artikel

Southern Fried Chicken (SFC) opent franchisevestigingen in Amsterdam

Horeca

Keten Southern Fried Chicken (SFC) opende medio juli haar eerste twee franchisevestigingen in Amsterdam, aan de Kinkerstraat en in Foodcourt De Kolk op de Nieuwendijk. Het Engelse gepaneerde, gefrituurde kipconcept heeft grote plannen voor de Nederlandse markt en de rest van Europa. Drie vragen aan managing director Cees Hoogesteger van exploitant Fast Food Systems.

Southern Fried Chicken (SFC) opent franchisevestigingen in Amsterdam

Wat is Southern Fried Chicken?
‘Onze keten is gebaseerd op een recept dat al meer dan 100 jaar oud is. Het SFC-recept komt uit het zuiden van Amerika en is door SFC naar Engeland gebracht. De keten is dertig jaar actief in Engeland en heeft daar 400 restaurants geopend. Er zijn nog eens 300 restaurants geopend in 68 andere landen.

Daarmee zijn we de tweede kipketen ter wereld. In de SFC-vestigingen wordt de verse kip in een speciale marinade en beslag in een hoge druk frituur gebakken. De kip wordt op een speciale manier in negen delen gesneden. ‘

Wat zijn jullie plannen voor Nederland?
‘We hebben in Europa eerst twee zaken in Frankrijk geopend. Die draaien nu goed. Een volgende doel was om twee vestigingen in een grote Europese stad te openen. Dat is dus Amsterdam geworden We willen binnen vijf jaar 40 vestigingen openen in Nederland en 20 in België en Luxemburg. De vestigingen komen door heel Nederland.

We hebben gemerkt dat Nederlanders zeer chickenminded zijn. Kip is steeds meer in. Dat komt wellicht mede doordat steeds meer mensen van buitenlandse afkomst in Nederland wonen, die ook bepaalde eetgewoonten meebrengen. Onze kip is 100 procent halal.’

Jullie grootste concurrent Kentucky Fried Chicken is al dertig jaar in Nederland en groeit nu pas. Waarom denken jullie binnen vijf jaar 40 vestigingen te openen?
‘Wij zijn een Europese keten en KFC is een Amerikaanse. Wat wij bieden, ligt veel dichter bij de Europese eetcultuur. We vinden dat onze kipproducten de beste zijn. Wij verkopen bijvoorbeeld ook kip zonder beslag in sandwiches, volgens het ‘Piri Piri recept’. Dat slaat overal goed aan.

Het is bij ons vrij makkelijk in te stappen. Wij leveren een locatie sleutelklaar aan de franchisenemers. Dat kunnen we omdat we ook zelf de apparatuur leveren. Zij kopen het pand en betalen een inschrijfgeld van 16.000 euro. That’s it. Ze betalen geen fee. Ze zijn enkel verplicht onze producten, marinades, verpakkingen, reclame en paneermeel af te nemen. We denken dat het hardfranchise-concept dan ook voor veel cafetariahouders interessant kan zijn.’