artikel

even bellen met…Pieter Bas Boertje

Horeca

Pieter Bas Boertje van organisatiebureau Dechesne & Boertje, Internal Branding & Relatiemarketing vindt het welletjes na vier jaar als bestuurslid bij IDEA, branchevereniging voor eventmarketing bureaus.

En? Waarom gaat het goudhaantje het bestuur verlaten?
‘Het is gewoon niet mijn club. Nee hoor, jammerdan! Geen sensatie deze keer. Niets bijzonders aan de hand, geen slaande ruzie of meningsverschillen. Alles in kan en kruiken bij IDEA. Ik maak gewoon plaats voor nieuw bloed, een frisse wind en een heldere geest.’

Voor wie?
‘Voor Gerben Plasmeijer van Obsession, officieus nog weliswaar. Deze maand kunnen de leden van IDEA zichzelf als tegenkandidaat inschrijven en op maandag 6 december tijdens de ALV wordt er gestemd of het Gerben gaat worden. Dus nog maar even niet publiceren.’

Wat doet een bestuurslid van IDEA eigenlijk?
‘Je hebt eens een vergadering zus, een etentje zo, een bezoekje her en een reisje der. Die reisjes zijn trouwens wel het leukst. Niet te lang, drie dagen. Tijdens de bijeenkomsten van IDEA leer je toch al snel je collegabureaus goed kennen, maar je bestuursleden kom je écht tegen. Tijdens de reis naar Malta tot diep in de nacht rollend over straat uit de salsabar, in Madrid feesten in een flamengotent en dan ’s morgens met elkaar weer fris aan het ontbijt. Locatiebezoek vinden we erg belangrijk bij IDEA.’

Even serieus, heel even: wat heb jij bereikt?
‘Je doet ’t niet alleen, in die vier jaar dat ik in het bestuur zat van wat eerst nog DMSA OEO heette en de laatste twee jaar IDEA hebben we met z’n allen toch het een en ander voor elkaar gekregen. Let wel: samen met oud-voorzitter Sven Cohen Stuart (O=4), Nicoline van Straten (The Live House), Ben Gosman (Freestyle), Jan Franco Adamo (All Season Sports), Maurice Hartog (Joffi), Frits Drijver (Brilman + Partners), Leon Kruitwagen (Tallerevents) en de op 1 december 2003 gekozen nieuwe voorzitter Bram Nauta (Nauta Business Events). Heb ik niemand vergeten?’

Maar wat is er bereikt?
‘Om eens wat te noemen, voor de aangesloten vijftig bureaus kunnen we nu een duidelijk algemene voorwaardenpakket aanbieden, onze IDEA evenementenverzekering, de kennis over wetsontwikkeling en onze geschillencommissie. Maar we hebben vooral, denk ik, de eventbranche op een hoger platform gezet. En niet te vergeten is ook het succesvolle Genootschap voor Eventmanagers op initiatief van IDEA ontstaan. We zijn al twee keer bij elkaar gekomen en die kruisbestuiving werkt voor beide partijen denk ik erg drempelverlagend en is zeer leerzaam.’

Hoe is het verder? Als Dechesne & Boertje zijnde.
‘Ja, lekker. Zaterdag Etos, 2500 vrouwen in de PTA. Voor Douwe Egberts een groot kerstevenement, een relatieontvangst voor ABN Amro binnenkort, en nog een kerstevenement voor Hydron. We sluiten een mooi jaar af.’

De markt trekt aan, wordt gezegd…
‘Ik kan alleen maar zeggen dat wij nu al veel aanvragen hebben voor volgend jaar, en dat waren er vorig jaar rond deze tijd veel minder. We hebben twee nieuwe mensen aangetrokken, twee eventmanagers, of producers, ook goed. Wie? Daarover krijg je binnenkort een persbericht.’

Wat valt verder nog voor tendens te bespeuren?
‘Wat mij erg opvalt is dat we dit jaar opvallend veel pitchen met steeds dezelfde bureaus, top 10 bureaus.’

The Live House, Joffi, Verwiel, Planet, Degroep…?
‘Ja ho maar, die inderdaad.’

En O=4?
‘O=4? Volgens mij gaat het wel goed met O=4. Ik heb Sven al een tijdje niet meer gezien, ik zal ‘m eens bellen. Ik ga hangen! Stuur je de tekst nog even op? Ik verander niks, dat beloof ik je.’

naar homepage fz.nl