artikel

Koelkast bestelt scharrelhamlap en biologische prei

Horeca

Over twintig jaar eten we nog steeds andijvie met een bal gehakt, voorspelt Constant Fonk. Niks nieuws onder de zon. Wel speelt de techniek een steeds ingenieuzere rol om die bal zo vers en verantwoord mogelijk op het bord te krijgen. Bovenal: we eten straks veel bewuster.

Koelkast bestelt scharrelhamlap en biologische prei

‘Wat eten wij over twintig jaar?’ Hetzelfde als nu, was mijn primaire respons op de vraag van de redactie. Maar nu even serieus. Wat is er de laatste twintig jaar veranderd? Na de Franse revival in de jaren zeventig onder de noemer nouvelle cuisine kwam er even een culinaire stilstand. In sneltreinvaart gevolgd door Italiaanse, Californische, Australische, Japanse, Oosterse en Noord-Afrikaanse kookinvloeden. Voor het kookgemak mondiaal door elkaar gehusseld en de fusion of global cuisine was daar.

Anno nu is de contra-reactie: back to basics. Culinair protectionisme van het eigen culinair erfgoed met de eenvoud van de nouvelle-cuisineprincipes. Veel veranderd de laatste decennia? Weinig dus. Buiten de technologische en sociale ontwikkelingen is er zelfs de laatste driehonderd jaar, wat eten en drinken betreft, weinig veranderd. Het wild, gevogelte, vis, vlees, groente, kruiden, bier en wijn; alles wat onze voorouders aten en laafden, consumeren wij heden ten dagen nog. Hoogstwaarschijnlijk in een betere kwaliteit door techno-invloeden, maar in feite eten wij nog steeds hetzelfde.

Technologie
En over twintig jaar? In m’n glazen bol zie ik tot 2023 zowel een technologische ontwikkeling ‘beyond imagination’ evenals een bewuster en spiritueler wordende mens. Een totale ommekeer dus. De technologie zal zich perfectioneren in neoculture. Deze zal als eerste in de particuliere markt verschijnen, later in onze professionele wereld. Een futuristische levensstijl waar men alleen van kan dromen.

Wat houdt dit in? Dat u al uw huishoudelijke apparatuur via internet of mobiele telefoon van duizenden kilometers afstand kunt regelen en controleren, of gewoon vanaf uw werkplek. Een voorbeeld: via internet of mobieltje de wasmachine programmeren en aanzetten, gelijktijdig de home-airco regelen zodat u in de gewenste temperatuur uw huis binnenstapt. Gelijktijdig via de magnetronoven recepten opvragen met kookinstructies, en via uw koelkastdeur met LCD-scherm automatisch info krijgen of alle hiervoor benodigde ingrediënten met tht-datum aanwezig zijn.

Is er iets tekort dan zal deze koelkastdeur automatisch met uw leverancier contact opnemen en de bestellingen doorgeven, zodat deze bij uw thuiskomst afgeleverd zijn. Uw koelkastdeur zal een wondertje van techniek zijn. Met digital LCD flat-touchscreenmonitor inclusief tv, mp3-muziek, internet, FM-radio, digitale camera, videoberichten, autoshopping, recepten en globale kookinfo, automatische bestellingen naar leveranciers, fifo-controle, memo, exacte voorraadweergave, productie van ijsblokjes en gezuiverd drinkwater etc.

Is er een storing, dan kunnen alle apparaten zelf de storing diagnosticeren en het cyberservicecentre via internet rapporteren. Vanuit dit centrum kijkt men rechtstreeks in het in uw huis staande toestel en kan de monteur met de juiste boutjes en nippeltjes komen voorrijden.Vanuit uw luie stoel kijkend naar uw flatsceen-tv komt plotseling de info in beeld dat uw magnetronmaaltijd klaar is, het wasmachine programma is beëindigd en de airco weer is gestart.

Gelukkiger worden met zo’n levensstijl? Ik weet het niet, maar alles went. Zelfs electrosmog. Dan voorzie ik in de foodindustrie de komst van ver-infraroodtechnologie. Een Japanse technologie die al een kwart eeuw in de gezondheids- en welzijnswereld wordt gebruikt. Men heeft nu ontdekt dat voedsel als fruit hiermee sneller rijpt én langer houdbaar en verser blijft. Bewerkte producten als sushi zijn langer vers en houdbaar. Verpakkingen en débrasseerbakken met ingebouwde ver-infraroodtechniek zal in onze keukens opduiken.

Spiritueler
En de mens zelf? Kosmisch gezien zijn wij recentelijk overgegaan van tweeduizend jaar vissentijdperk naar aquarius, het tijdperk waterman. Dat betekent dat de mens spiritueler gaat worden. Nee, niet zweverig, maar hij gaat veel bewuster leven. Die ontwikkeling is al een paar jaar gaande en niet te stoppen. Dat zien we om ons heen. Persoonlijke vrijheid en ontwikkeling worden nu en in de toekomst belangrijker gevonden dan geld verdienen. Men gaat meer tijd besteden aan gezin, familie en zichzelf. Vrijwillige parttime jobs zijn het gevolg.

Meer oog voor natuur, milieu en dierenwelzijn: er wordt nagedacht over wat we eten en drinken. Dat leidt tot aversie tegen bio-industriële vlees- en visproducten; deze onnatuurlijke productiewijze die dierenleed tot gevolg heeft wordt niet meer getolereerd. De vleesproductie vermindert maar is wel van hogere kwaliteit.

Bovenstaande ontwikkelingen zijn het begin van een totale omslag in eten.Wat heeft dit voor invloed op onze eetgewoonten? De convenience-voedselindustrie zal nog meer dan nu ons leven vergemakkelijken. Zij zal aan de eisen van de consument tegemoet moeten komen wat betreft versheid, komaf van ingrediënten, gezondere en meer vegetarische maaltijden. Onder invloed van deze industrie en van het voedselveiligheidsyndroom zal de smaakontwikkeling van de consument tot een nulpunt dalen. Ons immuunsysteem zal kwetsbaarder worden. (Er waren nog nooit zoveel allergieën geweest als nu.)

Als reactie hierop zal de bewuste consument zijn heil zoeken in meer oosterse en ayurvedische eetgewoonten (het creëren van een evenwicht tussen de ‘oerkracht’ van het leven, onze geest en de maaltijden) en algemene geestelijke ontwikkeling. Organisaties zullen zich meer gaan richten op (fitte) ouderen. Met de vergrijzing in volle gang ontstaat de dieetconsument. Die eet bewuster en laat zich niet alles meer aanleunen.

Minder eten, maar van hogere kwaliteit. De consument over twintig jaar zal minder vlees consumeren, zal zijn dagelijkse maaltijd gevarieerder samenstellen. De ene dag vis, de andere dag vegetarisch, vervolgens wat vlees, dan weer vegetarisch etc. Deze ‘way of eating’ zal algemeen worden. Ook voor jongeren. Het leven wat de consument van nu gewoon is zal in privé-ouderenhuizen of speciale hotels worden voortgezet. Deze worden exclusief, met restaurants waar à la carte op hoog niveau wordt gegeten. Door invloed van ouderen komt er een revival van de (late) lunch.

En de ingrediënten? Ach, dat is zoals gezegd in geen driehonderd jaar veranderd. Behoudens een nieuw technologisch gewas zal men andijvie blijven eten, met bal. Al lijkt alles op science-fiction en koffiedik kijken, bedenk dat twintig jaar niet zóver weg is en de toekomst nu.