artikel

Consequenties kinderclub zijn niet kinderachtig

Horeca

Tip1 voor wie een kidsclub in zijn cafetaria of ijssalon opricht: denk na over de mogelijke gevolgen. Dat geeft Angela Rikken van Cafetaria Rikken uit Bredeweg haar collega’s mee. Haar kinderclub is bijna te succesvol. ‘We hebben 270 leden en daar gaat heel wat tijd in zitten.

Consequenties kinderclub zijn niet kinderachtig

Dat het zo’n vaart zou lopen had Rikken aanvankelijk niet gedacht. ‘Mij leek zo’n club een prima manier van klantbinding en een stimulans om het aantal bezoeken aan de cafetaria te verhogen. We zijn een echte buurtcafetaria die al drie generaties bestaat. We kennen negentig procent van al onze klanten dus van haver tot gort. Kinderen zijn altijd een belangrijke doelgroep voor ons geweest, daar trek je ook ouders mee. “Honderd leden zou mooi zijn, dachten we. Het werden er snel meer.’

Dat kwam ten eerste doordat de Rikken en haar personeel zelf actief de club promootte. ‘We spraken klanten en kinderen aan. Klanten die net een kindje hadden gekregen, gaven we in de zaak al een formulier mee. Daarnaast bleek er veel mond-tot-mond reclame te zijn. Vriendjes en vriendinnetjes van clubleden, spraken hun ouders aan dat ze ook lid wilden worden. Daardoor hebben we ook nieuwe klanten gekregen.’

Rikken merkt dat dit aantal ook wel zo’n beetje de top is. ‘Het levert echt enorm veel werk op. Je moet altijd bijhouden welk kind wanneer jarig is en zorgen dat ze op tijd het kaartje in de bus krijgen. Ik maak die kaartjes meestal klaar in mijn loze uurtje. Op de enveloppen schrijf ik wanneer ze op de post moeten. Ik heb ze soms wel eens zelf moeten bezorgen, maar tot dusver is er nog geen kaartje te laat aangekomen.’Tegen inlevering van een gedeelte van de kaart, krijgen de kinderen een verassing. Dat proberen we jaarlijks te veranderen, anders wordt het voor kinderen die lang lid zijn saai. Zo hebben we een jaar lang smulboxen weggegeven en jaar ijsjes. Vaak komen ouderen met de kinderen mee en die bestellen dan ook wat. Het werkt dus.’

Rikken houdt acties en minimaal één activiteit voor de kinderen. ‘Het eerste jaar kwam Sinterklaas op bezoek en het tweede jaar de kerstman. Door die afwisseling hou je het voor de kinderen spannend en bouw je geen verwachtingspatroon op. Als je elk jaar de Sint laat komen, verwachten klanten dat op den duur van je.’

Up-to-date
De internetsite heeft ook een belangrijke functie binnen de kinderclub van Rikken. De vriend van Angela Rikken, Harm Beumer verzorgt de internetsite van de cafetaria. ‘De site is niet gelikt, maar wel up-to-date.’ Kom, kom niet al te bescheiden. Gemiddeld 230 bezoekers per maand, geen slechte score voor een cafetariasite. Harm Beumer: ‘Het belangrijkste is naar mijn mening dat je een site bijhoudt en toegevoegde waarde heeft. Zet dus niet alleen de naam van een nieuwe snack op de site, maar plaats ook een foto en omschrijf wat het product is. Dat geldt ook voor het gedeelte van de kinderhoek, voegt nieuwe dingen toe en verander eens iets.’

De kinderclub heeft een belangrijke plaats op www.cafetariarikken.nl. Er is een aparte virtuele hoek voor ingericht met informatie, verslagen van activiteiten, kleurplaten, verjaardagskalender en spelletjes. Ook worden nieuwe leden genoemd op de site. ‘Zo moeilijk is het niet om zo’n site in elkaar te zetten’, vertelt Beumer. ‘De verjaardagskalender houdt zelf bij wie wanneer jarig is. Je moet alleen op tijd de nieuwe namen invoeren.’

Als de kinderen 10 jaar worden, worden ze uitgeschreven uit de club. ‘Ik zou eigenlijk best graag nog een club voor kinderen die ouder zijn oprichten. Het ontbreekt me echter aan tijd. Binnenkort hebben we weer de ‘Groesbeekse Frikandellen Eetwedstrijd’, waar veel toeschouwers op afkomen.’