artikel

Hip snacken met kreukelfrites

Horeca

Ondernemer en consument konden er haast niet omheen. De manier waarop aardappelverwerker Aviko zijn kreukelfrites bij cafetaria en klant introduceerde, sloeg in als een bom en maakte de tongen los. ‘Met alle succes van dien’, zegt marketingmanager Dick van der Aart. ‘Ruim een derde van de doelgroep heeft nu kreukelfrites in het assortiment.

Hip snacken met kreukelfrites

Van der Aart toont zich trots. ‘We hebben met veel elan een concept in de cafetariamarkt gezet dat ons geen windeieren heeft gelegd’, zegt hij. ‘Van kreukelfrites is een onderwerp gemaakt. Dat is gebeurd aan de hand van een campagne waarbij kosten noch moeite zijn gespaard en die in de fastfoodbranche nauwelijks zijn weerga kent. Een persoonlijke benadering van cafetariaondernemers, inclusief een spaarpuntensysteem, is een belangrijk onderdeel.

Daarnaast staat een fors deel van onze promotie-uitingen in het teken van de nieuwe fritesbeleving. Zo heeft ook de serie televisiespotjes een enorme impact. Het imago van de cafetaria was tot dusver niet echt hip. Dat hebben wij proberen te doorbreken. Vooral de jongere consument is bereikt. Frites in een gekreukelde vorm die je eet met een gekreukeld vorkje blijkt ‘fun’. Het is weer leuk om bij de snackbar een patatje te halen.’

Onder druk
Kreukelfrites bestaan al langer, maar waren tot voor kort voornamelijk in het retailsegment verkrijgbaar. ‘En we hebben daar over succes niet te klagen’, weet Van der Aart. ‘De totale fritesmarkt staat echter al een paar jaar onder druk. Vooral de afzet aan het cafetariakanaal blijft achter, niet in de laatste plaats omdat er steeds meer alternatieven voor de snackbar zijn gekomen. Als je dat merkt, moet je ook als fritesproducent wat doen. Dan ligt de introductie van een product dat past in de cafetariatraditie en zich toch onderscheidt voor de hand. En dat bovendien in de supermarkt reeds succesvol is gebleken.’ Precies het omgekeerde dus van wat ook wel in de fastfoodbranche gebeurt’, beaamt de marketingmanager.

Aviko ging in haar doelstelling om een krimpende markt het hoofd te bieden niet over één nacht ijs. Van der Aart: ‘We zijn eerst nagegaan wat het oplevert als je iets nieuws brengt. Daarbij is de complete cafetariabranche in kaart gebracht. Hieruit hebben we een selectie gemaakt van soorten bedrijven die ‘in’ zouden kunnen zijn voor een innovatieve fritesvariant. Het bleek te gaan om 2000 à 2500 ondernemers.

Die zijn vervolgens als doelgroep benoemd waarop wij het afgelopen voorjaar de kreukelfrites hebben losgelaten. Maar niet nadat het product uitgebreid is getest. Zo zijn de kreukelfrites die we aan de cafetaria leveren wat dikker dan die in de supermarkt. Ze blijven zodoende langer warm en worden minder snel slap. Vooral voor afhalers is dat belangrijk. Zo’n zeventig procent van de in de cafetaria verkochte frites wordt immers thuis gegeten.’

Succesvolle impuls
De databank van cafetaria’s die de Steenderense aardappelverwerker heeft aangelegd, biedt ook in de toekomst mogelijkheden voor een succesvolle verkoopimpuls. Want innovatie blijft volgens Van der Aart niet beperkt tot patat die in de kreukels ligt. ‘De markt moet blijven vernieuwen, mag nooit op z’n lauweren rusten. Ik sluit niet uit dat we iets gaan doen met smaak. Frites als smaakvol alternatief, dat dan wellicht op dezelfde grootse wijze wordt neergezet als bij de kreukelfrites is gebeurd. Want het is van niet te onderschatten belang dat het publiek weet dat men voor nieuwe producten ook in de cafetaria terecht kan. Dat is goed voor zowel de cafetariabranche als voor de industrie.’