artikel

Stemming

Horeca

Het Sociaal en Cultureel Planbureau heeft vorige week een rapport gepubliceerd over de huidige stemming van de Nederlander en zijn verwachtingen over de nabije toekomst. Het is een belangrijk rapport omdat een studie die dieper zicht geeft op het levensgevoel van de burger waardevol is voor de horeca. De reden om een horecabedrijf te bezoeken […]

Het Sociaal en Cultureel Planbureau heeft vorige week een rapport gepubliceerd over de huidige stemming van de Nederlander en zijn verwachtingen over de nabije toekomst. Het is een belangrijk rapport omdat een studie die dieper zicht geeft op het levensgevoel van de burger waardevol is voor de horeca. De reden om een horecabedrijf te bezoeken is vaak immers een emotionele. Dit rapport geeft aan wat de gast nu nodig heeft.

De belangrijkste conclusies luiden: de Nederlander is tevreden met zichzelf maar ongelukkig met de richting die de maatschappij inslaat. Hij verwacht dat de maatschappij harder en prestatiegerichter wordt, maar als je in zijn hart kijkt ziet hij liever een zorgzame samenleving. Hij is ongerust over de criminaliteit, tanende normen en waarden, veiligheid en terrorisme, maar verwacht niet dat de politiek in staat is om de problemen echt op te lossen. Kreeg de samenleving in 1999 nog het rapportcijfer 7, nu krijgt het een 5.

De Nederlander is blij in zijn eigen achtertuin maar zodra hij via het tuinhekje de straat opgaat, voelt hij zich onbehaaglijk. In het publieke domein voelt de burger zich niet langer de baas. Hij zit ook knel. Hij voelt zich steeds meer opgejaagd. Hij heeft minder vrije tijd terwijl hij eigenlijk meer vrije tijd wenst. Sterker nog: hij vindt vrije tijd inmiddels belangrijker dan werk. Ook heeft hij weinig vertrouwen in een verenigd Europa en meer belangstelling voor Nederlandse geschiedenis en tradities.

Wat kan de horeca met deze index? Mijn conclusies.

1. De branche zal zich moeten blijven inspannen om in samenwerking met politie en gemeente de veiligheid op straat te vergroten. Het gevoel dat het op straat niet pluis is, is een reden om de horeca niet te bezoeken.

2. Dat wat de opgejaagde burger aan spanning en ongenoegen ervaart in zijn baan en de prestatiemaatschappij zal hij in zijn steeds spaarzamere vrije tijd willen compenseren. Hij zoekt een emotionele meeropbrengst. Hij wil intenser ‘goede dingen’ beleven.

3. Omdat hij vrije tijd belangrijker vind dan werk, draagt de keuze van het te bezoeken horeca bedrijf bij aan zijn gewenste identiteit en status. Horecabedrijven worden – vooral door jonge mensen – ook op lifestyle-aspecten beoordeeld.

Als u meer wilt weten over het rapport, surf naar www.scp.nlHans Steenbergen
Hoofdredacteur Misset Horeca