artikel

Hang the dj?

Horeca

The Smiths zongen treiterend ‘Hang the dj’ in hun nummer Panic. De reden voor het opruiende zinnetje? ‘Because the music he’s playing says nothing to me about my life’. Het is de andere kant opgegaan; de discjockey werd niet gehangen aan de hoogste boom, maar groeide uit tót de hoogste boom. Mateloos populair, sfeerbepalend en vaak omzetgenerator. Entertainment X-tra stelt telkens een dj centraal. Als trendsetter of -watcher stellen we zijn of haar mening zeer op prijs. Deze keer de zelfverklaard medegrondlegger van de vaderlandse housescene, Rob Boskamp.

Je valt eigenlijk, via bijvoorbeeld jouw remixen op radiozender 3FM, pas de laatste jaren op, how come?!‘
Hoewel 42 ben ik geen laatbloeier, want ik draaide al vanaf m’n zeventiende. Dat ik de laatste jaren ben opgevallen ligt enerzijds aan het toegenomen sterrendom van de dj in het algemeen. Anderzijds omdat ik veel werd gevraagd voor disco en danceclassics feestjes. Maar samen met Eddy de Clerq en Joost van Bellen was ik eigenlijk de grondlegger van de housescene in Nederland.’

Grondlegger van de housescene, dat klinkt stoer.‘
Dat dankte ik vooral aan het feit dat ik vertegenwoordiger was van West Side Records, die veel houseplaten uit Chicago importeerde. Daar zaten ook de groten der aarden tussen: Kevin Saunderson, Jesse Saunders en Farley Jackmaster Funk. Heb ik ook mee gedraaid. Bovendien was ik huisleverancier van de Roxy, dé housetent toen. Ik ben niet zo bekend geworden als Eddy en Joost, omdat ik op een gegeven moment wilde trouwen en kinderen krijgen. Maar ik draaide toen wel twee, drie keer per week.’

En nu mag je weer, mede vanwege de populaire disco?‘
Het kroost is nu groot genoeg in ieder geval. Als ik disco draai heeft mijn leeftijd een voordeel. Dat geldt ook voor leeftijdsgenoten als Alex van Oostrom en Ben Liebrand. Wij weten wat er toen leefde en dat kunnen we nu weer projecteren, bovendien hebben we de originele platen van die tijd nog. Het begon eigenlijk een jaar of vijf geleden weer te lopen toen ik de ene na de andere boeking kreeg voor bruiloften. Daarna volgden de succesvolle zondagmiddagen met discomuziek in De Club in Amsterdam.’

Je platencollectie moet enorm zijn.‘
Ik heb thuis zo’n 40.000 platen en rond de 9.000 cd’s. Er zijn er die nog meer hebben, René de Leeuw, voormalige baas van Radio Decibel en dj Cassie 6. Die heeft zelfs moeten verhuizen vanwege de grootte van de platencollectie.’

Is disco je enige ding?‘
Nee, want ik ben dansliefhebber in de meest brede zin van het woord. Ik draai bijvoorbeeld ook latin-house en andere housestijlen. Ik ben gewoon niet voor één gat te vangen. Met één stijl ben je al snel uitgescheten. Al zal ik niet snel Nirvana draaien, want het moet wel dansbaar zijn.’

Wordt de allround dj de trend?‘
Ik denk het wel. Ja, net als 25 jaar geleden moet de dj bijna alle stijlen aan kunnen. House segmenteert zich steeds verder, maar er zal in de muziek nooit meer een echte verandering komen. Alles is al gedaan.’

Je valt eigenlijk, via bijvoorbeeld jouw remixen op radiozender 3FM, pas de laatste jaren op, how come?!‘
Hoewel 42 ben ik geen laatbloeier, want ik draaide al vanaf m’n zeventiende. Dat ik de laatste jaren ben opgevallen ligt enerzijds aan het toegenomen sterrendom van de dj in het algemeen. Anderzijds omdat ik veel werd gevraagd voor disco en danceclassics feestjes. Maar samen met Eddy de Clerq en Joost van Bellen was ik eigenlijk de grondlegger van de housescene in Nederland.’

Grondlegger van de housescene, dat klinkt stoer.‘
Dat dankte ik vooral aan het feit dat ik vertegenwoordiger was van West Side Records, die veel houseplaten uit Chicago importeerde. Daar zaten ook de groten der aarden tussen: Kevin Saunderson, Jesse Saunders en Farley Jackmaster Funk. Heb ik ook mee gedraaid. Bovendien was ik huisleverancier van de Roxy, dé housetent toen. Ik ben niet zo bekend geworden als Eddy en Joost, omdat ik op een gegeven moment wilde trouwen en kinderen krijgen. Maar ik draaide toen wel twee, drie keer per week.’

En nu mag je weer, mede vanwege de populaire disco?‘
Het kroost is nu groot genoeg in ieder geval. Als ik disco draai heeft mijn leeftijd een voordeel. Dat geldt ook voor leeftijdsgenoten als Alex van Oostrom en Ben Liebrand. Wij weten wat er toen leefde en dat kunnen we nu weer projecteren, bovendien hebben we de originele platen van die tijd nog. Het begon eigenlijk een jaar of vijf geleden weer te lopen toen ik de ene na de andere boeking kreeg voor bruiloften. Daarna volgden de succesvolle zondagmiddagen met discomuziek in De Club in Amsterdam.’

Je platencollectie moet enorm zijn.‘
Ik heb thuis zo’n 40.000 platen en rond de 9.000 cd’s. Er zijn er die nog meer hebben, René de Leeuw, voormalige baas van Radio Decibel en dj Cassie 6. Die heeft zelfs moeten verhuizen vanwege de grootte van de platencollectie.’

Is disco je enige ding?‘
Nee, want ik ben dansliefhebber in de meest brede zin van het woord. Ik draai bijvoorbeeld ook latin-house en andere housestijlen. Ik ben gewoon niet voor één gat te vangen. Met één stijl ben je al snel uitgescheten. Al zal ik niet snel Nirvana draaien, want het moet wel dansbaar zijn.’

Wordt de allround dj de trend?‘
Ik denk het wel. Ja, net als 25 jaar geleden moet de dj bijna alle stijlen aan kunnen. House segmenteert zich steeds verder, maar er zal in de muziek nooit meer een echte verandering komen. Alles is al gedaan.’