artikel

Geen schrik voor schroefdop

Horeca

Je ziet ze steeds vaker, flessen kwaliteitswijn met een schroefdop. Ze komen uit Nieuw-Zeeland, Elzas, Australië, Zuid-Frankrijk, Chablis, Californië, Portugal, Gascogne en noem maar op. In Engeland hebben massa’s consumenten ze reeds enthousiast geadopteerd. Alleen al de supermarktketen Tesco verkoopt 1 tot 1,3 miljoen flessen met schroefsluitingen per maand – en allemaal gevuld met duurdere wijnen.

Geen schrik voor schroefdop

De schroefdop (vooral de sjiek ogende Stelvin) is namelijk hét alternatief voor de natuurkurk, eigenlijk een heel vervelende stopper. Kurk kan breken, afbrokkelen, muurvast zitten, lekken, vergaan en een chloorachtig aroma krijgen, terwijl je bovendien een apparaat nodig hebt om hem te verwijderen. De schroefdop daarentegen is zeer gebruiksvriendelijk en houdt de wijn – óók de te rijpen rode soorten – perfect in conditie. Daar is al veel onderzoek naar verricht.

Restaurantbezoekers hebben geen moeite met schroefdoppen, zeker niet wanneer de sommelier een korte toelichting geeft. Zowel Ted Bunnik (La Rive) als Remon van de Kerkhof (Parkheuvel) voeren bijvoorbeeld Nieuw-Zeelandse wijnen met schroefdop, en werken ermee tot volle tevredenheid. En zou het voor elke restaurateur geen verademing zijn om nóóit meer klachten te krijgen over flessen met ‘kurk’?