artikel

we komen op tv

Horeca

Trekt de economie weer aan? Wat zijn in de eventbranche opmerkelijke trends? Is het belevenis of betekenis? Effectiviteit of gezelligheid? Zijn de huidige bewegingen in de samenleving (integratie, radicalisering, terrorisme) van invloed op events? Kerst en sinterklaas, wordt dat nog gevierd? Trends, ontwikkelingen etcetera… Ik werd gisteren gebeld door het NOS Journaal. Een journaliste van […]

Trekt de economie weer aan? Wat zijn in de eventbranche opmerkelijke trends? Is het belevenis of betekenis? Effectiviteit of gezelligheid? Zijn de huidige bewegingen in de samenleving (integratie, radicalisering, terrorisme) van invloed op events? Kerst en sinterklaas, wordt dat nog gevierd? Trends, ontwikkelingen etcetera…

Ik werd gisteren gebeld door het NOS Journaal. Een journaliste van de economieredactie gaat rond sinterklaas en kerst een item maken ‘over de eventbranche’. Of ik mee wilde werken? Tuurlijk, leuk. Na een half uur sparren kwamen we tot de conclusie om een soort samenwerking aan te gaan, een eentweetje:FZ – NOS Journaal.

Vanochtend gestart, beetje gebeld, beetje gemaild, vragen met antwoorden, dat soort werk. Nu alvast wat tipjes van de sluier: de tussenstand in eventland.

Enkele antwoorden van voornamelijk bureau-eigenaren, en één docent (antwoorden langer dan ‘absoluut’ en ‘zeker weten’).

Vraag: merk jij aan je business dat de economie weer aantrekt?
1.
Alle events en incentive aanvragen voor het buitenland zijn in 2004 absoluut vermeerderd ten opzichte van 2003; ongeveer 25% tot 30% beter dan 2003.
2.
Budgetten komen weer los en zijn weer prima.
3.
Er wordt geld uit gegeven en op een bewuste manier. De grootste schrik is eruit. Er is ruimte voor nieuwe medewerkers en ruimte om successen te vieren en behaalde resultaten te borgen.
4.
We krijgen over de hele breedte meer aanvragen, maar de budgetten blijven onder druk staan. Tevens pitchen steeds meer bureaus op een opdracht, klantentrouw is iets wat niet meer voor komt in het nieuwe groene boekje. We zien dat in tegenstelling tot wat je zou verwachten meer feestelijke events.
5.
Ik heb mijn twijfels over het aantrekken van de economie, misschien zwakjes, maar het is nog broos. Oktober, november en december zijn altijd al wat drukkere maanden..
6.
Wij zien een licht vertrouwensherstel in de economie en merken dat vooral aan het feit dat opdrachtgevers weer iets langer vooruit events durven te gaan plannen. Alhoewel de termijn tussen aanvraag en realisatie nog steeds kort is. Daarnaast trekken de budgetten weer iets aan. Kortom, wij signaleren een voorzichtig herstel van vertrouwen.
7.
In mijn contacten merk ik dat er verschillende visies zijn. De een zegt dat het weer aantrekt, de ander zegt dat juist consolideren belangrijk is. Weer anderen hebben daling in omzet. (docent)

En trends?
1.
Nog steeds redelijk back to basic.
2.
De ongecompliceerde invulling is eraf.
3.
Veel teambuilding aanvragen waardoor de spirit binnen het bedrijf wordt verbeterd, tevens wordt over de grens gekeken voor eventuele ‘opportunities’ uit te breiden, niet onbelangrijk gegeven, lijkt me.
4.
Veel buitenland weer / inhoudelijke activiteiten die bijdragen aan bijvoorbeeld een betere verkoper worden, de bedrijfscultuur beter laten beklijven.
5.
Multimediaal én down to earth. Menselijk; op gebied van communicatie en op het gebied van concepten.
6.
Vaker feesten dan zakelijke events. Men is moe van alle reorganisaties en men wil dus als stimulans met de overgebleven crew het glas heffen. Trends neem ik niet zo zeer waar, live cooking en gezamenlijk een toneelstukje doen, asbakken kleien komt nog steeds voor, maar gelukkig zie je zo nu en dan ook fraaie zaken. Ik denk dat de trend zal zijn meer naar kleinschalige, maar uiterst zakelijk vorm gegeven events en symposia.
7.
Gezelligheid is belangrijk, maar ze moeten ook wat gaan doen. Niet alleen passief zitten en of zuipen. Geen feesttrend maar toch. Organisatiebureaus zitten veel vaker in een pitch, voelen zich daar niet happy mee en voorbereidingstijd wordt veel korter.
8.
Een soort nuchterheid, down to earth mentaliteit enerzijds en anderzijds een grote focus op communicatie van merkwaarden. Gezellig mag weer, bitterballen overigens ook, misschien dit jaar maar eens even geen oude industriële locatie en zeker geen slagwerkers!
9.
Trends die sterk spelen hebben te maken met experience economy. Ook de overgang naar transformatie waarbij vooral de gast iets extra’s mee krijgt wordt belangrijk. Toch worden dit soort trends ook weer enigszins overtrokken. Je ziet ook weer specifieke feesten als product aangereikt worden.

Op fz.nl worden de bevindingen van het overigens niet representatieve onderzoekje van tijd tot tijd aangevuld. Wordt vervolgd…

Henk-Jan Winkeldermaat

naar homepage fz.nl

fz nieuwsbrief ontvangen?



Uw email-adres: