artikel

ISS gaat facilitaire diensten integreren

Horeca

ISS in Nederland vooral bekend als schoonmaakbedrijf en in mindere mate als facilitair dienstverlener. Als het aan de organisatie ligt, behoort die opvatting snel tot het verleden. Op korte termijn wordt het in eigen huis ontworpen integrated service solutions-concept gepresenteerd: volledige integratie van alle facilitaire diensten. Redacteur Rik Leonards ging op uitnodiging mee naar Noorwegen om bij de bedrijven Noorse Post en Siemens in Oslo met eigen ogen te zien hoe het product in de praktijk werkt. Wat kunnen we in Nederland verwachten? Een impressie.

Het leveren van cateringdiensten is een belangrijke schakel in het proces. In Nederland is ISS onlangs een eigen cateringorganisatie begonnen en is de doelstelling om binnen tien jaar een plek te hebben achter Compass Group, Sodexho, Albron en Elior Nederland (kijk voor meer informatie in Catering Magazine nummer 9).
Maar in de Scandinavische landen, Groot-Brittannië en Zwitserland is de beursgenoteerde facilitair dienstverlener met hoofdkantoor in Denemarken al een succesvol cateraar.


ISS verzorgt de catering in het bedrijfsrestaurant van Noorse Post, dat dagelijks is geopend van 8.00 tot 17.00 uur. De gemiddelde wekelijkse omzet is 7.000 euro.


Sinds vorig jaar is ISS volledig verantwoordelijk voor de catering en de andere facilitaire diensten. In 1999 begon ISS met de schoonmaak, tot die tijd deed Noorse Post alles zelf. In 2001 kreeg ISS 49 procent in handen, vorig jaar is de volledige facilitaire dienstverlening door Noorse Post verkocht.


In het restaurant en de grote keuken werken acht fulltimers. Een groot verschil met Nederland, waar vooral parttimers in de cateringbranche werken.


In het bedrijfsrestaurant van Siemens werken namens ISS tien fulltimers. Dagelijks lunchen er tussen 10.30 en 13.00 uur ongeveer duizend gasten.


Buiten de openingsuren van het restaurant is een kiosk geopend (van 8.00 tot 10.30 uur en van 13.00 tot 15.00 uur). Ook deze wordt beheerd door ISS.
Foto’s: Arthur van der Gaag ISS

Bij ISS Nederland leeft de overtuiging dat twintig procent van de markt binnen tien jaar werkt op basis van een volledig geïntegreerde facilitaire dienstverlening. Eerste pijlers van de onderneming zijn schoonmaak, groenvoorziening, receptiediensten en catering, diensten die overigens ook als single service worden aangeboden.


Schoonmaken doen ze al langer bij ISS. In 1999 haalde Noorse Post de facilitair dienstverlener binnen.


Het bedrijfsterrein wordt schoongehouden door ISS.


Het maaien van het gras valt onder groenvoorziening en is dus ook een taak van ISS.


De receptioniste is het visitekaartje voor een bedrijf, omdat daar de eerste lijflijke kennismaking plaatsvindt. Deze vrouw ontvangt gasten van Siemens, maar werkt voor ISS.
Foto’s: Arthur van der Gaag ISS

Voordelen
In Noorwegen gaat de integratie veel verder en verzorgt ISS bijvoorbeeld ook postdiensten, autoschadeservice, callcentres en copyshops. Mogen we dit in Nederland ook verwachten? Buck Jüch, directeur marketing en sales: “Op dit moment leveren we vier diensten. Maar waar het bij de integratie van de diensten om gaat, is dat de klant één contactpersoon wil voor alle facilitaire diensten. Vraagt hij ons ook te zorgen voor de postkamer, dan gaan we dat doen. Het is dan aan ons om er zelf mensen op te zetten of een derde partij in te schakelen.”

Volgens Jüch levert de geïntegreerde dienstverlening aantoonbare voordelen op. “De kosten gaan omlaag en de klanttevredenheid neemt toe. Een toch wel bijzondere combinatie, omdat bezuinigingen in de regel leiden tot ontevredenheid. Daarnaast neemt ook de werknemerstevredenheid toe, omdat ze nu bezig zijn met core-business. Bij ons krijgen ze trainingen en cursussen. En tenslotte neemt ook de flexibiliteit van de klant toe. Hij hoeft zich geen zorgen meer te maken over de diensten, waarmee hij zijn brood niet verdient.”


De mensen uit de postkamer werkten voorheen voor Siemens, maar zijn nu in dienst van ISS. Volgens de werknemer op de foto wordt hij nu veel meer gewaardeerd, omdat het werk in de postkamer voor ISS wel core-business is en voor Siemens niet.


Het vervangen van filters is ook een facilitaire dienst, die wordt verzorgd door ISS.


In het callcentre komen alle telefoontjes binnen. Deze vrouwen werken voor Siemens, maar zijn in dienst van ISS.


Bij Siemens gaat de integratie van de facilitaire diensten verder. De medewerkers van de copyshop leggen verantwoording af aan de facilitair manager van ISS.
Foto’s: Arthur van der Gaag ISS

Bij Noorse Post en Siemens is de volledige facilitaire dienstverlening in handen van ISS. Op een geïntegreerde manier: één werknemer van ISS fungeert als aanspreekpunt voor de klant en al het ISS-personeel. Ondanks het gegeven dat beide bedrijven enorm groot zijn en jaarlijks goed zijn voor een miljoenenomzet. In Noorwegen werkt het. De volgende stap is Nederland.

Meer over de plannen van ISS in Catering Magazine 10

Het leveren van cateringdiensten is een belangrijke schakel in het proces. In Nederland is ISS onlangs een eigen cateringorganisatie begonnen en is de doelstelling om binnen tien jaar een plek te hebben achter Compass Group, Sodexho, Albron en Elior Nederland (kijk voor meer informatie in Catering Magazine nummer 9).
Maar in de Scandinavische landen, Groot-Brittannië en Zwitserland is de beursgenoteerde facilitair dienstverlener met hoofdkantoor in Denemarken al een succesvol cateraar.


ISS verzorgt de catering in het bedrijfsrestaurant van Noorse Post, dat dagelijks is geopend van 8.00 tot 17.00 uur. De gemiddelde wekelijkse omzet is 7.000 euro.


Sinds vorig jaar is ISS volledig verantwoordelijk voor de catering en de andere facilitaire diensten. In 1999 begon ISS met de schoonmaak, tot die tijd deed Noorse Post alles zelf. In 2001 kreeg ISS 49 procent in handen, vorig jaar is de volledige facilitaire dienstverlening door Noorse Post verkocht.


In het restaurant en de grote keuken werken acht fulltimers. Een groot verschil met Nederland, waar vooral parttimers in de cateringbranche werken.


In het bedrijfsrestaurant van Siemens werken namens ISS tien fulltimers. Dagelijks lunchen er tussen 10.30 en 13.00 uur ongeveer duizend gasten.


Buiten de openingsuren van het restaurant is een kiosk geopend (van 8.00 tot 10.30 uur en van 13.00 tot 15.00 uur). Ook deze wordt beheerd door ISS.
Foto’s: Arthur van der Gaag ISS

Bij ISS Nederland leeft de overtuiging dat twintig procent van de markt binnen tien jaar werkt op basis van een volledig geïntegreerde facilitaire dienstverlening. Eerste pijlers van de onderneming zijn schoonmaak, groenvoorziening, receptiediensten en catering, diensten die overigens ook als single service worden aangeboden.


Schoonmaken doen ze al langer bij ISS. In 1999 haalde Noorse Post de facilitair dienstverlener binnen.


Het bedrijfsterrein wordt schoongehouden door ISS.


Het maaien van het gras valt onder groenvoorziening en is dus ook een taak van ISS.


De receptioniste is het visitekaartje voor een bedrijf, omdat daar de eerste lijflijke kennismaking plaatsvindt. Deze vrouw ontvangt gasten van Siemens, maar werkt voor ISS.
Foto’s: Arthur van der Gaag ISS

Voordelen
In Noorwegen gaat de integratie veel verder en verzorgt ISS bijvoorbeeld ook postdiensten, autoschadeservice, callcentres en copyshops. Mogen we dit in Nederland ook verwachten? Buck Jüch, directeur marketing en sales: “Op dit moment leveren we vier diensten. Maar waar het bij de integratie van de diensten om gaat, is dat de klant één contactpersoon wil voor alle facilitaire diensten. Vraagt hij ons ook te zorgen voor de postkamer, dan gaan we dat doen. Het is dan aan ons om er zelf mensen op te zetten of een derde partij in te schakelen.”

Volgens Jüch levert de geïntegreerde dienstverlening aantoonbare voordelen op. “De kosten gaan omlaag en de klanttevredenheid neemt toe. Een toch wel bijzondere combinatie, omdat bezuinigingen in de regel leiden tot ontevredenheid. Daarnaast neemt ook de werknemerstevredenheid toe, omdat ze nu bezig zijn met core-business. Bij ons krijgen ze trainingen en cursussen. En tenslotte neemt ook de flexibiliteit van de klant toe. Hij hoeft zich geen zorgen meer te maken over de diensten, waarmee hij zijn brood niet verdient.”


De mensen uit de postkamer werkten voorheen voor Siemens, maar zijn nu in dienst van ISS. Volgens de werknemer op de foto wordt hij nu veel meer gewaardeerd, omdat het werk in de postkamer voor ISS wel core-business is en voor Siemens niet.


Het vervangen van filters is ook een facilitaire dienst, die wordt verzorgd door ISS.


In het callcentre komen alle telefoontjes binnen. Deze vrouwen werken voor Siemens, maar zijn in dienst van ISS.


Bij Siemens gaat de integratie van de facilitaire diensten verder. De medewerkers van de copyshop leggen verantwoording af aan de facilitair manager van ISS.
Foto’s: Arthur van der Gaag ISS

Bij Noorse Post en Siemens is de volledige facilitaire dienstverlening in handen van ISS. Op een geïntegreerde manier: één werknemer van ISS fungeert als aanspreekpunt voor de klant en al het ISS-personeel. Ondanks het gegeven dat beide bedrijven enorm groot zijn en jaarlijks goed zijn voor een miljoenenomzet. In Noorwegen werkt het. De volgende stap is Nederland.

Meer over de plannen van ISS in Catering Magazine 10