artikel

Trouwmarkt

Horeca

Jaarlijks trouwen circa 85.000 stellen. Dat zijn ruim 230 jawoorden per dag. Gemiddeld besteden zij 3300 euro per huwelijksfeest. Een rekensommetje leert dat de trouwmarkt goed is voor 280 miljoen euro per jaar. Was voorheen steevast het gemeentehuis locatie voor de huwelijksvoltrekking, inmiddels trouwt 17 procent van alle echtparen op een andere locatie: een hotel, […]

Jaarlijks trouwen circa 85.000 stellen. Dat zijn ruim 230 jawoorden per dag. Gemiddeld besteden zij 3300 euro per huwelijksfeest. Een rekensommetje leert dat de trouwmarkt goed is voor 280 miljoen euro per jaar. Was voorheen steevast het gemeentehuis locatie voor de huwelijksvoltrekking, inmiddels trouwt 17 procent van alle echtparen op een andere locatie: een hotel, kasteel of een ander gebouw dat aangewezen is als ‘bijzonder huis der gemeente’. Het aantal huwelijken dat op alternatieve locaties wordt gesloten, groeit gestaag. De omzet op die locaties ook. Een hotel dat van de gemeente het voorrecht heeft gekregen huwelijken te sluiten, heeft een gouden kans een volledig huwelijksarrangement te verkopen.

In Amerika bestaan gespecialiseerde weddingplanners. Zij organiseren het complete huwelijksfeest binnen een vastgesteld budget. Het Pulitzer hotel in Amsterdam is het eerste hotel dat de functie van weddingplanner heeft gecreëerd. De omvang van de markt en de verwachte groei staan dit toe. De weddingplanner balanceert tussen commercie en emotie: aanstaande echtparen willen de mooiste dag van hun leven en zijn bereid er veel voor te betalen. De prestatie die door het hotel moet worden geleverd moet niet onderschat worden: op zijn minst moeten de hoge verwachtingen geëvenaard worden, liefst nog overtroffen. Een strak draaiboek en een uitmuntend oog voor detail zijn onmisbaar.

Gemeenten verlenen mondjesmaat de status ‘bijzonder huis der gemeente.’ Een locatie moet iets toevoegen aan het bestaande aanbod, vindt de gemeente. Een inspectie en een procedure die een half jaar kan duren, horen bij de toewijzing. Dat gemeenten hun monopolie afstaan ten aanzien van de huwelijksvoltrekking is verstandig. De grote belangstelling onder trouwlustigen bewijst dat de liberalisering in een behoefte voorziet. Het past in het tijdperk van individualisering. Steeds meer mensen maken van hun trouwdag een onderscheidende gebeurtenis.

Wat mezelf betreft: ik had geen weddingplanner nodig. In 1988 ben ik in Amsterdam getrouwd op een zonnige septemberochtend. Tussen 9.45 en 10.00 uur. Gratis. Met vier vrienden als getuige in het West-Indisch Huis. Het geringe budget is door mijn vrouw niet opgevat als gebrek aan respect. We zijn nog bij elkaar. Hans Steenbergen
Hoofdredacteur Misset Horeca