artikel

Bind gasten met persoonlijke benadering via SMS

Horeca

Versterk de band met uw doelgroep met SMS Diensten. SMS-berichten bieden namelijk prima mogelijkheden uw doelgroep direct en consequent aan te spreken. Ze creëren een persoonlijke band met uw gast en vergroten herhalingsbezoeken. En ze zijn razend populair, vooral bij het jonge publiek.

SMS-berichten (Short Message Service) zijn platte tekstberichten van maximaal 160 tekens en verschijnen op het scherm van mobiele telefoons. Het persoonlijke karakter van het medium is enorm. ‘A few seconds of fame’ overheerst wanneer een ontvanger een bericht binnenkrijgt. De perfecte timing van het versturen van berichten maakt SMS-marketing uiterst interessant. Maar pas wel op. Door het persoonlijke karakter ligt de irritatiegrens van de ontvanger laag. En overdaad schaadt. Verstuur daarom heldere berichten en blijf de ontvanger boeien met creatieve teksten. In vier stappen krijgt uw SMS-marketing een serieuze plaats binnen uw marketingmix.

Stap 1
Begin met het inschakelen van een SMS-bedrijf. Zij beschikken over de technische infrastructuur die noodzakelijk is. In de horeca is Clubmessage (www.clubmessage.com) een gespecialiseerde partij. De kosten van zo’n SMS-makelaar beperken zich veelal tot het inkopen van SMS-tegoeden. De inkoopprijs varieert van € 0,09 tot € 0,05 per bericht, afhankelijk van het aantal gekochte berichten. Vermijd dat ontvangers moeten betalen per ontvangen bericht. Hiermee ontkomt u aan de huidige negatieve publiciteit rondom betaalde SMS-diensten.

Stap 2
Bouw een bestand met mobiele nummers op. Hang posters op in uw zaak, leg invulbriefjes op de bar of vraag bij het afrekenen of uw gast op de hoogte wil blijven via zijn mobiele telefoon. Vraag tevens naar interessegebieden, zodat de gast alleen SMS-berichten ontvangt over onderwerpen die hem aanspreken. U vergroot hierdoor het effectief van uw SMS-actie. Koppel aan het inzamelen van nummers een prijsvraag, om zo nog sneller een bestand op te bouwen. Vergeet niet de mogelijkheid te bieden om eenvoudig te kunnen afmelden. Zo houdt u uw bestand gezond.

Stap 3
Spreek de taal van uw doelgroep en pas uw teksten daarop aan. Jeugdige SMS’ers gebruiken nogal eens afkortingen en ‘trendy taalgebruik’. Op www.zibb.nl/horeca vindt u enkele voorbeeldteksten en een lijst met afkortingen. Voorkom uiteraard typ- en stijlfouten en vermeld altijd het tijdstip en de locatie van het evenement. Met gepersonaliseerde SMS-berichten spreekt u de ontvanger aan met zijn naam. Dit vergroot het persoonlijke aspect van een SMS-bericht nog meer.

Stap 4
Verstuur uw berichten direct of programmeer ze voor. Kies het juiste verzendmoment. Vraag u af wanneer uw doelgroep keuzen maakt en verstuur dan het bericht. Discotheekbezoekers plannen veelal op donderdag. Stuur ze dus dán een SMS-bericht. Verzend uw bericht bij speciale evenementen eerder. Dit valt op en biedt de gast meer ruimte tot overdenken. Voorkom irritaties door hooguit één SMS-bericht per week te versturen.

Tips

* Laat één keer per half jaar uw bestand opschonen. Een opschoonactie controleert of de mobiele nummers van het bestand nog in gebruik zijn.

* Plan een opschoonactie buiten vakantieperiodes. Dit omdat het SMS-bedrijf mobiele nummers verwijderen, wanneer het na drie dagen geen ontvangstbevestiging binnen heeft.

* Betrek de actualiteit in uw tekstberichten. Dit geldt niet alleen voor kerst, sinterklaas en Valentijnsdag. Maar ook bij verkiezingen, (sport)evenementen of een tropische dag.

* Noteer de geboortedatum bij nieuwe abonnees en stuur een verjaarsdags-SMS. Bied een fles champagne aan wanneer de jarige met minimaal vijf vrienden de verjaardag viert in uw zaak.