2002 verdwenen regelmatig resten wijn in de gootsteen. Het risico van zo’n grote collectie open wijnen. Inmiddels is dat probleem onder controle.

‘We sturen tijdens de verkoop. Als iemand een niet-Franse cabernet sauvignon wil proeven, kijken we eerst welke flessen open staan. Bestelt een gast een proefarrangement (bijv. meerdere wijnen van een druivenras) dan oefenen we ook invloed uit.’

Maar de beste vondst is de Rotterdamse Kliekjesavond. Elke woensdag zet En Verre de geopende flessen die niet meer zo lang houdbaar zijn op de proeftafel. Tien rode en tien witte tegelijk. Als een fles leeg is, vervangt Martin die door een andere. ‘Gasten betalen €17,50 per persoon voor de Kliekjesavond, inclusief hapjes. Voor hen een aantrekkelijke prijs, voor ons de kans onnodig wijnverlies te voorkomen.’

Hoe weet de bedrijfsleider welke wijnen de gast op de Kliekjesavond krijgt voorgezet? Lachend: ‘Op mijn schouders rust de zware taak twee keer per week alle open flessen na te proeven. Ik bepaal op die momenten welke wijnen woensdag op de proeftafel komen.’

Creativiteit
Eigenaren en bedrijfsleider stoppen veel creativiteit in het concept. Een wijnbar is geen gemeengoed in de Nederlandse horecacultuur, dus de gast moet elke keer verleid worden tot een bezoek. Bijvoorbeeld met de ‘Wijn van de maand’. Aan de hand van een thema (druivenras, land, regio) selecteren ze zes of acht wijnen die voor een speciale prijs te koop zijn. Met tafelkaartjes en via de website brengen ze het thema onder de aandacht. Mark Koster verwacht dat het aprilthema Chili goed is voor verkoop van 400 tot 500 flessen.

Hij verwacht dat in de wijnbar een omzet van €400.000 haalbaar is. Misschien dit jaar, anders zeker in 2004 als de massa het vernieuwde Westelijke Handelsterrein heeft ontdekt. De reacties zijn positief, gasten keren terug en ook het jongere publiek ontdekt En Verre. ‘In onze plannen rekenden we op de doelgroep 35+, maar ook twintigers lopen hier vaak binnen. Voor ons het bewijs dat wijn, en dus ook een wijnbar, toekomst heeft in Nederland. We ontwikkelen daarom nu al plannen om over enige tijd En Verre als franchiseconcept in de markt te zetten.’