artikel

Innoveren: kan ik dat leren?

Horeca

Een goede ondernemer innoveert, zeggen ze, maar stel dat hij de eindjes maar met moeite aan elkaar kan knopen, waar haalt hij dan het geld vandaan? Wie het begrip innovatie ruim interpreteert, kan er veel kanten mee uit. Innoveren hoeft niet duur te zijn.

Levert innoveren wat op? Ja, vrijwel altijd. Ondernemers moeten zelfs innoveren, want stilstand is achteruitgang. Clichés hebben de nare eigenschap dat ze dikwijls waarheden in zich herbergen waar geen mens omheen kan. Ondernemers zouden bij zichzelf eens na moeten gaan wanneer ze voor het laatst een innovatie hebben doorgevoerd.
In de meeste gevallen zullen ze concluderen dat die innovatie tot succes heeft geleid, zegt Bas van Osta, sectormanager Fastfood- en IJsbedrijven van Koninklijk Horeca Nederland. ‘Wie nagaat wat vernieuwingen teweeg hebben gebracht, zal dikwijls tot de conclusie komen dat ze hebben geleid tot een hogere omzet of tot gedaalde kosten.’

Niet schokkend
Bij innovaties moet er niet direct aan schokkende uitvindingen worden gedacht. Eenvoudige aanpassingen kunnen eveneens grote effecten teweegbrengen: op bedrijfsniveau zijn dat innovaties. Een ander interieur bijvoorbeeld. Normaal gesproken gaat daar een impuls vanuit die de omzet een zetje in de goede richting geeft. Datzelfde geldt voor een ander exterieur of voor nieuw terrasmeubilair. Andere gerechten op de kaart of een nieuwe, frisse uitstraling van diezelfde kaart, kunnen ook heilzaam werken. De aanschaf van een ijsmachine kan in de zomer soelaas bieden.
Maar pas op. Innoveren of vernieuwen is prima, maar laat het niet te makkelijk gepaard gaan met enorme investeringen. Van Osta: ‘Stel altijd de vraag wat de terugverdientijd van een investering is.’ Gelukkig kunnen ook kleine, goedkope aanpassingen effect sorteren: nieuw logo of een nieuw verfje. ‘Zorg dat er wat gebeurt in je zaak. Blijf bezig. Kijk goed naar je omgeving. Als er bij jouw in de buurt een AH to go wordt geopend, sta daar dan bij stil. Ga na hoe jij hierop zou kunnen reageren. Hoe? Dat zul je zelf moeten bedenken.’

Langer open
Het kan raadzaam zijn om de openingstijden van de cafetaria eens onder de loep te nemen. De laatste jaren zijn veel ondernemers overgestapt op minder openingsuren. De kosten liepen te hoog op. Tevens werden de assortimenten links en rechts behoorlijk verkleind. Maar moeten we daar niet op terugkomen? Van Osta: ‘Een sterk punt van een cafetaria is dat je er zo’n beetje altijd terecht kunt. Ga na of je geen omzet laat liggen door te vroeg dicht of te laat open te gaan. Ga ook eens na of een vernieuwing of uitbreiding van je assortiment soelaas biedt.’
Het is niet aan te raden om te snel tevreden te zijn. Wie een maand goed draait, moet zeker geen gas gaan terugnemen, maar doet er goed aan om door te gaan met vernieuwen. Van Osta: ‘De spirit moet blijven, want anders haken je klanten één voor één af. Daarnaast is het goed voor een ondernemer om uitdagingen te hebben. Er liggen mogelijkheden genoeg. Verantwoord frituren bijvoorbeeld. Gezonde producten aanbieden. Ga daarmee aan de slag en laat het weten. De klanten zullen het waarderen.’

Internet Inspiratie om te komen tot innovaties kunt u ook vinden op internet. Tal van bureaus en organisaties staan voor u klaar. Op www.innovatie-management.nl wordt bijvoorbeeld aangegeven hoe u creativiteit en innovativiteit bij u zelf kunt bevorderen. Denk aan nieuwe producten, nieuwe diensten maar ook aan samenwerkingsverbanden die niet direct voor de hand liggen. SubsidiesWie in aanmerking wil komen voor subsidies, moet rekening houden met een lange weg en veel onzekerheden. Ook kan het voorkomen dat een subsidie ineens van het toneel verdwijnt doordat de pot leeg is geraakt. Daarnaast worden veel subsidies afgebouwd. Op www.senter.nl kunt u overigens informatie vinden over de energie-investeringsaftrek.Nieuwe productenNieuwe producten kunnen verfrissend werken. Aangezien de vakbeurzen voor de deur staan, liggen er de komende maanden voldoende mogelijkheden om er kennis mee te maken. U hoeft zich daarbij niet te beperken tot producten die net geïntroduceerd zijn. U kunt ook kiezen voor artikelen die al langer bestaan, maar die u nog niet eerder op de kaart had staan. Een extra fritessoort erbij zorgt soms al voor leven in de brouwerij. Kijken bij collega’s U zou zich ook eens op www.zibb.nl/horeca kunnen oriënteren. Neem een kijkje bij één van de dossiers die hier staan weergegeven. Het gaat onder meer om convenience, internet, kassasystemen, snacks en frites. U hoeft zich natuurlijk niet tot beeldschermresearch te beperken. Neem poolshoogte bij collega’s in andere steden of dorpen. Een beproefde maar nog steeds een effectieve methode.

Internet

Inspiratie om te komen tot innovaties kunt u ook vinden op internet. Tal van bureaus en organisaties staan voor u klaar. Op www.innovatie-management.nl wordt bijvoorbeeld aangegeven hoe u creativiteit en innovativiteit bij u zelf kunt bevorderen. Denk aan nieuwe producten, nieuwe diensten maar ook aan samenwerkingsverbanden die niet direct voor de hand liggen.