artikel

Zo versterkt internet uw evenementen

Horeca

De dagen worden langer, het weer beter. De tijd voor het houden van evenementen breekt weer aan. En dat betekent extra omzet. Zeker wanneer u alle kansen van promotie optimaal benut. In het onderstaande tijdspad leest u wat de rol van internet hierin kan spelen.

Voor het evenement
Betrek internet vanaf het eerste moment in uw plannen. Hiermee voorkomt u dat u op het laatst nog haastig tijd en energie moet steken in een goede invulling van uw promotie op uw website. Het grote voordeel van internet is dat u prima de actuele stand van zaken kunt tonen en bij aanpassingen snel kunt bijsturen. Uw evenementorganisatie is met internet flexibeler. Kondig het evenement bijtijds aan op de site en houdt uw website actueel. Dat spreekt voor zich, maar kan niet vaak genoeg onder de aandacht worden gebracht. Gebruik de specifieke eigenschappen van internet optimaal in het promotieplan. Dus: korte teksten, veel afbeeldingen en interactieve elementen.

Denk aan een aanmeldformulier op uw site, zodat de gegevens van de deelnemers of toehoorders zo uw mailbox instromen. Bedenk een prijsvraag over een vorig gehouden succesvol evenement of een ander wekelijks terugkerend puzzel, en maak de winnaar ervan bekend tijdens het evenement. Hierdoor stimuleert u het bezoek van uw site. Verzin een logisch internetadres voor uw evenement, leg dit vast en link www.uwevenement.nl direct door naar uw site. Hiermee creëert u een extra ‘ingang’ naar uw site en keren geïnteresseerden sneller terug naar het herkenbare en makkelijk te onthouden adres. Meld het internetadres aan bij zoekmachines en diverse startpagina’s zoals festival.pagina.nl en evenementen.pagina.nl of uwregio.pagina.nl.

Vergeet niet reclame te maken op sites die uw doelgroep veelvuldig bezoekt en meld vooral de voorverkoopadressen voor de toegangskaarten. Doe dit met het plaatsen van opvallende banners, voorzien van een wervende teksten. Vergeet de doorklik van de banner naar uw website niet. Stimuleer de aandacht voor het evenement ook middels e-mail. Dit kan prima met een nieuwsbrief. Plaats tenslotte een routebeschrijving die prima is uit te printen.

Tijdens het evenement
Plaats gedurende het evenement actuele berichten en foto’s op uw site. Vooral foto’s doen het goed. Maak dit tijdens het evenement kenbaar, bezoekers kijken na afloop graag op uw site. Een gastenboek op uw site biedt de mogelijkheid reacties te plaatsen over het evenement. Controleer wel regelmatig de geplaatste berichten om schuttingtaal en discriminerend opmerkingen snel te kunnen verwijderen. Wilt u degene die niet aanwezig zijn laten meegenieten? Denk dan eens aan het installeren van een webcam. De beelden ervan zijn zichtbaar op uw site, zodat iedereen op de hoogte blijft.

Na het evenement
Publiceer een spraakmakend verslag op uw site waarin vooral foto’s voor een sfeerimpressie zorgen. Vergeet niet uw agenda te vermelden, want de promotie voor een nieuw evenement begint waar de vorig ophoudt.

Tips

* Kijk bij collega’s. Raadpleeg websites van succesvolle en toonaangevende horecaondernemers en doe daar de nodige ideeën op.

* Geef uw evenement een prominente plaats op uw site. Sowieso op de eerste pagina. Zorg ervoor dat het evenement constant zichtbaar is, door het te plaatsen in de navigatie.