artikel

Indrukwekkend, maar commercieel

Horeca

Vier horecaondernemers beoordeelden DanceValley op verzoek van Misset Horeca en op uitnodiging van organisator UDC. De meningen van het kwartet liepen na de rondgang over het festivalterrein uiteen van ‘indrukwekkend’ en ‘perfect geregeld’ tot ‘te commercieel’. En er werd zelfs melding gemaakt van fraude. DanceValley-directeur Brian Bout reageert.

Even voorstellen, de horecaondernemers die na een actie van Misset Horeca een kijkje in de keuken mochten nemen van DanceValley, de moeder aller openluchtdansfestivals. De gelukkigen waren Rob Lunenburg en Klaartje Steenbergen van uitgaanscentrum Lunenburg in Loosbroek, René Bogaart van onder meer feestcafé Geiten Peter in Leidschendam met pr-assistente Gabriëlle Fabbro, Elwin Giel van Powerleisure (aandeelhouder in meerdere disco’s) met rechterhand Mark Merkens uit Den Haag en, tot slot, Charlotte Alberink van partycentrum De Spar in Harbrinkhoek met vriendin Willemijn Smits.

Door de drukke agenda van de organiserende UDC-directeur Brian Bout bleef het kijkje in de keuken beperkt tot, laten we zeggen, het observeren vanaf de eettafel. Begrip was er wel voor de absentie van Bout. ‘Op een exploitatieavond ben ik zelf ook moeilijk aanspreekbaar.’ Het deed verder niet veel af aan de oorspronkelijke bedoeling, rondneuzen op het festival.DanceValley op recreatiegebied Spaarnwoude (Noord-Holland) werd zaterdag 2 augustus voor de negende keer gehouden.

Na het dramajaar 2001 (vervoersproblemen en bezoekers als verzopen katjes) met 90.000 feestvierders, ging er nu, net als in 2002, ‘maar’ 40.000 man naar binnen. Het festival raakte dit jaar maar nét uitverkocht. Toch wil DanceValley groeien en tijdens het 10-jarig jubileum in 2004 wordt drie dagen gefeest, aldus Bout, met 60.000 bezoekers. ‘We willen groeien, maar we bepalen zelf hoe ver we gaan.’

Commercieel
Elwin Giel, Haagse discobaas én medeorganisator van het Dancepop-festival (volgend weekend) in Elst, vraagt zich af of DanceValley niet te commercieel is geworden. Zeker gezien het oorspronkelijke idee: ‘een dansfeestje voor enkele gelijkgestemde geesten’. ‘We zijn kleiner geworden, dus nee, niet commerciëler’, antwoordt Bout kort maar krachtig.

Volgens Giel is de aanwezigheid van sponsornamen ook wel heel prominent. ‘We doen het juist subtiel’, reageert de UDC-directeur. ‘Bij het hoofdpodium is al helemaal geen reclame-uiting. En verder is de naamsvermelding óf klein óf is er alleen een logo. Ik vind het in discotheken erger.

Overigens zal het nooit ‘Heineken presents DanceValley’ worden. We willen onze eigen identiteit houden.’De andere genodigden zetten vraagtekens bij de verschillende munten (tokens) voor drank, eten én toilet. Volgens Bout heeft dat een puur organisatorische aard en werkt de verscheidenheid aan tokens erg goed. Diverse bezoekers vinden het echter niet handig.

Fraude
René Bogaart heeft het over fraude. Hij ziet dat nog intacte en niet afgescheurde kaartjes door toegangscontroleurs worden afgegeven aan zwarthandelaren. Bout: ‘We hebben cameracontrole bij de ingang en na het terugkijken blijkt dat dit niet is gebeurd. Ik geloof het dus niet. Wij scheuren de tickets niet en nemen de hele tickets in. Die gaan in een bak met kleurstof. Aan zwarthandelaren kunnen we trouwens niets doen; wat zij doen mag van de wet.’

Bij Bogaart en zijn pr-assistente worden na het – ruim voor het eind – verlaten van het terrein bijna de speciale toegangsbandjes van hun polsen gerukt. De VIP-bandjes zouden hoogstwaarschijnlijk bestemd zijn voor doorverkoop. De festivaldirecteur wil onderzoeken of hij iets kan doen aan de op toegangsbandjes beluste randfiguren. Zeker gezien de bijzondere status van de genodigden.

Bogaart denkt verder dat er nogal goed verdiend wordt aan de flesjes water, met eigen logo. ‘Nederlands leidingwater? Nee hoor, dit is speciaal Valley-water dat in Engeland gebotteld wordt. Beter dan Spa en het scheelt ons ook nog eens 20 procent in prijs. Hoeveel flesjes er verkocht zijn? Over de 100.000 zeker.’

Cijfers
Zijn horecaondernemers vaak al niet scheutig met cijfers, de festivalorganisator wil er welhaast niets over kwijt. Niet over het aantal liters drank of de gemiddelde besteding en al helemaal niet over de omzet. ‘Die is gelijk gebleven met vorig jaar’, is het enige dat hij kwijt wil. Om het verhaal dat de vier UDC-directeuren er ieder een miljoen euro aan overhouden, lacht Bout. Die overigens eerder al zei dat de jaaromzet van UDC 20 miljoen euro bedraagt.

Bogaart rekent hardop. Zo’n 40.000 bezoekers maal de prijs van een kaartje (70 euro) plus de gemiddelde besteding (rond 30 euro per persoon), zal toch zeker rond de 4 miljoen euro zijn.Bout: ‘Ik zou hem niet graag als accountant willen hebben, ha ha. Als horecaondernemer weet je toch ook dat je BTW moet afdragen van een ticket, dat nog eens 5 tot 7 procent van de omzet naar BUMA-STEMRA gaat, dan nog een paar procent naar SENA en dan moet je nog eens miljoenen kosten betalen voor het festival. Misschien verdient hij zelf meer?’

Op DanceValley werkt volgens Bout zo’n 2500 man. Het leeuwendeel peest horeca-gerelateerd. De Wit Events is vaste partner voor de natte horeca, Number One voor het food-gedeelte. Er zijn 300 security-medewerkers van het bedrijf Rep’s. Waarmee direct een vraag van Rob Lunenburg van het gelijknamige uitgaanscentrum is beantwoord. Verder vraagt de jonge discobaas zich af hoe het gaat met een overlastmelding en ook of er niet-geüniformeerde beveiligers rondlopen.

‘Wij hebben een raster en als bijvoorbeeld een horecamedewerker iets meldt dan gaan de beveiligers voor het specifieke vak erheen. Afgezien van één vechtpartijtje was er niets aan de hand. Er loopt zeker geen undercover security, het is geen militaire operatie. Dancepubliek is het beste publiek dat je kan hebben, dat is namelijk nog gehoorzaam.’

Bezig
Hoeveel mensen er specifiek werken aan DanceValley, wil Charlotte Alberink van partycentrum De Spar weten. ‘Het hele jaar door zijn er tien medewerkers met het evenement bezig. Sterker, ze zijn nu al volop aan het werk voor 2004’, aldus Bout. De Twentse Alberink is overigens op zoek naar een nieuwe horeca-uitdaging en legde contacten met de overige ondernemers. Het netwerken wordt als positief ervaren.

Overigens waren de genodigden van UDC en Misset Horeca – met uitzondering van Giel – niet eerder op zo’n festival. Enthousiasme heerst. Naast de kritische vragen komen dan ook vooral hun positieve uitspraken ‘indrukwekkend’, ‘goede sfeer’, ‘leerzaam’ en ‘complimenten voor de organisatie’ naar voren. ‘Het is goed dat horecaondernemers kijken op festivals. Ze kunnen ideeën opdoen over organisatie, drankverkoop, muziek en trends op creatief gebied’, aldus Bout.

De genodigden gaan ruim voor het laatste optreden van Tiësto weg. Reden: hun gewenste aanwezigheid op de eigen exploitatieavond. Precies de reden waarom de UDC-directeur even geen tijd vrij kon maken. Die rondleiding voor de horecaondernemers komt er alsnog. ‘Op een indoorfestival eind dit jaar’, belooft Bout.